10 tips voor het schrijven van webteksten

Het schrijven van webteksten is een vak apart. Want webteksten zijn anders dan teksten voor in een brochure. Ze zijn kort en krachtig. De teksten zijn actief geschreven en de kern van het verhaal staat in de eerste alinea. Goede webteksten laten jouw professionaliteit binnen het vakgebied zien. En ze dragen bij aan jouw expertstatus!

Wist je dat …. over webteksten?


Wist je dat mensen 20 tot 25% minder snel lezen op een beeldscherm dan op papier? Wow dat is veel. Nog een weetje, wist je dat mensen vaak niet verder kijken dan pagina 2 in Google? En wist je dat een bezoeker in 10 seconde bepaalt of hij op jouw website blijft of weggaat. Gaat de bezoeker weg, dan komen ze helaas niet meer terug. Zonde!

Waar moeten goede webteksten aan voldoen?


De tekst op jouw website is slechts een onderdeel van het geheel. Het is echter een heel belangrijk onderdeel en een onderdeel waar jij zelf invloed op hebt. Geen dure investeringen of technische aanpassingen, wel tekstuele aanpassingen. Om jou op weg te helpen, geef ik tien tips voor het schrijven van goede webteksten.

Doelgroep:


Voor wie schrijf jij je teksten? Spreek je de bezoekers met u of je aan? En wat weten de bezoekers al van jouw product of dienst? Ga er vanuit dat ze nog niets weten. En dat ze nog nooit hebben gehoord van de vaktermen die voor jou zo vanzelfsprekend zijn. Aan jou de taak om kort en simpel uit te leggen wat jij doet.

Branding:


Denk na over wat je aanbiedt, wat je wilt uitstralen en waarom klanten zaken met jou doen. Kortom waarom doe jij wat je doet? En waarom ben je daar goed in?

Titel:


De titel is het allerbelangrijkste van de webpagina. Denk na over een titel die bezoekers aanspreekt en die ze uitnodigt om verder te lezen. Bijvoorbeeld ‘Backhuijs Communicatie levert kwaliteit en service voor jouw webteksten’ of ‘10 nuttige tips voor het schrijven van webteksten’. Welke titel spreekt meer aan?

Eerste alinea:


Zoals ik eerder al zei, scannen bezoekers je website. Vertel in de eerste alinea de belangrijkste informatie. Vertel wat ze kunnen verwachten en trigger ze. Als dat is gelukt, lezen ze verder!

Koppen:


Elke alinea krijgt een eigen kop (of als meerdere alinea’s bij elkaar horen, kan je dit ook samenvatten onder één goede kop). De kop geeft een samenvatting van de inhoud. De kop moet prikkelend zijn, uitdagen en die woorden bevatten waar jij op gevonden wilt worden (zie punt 7). Technisch puntje, zorg dat de kop altijd in H2 staat, daar zoekt Google namelijk op. Hierover lees je in een andere blog meer.

Witregels:


Gebruik voldoende witregels. Dit leest rustiger en zorgt dat bezoekers langer op je website blijven.

Zoekwoorden:


Denk na over de zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden. Bijvoorbeeld het zoekwoord communicatie zijn er duizenden van in Nederland. Het kost je veel tijd (en geld) om binnen de eerste twee pagina’s te komen. Kies je bijvoorbeeld voor communicatie Twente, dan maakt dit de zoekresultaten veel specifieker. Probeer de zoekwoorden zo concreet mogelijk te maken. Ben jij schilder in Noord-Brabant en schilder jij vooral kozijnen. Dan kan schilder kozijnen Noord-Brabant iets voor jou zijn. In mijn geval heb ik gekozen voor webteksten Enschede. Zoek maar op webteksten Enschede. Als je mij niet binnen de eerste twee pagina’s vindt, hoor ik het graag ;).

Tekst:


Ja eindelijk zijn we bij de tekst. Als de zoekwoorden zijn bepaald, moeten deze natuurlijk terugkomen in de tekst. Let op dat je de woorden niet te vaak gebruikt, dat leest vervelend. Ben creatief en wissel af, bijvoorbeeld webteksten, SEO teksten of teksten voor op de website enz.

Lengte:


Een goede webtekst bevat minimaal 300 woorden. Soms kan je er bewust voor kiezen om minder woorden te gebruiken zoals ik heb gedaan. Realiseer je wel dat Google jouw pagina’s als minder betrouwbaar beoordeeld. En minder betrouwbaar betekent dat je lager in de zoekresultaten komt. Dat is een keus.

Google titel en omschrijving:


Eindelijk is je tekst helemaal klaar, je hebt alles nagekeken, de spel- en taalfoutjes zijn eruit, maar hoe vinden bezoekers jouw pagina? Je zoekwoord is 1, de Google titel en omschrijving zijn 2 en 3.

Een Google titel is de titel die jij in Google ziet als je zoekt op het zoekwoord. De Google titel bestaat uit minimaal 40 en maximaal 67 tekens (let op dit is inclusief spaties en leestekens). In mijn geval is de Google titel: SEO webteksten die goed scoren in Google.

De Google omschrijving (metatag) is de omschrijving op Google die onder jouw titel staat. Op basis hiervan besluit een bezoeker of hij doorklikt naar de website of niet. Deze omschrijving mag maximaal 156 tekens bevatten. Mijn Google omschrijving is: Backhuijs Communicatie schrijft SEO webteksten voor ondernemers en bedrijven in Enschede. Teksten die bij uw bedrijf passen en goed scoren in Google.

Veel succes met schrijven!

4 bindende tips voor uitbesteden Adwords campagne
Zullen we rotklusjes doen?

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 19 januari 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares