10 adviezen voor fouten die je als ondernemer niet moet maken

De ene ondernemer is de andere niet. De één gaat het altijd voor de wind, de ander moet voortdurend omgaan met tegenslagen. Maar ook dit laatste kan uiteindelijk leiden tot succes. Juist door vallen en opstaan kan je als ondernemer er sterker uitkomen. Je leert hoe het niet moet door van fouten te leren. De crisis is zo’n belangrijk leermoment. Maar leren we daar ook van? Of gaan we weer dezelfde fouten maken als voor de crisis? Nee, toch? Lees de blog om als ondernemer niet dezelfde fouten te maken die collega's hebben gemaakt en te leren van de 10 adviezen.


Het einde van de crisis is in zicht. Echter, dit is nog geen garantie dat de onderneming weer beter gaat floreren. Als je als ondernemer niet mee bent gegaan met de tijd en de nieuwe ontwikkelingen dan dreigt alsnog een achterstand en zo mogelijk faillissement. Dat is op zich al een leermoment. Maar er kunnen ook veel fouten voorkomen worden als je als ondernemer gewoon alert bent en blijft en de zaken op orde houdt. Daar ligt vaak het succes of het nu crisis is of niet. Door succesvol te  ondernemen in goede tijden worden tegenslagen als een crisis ook beter doorstaan. Welke fouten zijn zoal gangbaar en wat kan je ervan leren? Ik geef 10 adviezen.

Advies 1 Verbeter continu


Als de tijden voor ondernemen minder worden, wordt pas nagedacht hoe de kosten kunnen worden teruggebracht om als ondernemer weer beter te floreren. De ondernemer schrikt wakker uit de diepe slaap. Maar dan is het al te laat. Een ondernemer hoort voortdurend alert te zijn op de kosten. Vraag je steeds af hoe zaken slimmer, beter of anders kunnen. En nog beter: Maak ‘verandermanagement’ een onderdeel van je bedrijfsvoering en breng tijdig in kaart welke acties er nodig zijn om je onderneming (nog) beter te laten lopen.

Advies 2 Motiveer je personeel


Als het de ondernemer voor de wind gaat, is er geen vuiltje aan de lucht. Aandacht voor goed  personeel is niet zo nodig, denkt menig ondernemer. Maar de sfeer verandert als de onderneming in zwaar weer terechtkomt. Om het personeel dan gemotiveerd te houden, vraagt de volle aandacht. Maar dan ben je al te laat. Veelal vertrekken de goede medewerkers in dit soort situaties. Zorg er dus voor dat je de goede mensen gemotiveerd houdt. Praat ze regelmatig bij, geef ze extra verantwoordelijkheden, wees eerlijk en schep steeds duidelijkheid over de koers van je onderneming.

Advies 3 Nieuwe business niet alleen voor snel verdienen


Voor het snelle geld groeien ondernemingen door business op te starten zonder dat ze er echt kennis van hebben. Neem bijvoorbeeld de bankwereld, die ook verzekeringen en lucratieve producten ging verkopen. Uiteindelijk gaat dat fout. Hardlopers zijn doodlopers, is niet voor niks een gezegde. Je begeeft je als ondernemer dan op markten die je niet (voldoende) kent met alle risico’s van dien. Beter is als schoenmaker bij je leest te blijven. Houd het dichtbij jezelf als ondernemer. Blijf je concentreren op de core business en ontwikkel van daaruit nieuwe business, die daarbij past. Bijvoorbeeld de slager, die besluit ook barbecues te verhuren en vlees te leveren voor een bedrijfsfeest. Business gaat uiteindelijk niet om snel geld verdienen, maar om je passie te tonen en je dromen na te jagen.

Advies 4 Maak je klanten tot fan


Ja, een grote vergissing , verkopen belangrijker vinden dan klantloyaliteit en nieuwe klanten belangrijker vinden dan bestaande klanten. Dat klanten vanzelf wel komen,  geldt helaas alleen voor goede tijden. Maar als tegenslagen zich aandienen, zijn de klanten ook zo weer vertrokken. Want  klanten veranderen van mening en worden kritischer en veeleisender, waaraan je dan op eens niet kan voldoen. Zorg dat je bestaande klanten niet alleen tevreden zijn maar fan blijven. Leg ze ook in de watten als de tijden beter gaan. Daarmee zorg je voor het verschil ten opzichte van je concurrentie.

Advies 5 Ga promoten


Ik kom ze vaak tegen. Een ZZP’er of MKB bedrijf zonder een website (of verouderde website) en geen social media. Ze vinden het maar onzin. “Daar haal ik mijn business toch niet uit”. Nee, niet elke website en iedere uitlating via de social media vertaalt zich direct in winst. Maar hebben we wel eens gehoord van “content marketing” en naamsbekendheid en dat steeds meer business via online verloopt? Wie hieraan geen aandacht besteed, loopt gegarandeerd een keer de boot mis.

Advies 6 Stel doelen en meet ze


Een nieuwe business lanceren, is inherent aan ondernemen. Maar er zijn ondernemers, die er vervolgens niet meer naar om kijken, totdat de omzet ineens terugloopt. Maar dan ben je te laat. Stel altijd, crisis of geen crisis, doelen en zoek naar slimme methoden om resultaten continu te meten, zodat je op tijd weet dat je bij moet sturen.

Advies 7 Stop op tijd


Sommige ondernemers lanceren een nieuwe business, maar vergeten dat niet alles lukt. De timing kan bijvoorbeeld tegenzitten. Maar zij blijven aan hun idee vasthouden, totdat faillissement dreigt. De kunst van ondernemen is ook om op tijd te stoppen als het niet lukt. Dat geeft je de kans om bij te sturen en iets anders te proberen.

Advies 8 Laat anderen managen


Als je start met een bedrijf zit je in de pionierfase. Je probeert als ondernemer zaken uit en bouwt je business op. Maar bij groei van de onderneming zijn ook managementkwaliteiten van belang. Echter, niet alle ondernemers zijn ook managers. Laat managen dan aan andere mensen over die dat beter kunnen. Zo kan je je blijven richten op waar je goed in bent: ondernemen.

Advies 9 Laat je niet gek maken


Sommige ondernemers laten zich gek maken en storten zich zonder nadenken in een nieuw avontuur. Zo maakte ik mee dat een directeur een nieuw software systeem aanschafte, omdat het er mooi uitzag. Achteraf bleek dat de kosten erg hoog waren. Hij had een Rolls Royce gekocht, maar de onderneming kon er niet mee overweg. Denk er eerst over na en vraag je af wat het nut ervan is. Loop niet elke hype achterna.

Advies 10 Niet poetsen, maar lullen


In de omgekeerde volgorde een bekende uitspraak. Blijven poetsen zonder eens stil te staan bij nieuwe ontwikkelingen en veranderingen in de markt. “Nee, we zagen de crisis niet aankomen”. Bij alleen poetsen gaat deze uitspraak op. Neem juist de tijd om soms even stil te staan, ook al denk je dat dat niet nodig is, omdat de business zo goed gaat. Alles is betrekkelijk, ook succes. Ga dus af en toe niet poetsen, maar lullen. Door alleen al de zaken op een rij te zetten, ontstaan er ook weer mooie ideeën voor nieuwe business. Dat biedt continuïteit en behoudt je bestaansrecht als ondernemer.


logoondernemer24website6

 

Bouw aan je ondernemerschap met onze

COMMUNITY, KENNIS, MARKTPLAATS en OPLOSSINGEN

Ondernemer24 helpt je vooruit met onmisbare kennis en een enorm netwerk. Je ontmoet ondernemers, je bent vindbaar in onze community, hebt toegang tot praktische oplossingen en bent op de hoogte van de laatste tips & trends. Met onze zakelijke marktplaats kun je door het plaatsen van gratis advertenties gericht naar opdrachten, experts of bedrijfsmiddelen zoeken. Heb je vragen dan kun je die stellen in ons forum en de beste kortingen hebben we als deals voor je samengesteld.

JA, Ik Meld Me Aan.

 

Hoe vaak héb ik het nou gezegd?
Drijfveren en 't veroordelen van gedrag

Gerelateerde berichten

 

Reacties 4

Gast - Jeanette van WifiTea op vrijdag 11 april 2014 15:57

Leerzaam, gelukkig oden we dingen wel goed lees ik, maar punt 6 vind ik altijd een lastige, wil iemand me dat eens uitleggen? Doelen stellen, welke doelen? Wat voor soort doelen? Wat meet je en hoe? Geldt dat voor elke ondernemer of zijn er specifieke branches waar je andere doelen stelt, en hoe stel je doelen in een gecombineerd bedrijf zoals het onze?

Leerzaam, gelukkig oden we dingen wel goed lees ik, maar punt 6 vind ik altijd een lastige, wil iemand me dat eens uitleggen? Doelen stellen, welke doelen? Wat voor soort doelen? Wat meet je en hoe? Geldt dat voor elke ondernemer of zijn er specifieke branches waar je andere doelen stelt, en hoe stel je doelen in een gecombineerd bedrijf zoals het onze?
Gast - Harry op zaterdag 12 april 2014 14:28

Bedankt voor je reactie, Jeanette! En een goede vraag, die ik niet in de blog heb kunnen verwerken. Vandaar in reactie van mij een antwoord, waarmee het hopelijk duidelijker wordt.

Als ondernemer stel je vaak doelen, die je hoopt te bereiken. Elke ondernemer maakt plannen (van lange termijn tot zelfs een dagdoel). En wie dat niet heeft, moet zich afvragen of hij/zij wel een ondernemer is. De belangrijkste vraag is: wanneer vind je jezelf succesvol? Met plannen dwing je jezelf na te gaan wat je wilt bereiken en waar je voor gaat. Om een plan te maken zal je eerst bij jezelf te rade moeten gaan wat je op welke termijn wilt bereiken.

Laat ik een voorbeeld geven van mezelf. Daartoe heb ik een lijst gemaakt welke doelen ik het belangrijkst vind. Zo is één van mijn doelen: meer klantbezoek op mijn website door het bieden van content over mijn kennis en ervaring op mijn vakgebied. Dat is een mooi doel, maar maak dit ook concreet, dus bijvoorbeeld (even fictief):
- eind 2014 wil ik dat het aantal websitebezoekers is verdubbeld van 2.000 naar 4.000 per maand
- eind 2014 wil ik dat het aantal pageviews op mijn website groeit van 60.000 naar 100.000.
- eind 2014 heb ik 5 klantcontacten n.a.v. het websitebezoek

Heb je je doelen vastgesteld dan bepaal je hoeveel tijd en geld je gaat investeren om deze doelen te halen. Zo heb ik bijvoorbeeld (ook weer even fictief) 150 uur per jaar ingeruimd om blogs te schrijven en 75 uur per jaar om te werken aan mijn netwerk. Concreet betekent dit dat ik onder meer hiervoor de vrijdag vrij houd om deze acties te ondernemen.

En tenslotte is het belangrijk om te meten wat het effect is van je inspanningen als ondernemer. Bereik je inderdaad je doelen ook of moet je iets anders gaan doen om het doel te bereiken? Dus bij voorbeeld: Als je eind 2014 100.000 pageviews op je website wilt, waar wil je dan staan eind april? Of eind september? En als tussentijds blijkt dat je de doelen niet haalt, wat ga je dan doen? Etc.

Dit is een voorbeeld, maar zo dwing je jezelf om niet te blijven hangen in vage termen van “ik ga meer aan marketing communicatie doen” en om tussentijds te evalueren of je op de goede weg bent. Als je iets doet, denk dan ook na wat het je als ondernemer concreet moet opleveren en probeer dit meetbaar te maken.

Ik hoop hiermee je meer duidelijkheid te hebben gegeven. Veel succes met ondernemen!

Groet,

Harry

Bedankt voor je reactie, Jeanette! En een goede vraag, die ik niet in de blog heb kunnen verwerken. Vandaar in reactie van mij een antwoord, waarmee het hopelijk duidelijker wordt. Als ondernemer stel je vaak doelen, die je hoopt te bereiken. Elke ondernemer maakt plannen (van lange termijn tot zelfs een dagdoel). En wie dat niet heeft, moet zich afvragen of hij/zij wel een ondernemer is. De belangrijkste vraag is: wanneer vind je jezelf succesvol? Met plannen dwing je jezelf na te gaan wat je wilt bereiken en waar je voor gaat. Om een plan te maken zal je eerst bij jezelf te rade moeten gaan wat je op welke termijn wilt bereiken. Laat ik een voorbeeld geven van mezelf. Daartoe heb ik een lijst gemaakt welke doelen ik het belangrijkst vind. Zo is één van mijn doelen: meer klantbezoek op mijn website door het bieden van content over mijn kennis en ervaring op mijn vakgebied. Dat is een mooi doel, maar maak dit ook concreet, dus bijvoorbeeld (even fictief): - eind 2014 wil ik dat het aantal websitebezoekers is verdubbeld van 2.000 naar 4.000 per maand - eind 2014 wil ik dat het aantal pageviews op mijn website groeit van 60.000 naar 100.000. - eind 2014 heb ik 5 klantcontacten n.a.v. het websitebezoek Heb je je doelen vastgesteld dan bepaal je hoeveel tijd en geld je gaat investeren om deze doelen te halen. Zo heb ik bijvoorbeeld (ook weer even fictief) 150 uur per jaar ingeruimd om blogs te schrijven en 75 uur per jaar om te werken aan mijn netwerk. Concreet betekent dit dat ik onder meer hiervoor de vrijdag vrij houd om deze acties te ondernemen. En tenslotte is het belangrijk om te meten wat het effect is van je inspanningen als ondernemer. Bereik je inderdaad je doelen ook of moet je iets anders gaan doen om het doel te bereiken? Dus bij voorbeeld: Als je eind 2014 100.000 pageviews op je website wilt, waar wil je dan staan eind april? Of eind september? En als tussentijds blijkt dat je de doelen niet haalt, wat ga je dan doen? Etc. Dit is een voorbeeld, maar zo dwing je jezelf om niet te blijven hangen in vage termen van “ik ga meer aan marketing communicatie doen” en om tussentijds te evalueren of je op de goede weg bent. Als je iets doet, denk dan ook na wat het je als ondernemer concreet moet opleveren en probeer dit meetbaar te maken. Ik hoop hiermee je meer duidelijkheid te hebben gegeven. Veel succes met ondernemen! Groet, Harry
Gast - Rutger op zaterdag 12 april 2014 00:24

Het ondernemen gaat maar om 1 ding, en dat zijn je doelen

Het ondernemen gaat maar om 1 ding, en dat zijn je doelen
Gast - Jeanette van WifiTea op zaterdag 12 april 2014 15:24

Dag Harry, dank je wel voor je tijd en duidelijke uitleg. Dan had ik een goed beeld bij wat er geschreven werd. wij hebben idd ook doelen, verschillende doelen, zoals het halen van de dagomzet, het stijgen van klantenpercentage, tevredenheid onder de klanten enz.
Ik ben blij met je toevoeging.

Dag Harry, dank je wel voor je tijd en duidelijke uitleg. Dan had ik een goed beeld bij wat er geschreven werd. wij hebben idd ook doelen, verschillende doelen, zoals het halen van de dagomzet, het stijgen van klantenpercentage, tevredenheid onder de klanten enz. Ik ben blij met je toevoeging.
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zondag 17 februari 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
0
Shares