4 manieren om als ondernemer de winst te verbeteren

Als ik ondernemers spreek, waarmee het niet zo goed gaat, dan stel ik vaak de vraag “Hoe denk je dat je de winst kunt verbeteren?” Niet elke ondernemer heeft hierop een adequaat antwoord. En dat verbaast me. Dat zou toch elke ondernemer moeten dromen? Want het ligt voor de hand en je hoeft er niet wakker van te liggen. Winstverbetering kan namelijk op velerlei manieren. Hoe? Lees de blog en leg de tips onder je kussen.

De winst verbeteren is niet zo moeilijk als je als ondernemer maar weet welke opties er zijn. In hoofdlijnen zijn er vier opties, waarbinnen er velerlei manieren zijn om de winst te verbeteren. De vier opties zijn: omzet verhogen, prijs verhogen, waarde creëren of kosten verlagen.

1. Omzet verhogen

Omzet verhogen heeft een groot effect op de netto winst. Het verhogen van de omzet kan door nieuwe klanten te werven of door meer omzet te genereren bij de bestaande klanten. Hoe doe je dat dan? Ik geef je een aantal tips:

1. Zorg voor mond-tot-mond reclame

Wees vriendelijk naar jouw klanten ook al zijn ze soms lastig. En beter nog: doe meer dan de klant vraagt. Daarmee wordt je als ondernemer aanbevolen bij andere klanten. Dat is nog altijd de sterkste reclame en is goed voor de omzet.

2. Vraag om klantadvies

Menig ondernemer laat het na om de klant te vragen wat zij vindt van het product, de dienstverlening, de service, etc. Ga na wat de klant goed vindt en wat voor verbetering vatbaar is. Daarmee kun je als ondernemer jouw voordeel doen.

3. Doe aan acquisitie

Doe je ook genoeg aan acquisitie? Zowel online als offline? Bezoek netwerkbijeenkomsten, congressen en seminars. Heb je een website en houd je die ook bij? Zit je op social media?

4. Bedenk een nieuw product

Dit kan een volledig nieuw product zijn, maar ook een kwaliteitsverbetering gecombineerd met bijvoorbeeld een nieuwe verpakking. Daarmee waardeer je het product op naar een hoger marktsegment. Dit kan een segment zijn waarbij er geen of minder sprake is van concurrentie.

2. Prijs verhogen

De prijs verhogen heeft het grootste effect op de winst. In de blog “Bedrijfsresultaat verbeteren” heb ik dit al voor je uiteengezet. Eén procent prijsverhoging leidt tot een stijging van de netto winst van 10%. Verondersteld wordt dan wel dat er geen klanten weglopen door de prijsverhoging. Dat gebeurt natuurlijk wel, maar uit onderzoeken blijkt dat dit nog wel meevalt. Dit is ook afhankelijk van de markt en de branche. Als bijvoorbeeld de prijs van een pak melk met 1% wordt verhoogd, zullen vele klanten dat niet merken. Alleen de koopjesjagers gaan zo mogelijk naar de concurrent. Meestal wordt het verlies door het weglopen van klanten ruimschoots gecompenseerd door de extra winst als gevolg van de prijsverhoging.

3. Waarde creëren

Als ondernemer moet je aan jouw klanten kunnen uitleggen waarom zij nu persé jouw product moeten kopen of dienst moeten afnemen. De vraag is: “Krijgt de klant waar voor zijn geld?”. Welke voordelen zijn er voor de klant en is de prijs daarbij aannemelijk? Waarin onderscheidt jouw product of dienst zich van die van de concurrentie? Zorg als ondernemer voor een goede waardepropositie, waarin de voordelen voor de klant helder worden uitgelegd.

4. Kosten verlagen

Uit mijn blog “Bedrijfsresultaat verbeteren” blijkt dat het verlagen van de kosten minder effect heeft op een verbetering van de winst. Maar het heeft effect, uiteraard. Vraag je als ondernemer af wat er anders kan. Ik geef je een niet uitputtend lijstje van mogelijkheden. Maak hiervan gebruik en ga na welke kosten overbodig zijn of verlaagd kunnen worden.

1. Focus aanbrengen

Ik kom ze tegen. Ondernemers die van alles aanpakken en geen keuzes maken. Focus je op de core business. Zorg dat je precies weet waar jouw onderneming goed in is en focus je daarop. Juist daardoor onderscheid je je van de concurrenten.

2. Klanten: zeg nee of neem afscheid

Sommige ondernemers modderen door met klanten die veel tijd kosten en weinig opleveren. Neem van hen afscheid en concentreer je op de cash cows. Zeg ook nee tegen nieuwe klanten, die voor jou als ondernemer nauwelijks winst opleveren.

3. Stop met product

Producten bereiken steeds sneller het verzadigingspunt. Voorbij dit punt loopt de verkoop terug, waardoor de winstmarges kleiner worden. Stop op tijd met het product en bedenk iets nieuws.

4. Zoek verspilling en inefficiënties

Gebruik bijvoorbeeld jouw website meer als communicatiekanaal. Zet daarop de meest gestelde vragen, waardoor de klantenservice minder wordt aangesproken. Zet bijvoorbeeld drukwerk online. Dat scheelt druk- en verzendkosten. Of zoek andere huisvesting als er sprake is van overcapaciteit en lege bedrijfsruimten. Overweeg een nieuw huurcontract met een korte opzegtermijn. Verlaag de inkoopkosten door te veranderen van leverancier of door samen te werken met een inkooppartner. Zo kun je hogere kortingen bedingen.

5. Bespaar op vaste kosten

Vaste kosten zijn bijvoorbeeld energiekosten of telefoon-/provider kosten. Hierop kun je makkelijk besparen. Ga in onderhandeling en teken hierbij geen lange termijn contracten. Zo kun je snel veranderen van leverancier en ben je flexibeler.

6. Kijk kritisch naar jouw personeel

Weet je wat jouw personeel doet en in hoeverre zij toegevoegde waarde leveren voor jouw onderneming? Meet je hun prestaties? Heb je gesprekken om te verbeteren? Personeel is immers de grootste kostenpost, waarop je als ondernemer best kritisch mag zijn.

7. Ga uitbesteden

Sommige ondernemers hebben de neiging alles zelf te willen doen. Dat kost veel tijd en energie en het levert voor de onderneming vaak (te) weinig op. Denk eens aan uitbesteden. Zie voor de afwegingen bijvoorbeeld mijn blog: “Outsourcing heeft voor- en nadelen”. Veel ondernemers besteden de werkzaamheden uit waar zij niet goed in zijn of waar zij te lang mee bezig zijn. Daarmee kun je als ondernemer op de kosten besparen. Daarnaast kun je je dan meer toeleggen op de core business van jouw onderneming en extra omzet genereren.

Als ZZP'er online je uurtarief berekenen
9 netwerk blunders die je reputatie zullen verniet...

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
vrijdag 22 maart 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
0
Shares