4 Redenen waarom jij je medewerkers niet mee krijgt

Veel leidinggevenden zijn bezig met het functioneren van hun personeel en beseffen niet dat vertrouwen van het personeel in het functioneren van de leidinggevende heel bepalend is voor het succes van de onderneming.


Uit vele onderzoeken blijkt dat weinig medewerkers vertrouwen stellen in hun leidinggevende. Dat is belangrijke informatie want als je medewerkers "mee" wilt krijgen zullen ze je moeten vertrouwen. Waar heeft dat wantrouwen mee te maken en wat kun jij er tegen doen?

1. Werknemers krijgen te weinig feedback van hun baas.


Als een medewerker niet weet wat jouw beeld van zijn functioneren is dan gaat hij dat zelf invullen. En als die medewerker onzeker is dan is die invulling vaak veel te negatief. Vervolgens gaat hij naar tekenen in jouw bejegening zoeken die bevestigingen wat hij zelf veronderstelt. En we weten allemaal wat er gebeurt met mensen die zoeken....juist: die zullen vinden. Gevolg: wantrouwen. Daarom: geef regelmatig (eerlijke) feedback.

2. Leidinggevenden lijden aan veranderdrang.


Het lukt ze echter vaak niet om die veranderingen succesvol door te voeren. Medewerkers begrijpen die veranderingen vaak niet en ervaren verandering als stressvol. Toch zijn verandering vaak noodzakelijk voor het voortbestaan van de onderneming. Communiceer dus duidelijk over wat er verandert maar minstens net zo duidelijk over wat je niet wil veranderen. Mensen vinden veranderen eng en zoeken naar houvast. Als je duidelijk vertelt wat er niet verandert kan een medewerker daar de houvast vinden en bied je ze het vertrouwen om mee te gaan in het proces.

3. Wees eerlijk in de informatie die je verstrekt.


Als er iets killing is voor vertrouwen is draaien met informatie. Dus als je iets niet weet: zeg dan: ik weet het niet. Maar ik doe wél mijn best om de informatie bij elkaar te krijgen en die met jullie te delen.

4. Werknemers zien hun baas vaak als iemand die vooral met zijn eigen doelen bezig is:


resultaat behalen, scoren, groeien en de beste zijn. Maar medewerkers hebben hun eigen doelen en vaak een andere motivatie dan jij en als je daar geen aandacht aan besteed ontstaat er wantrouwen: ik ben voor jou niets anders dan een instrument om jouw doelen te bereiken. Kennelijk doe ik er niet toe. Verdiep je dus in de drijfveren van de ander.

Samengevat zou je kunnen zeggen: als je als leidinggevende bezig bent met het functioneren van je medewerkers vergeet dan vooral niet ook je eigen functioneren onder de loep te nemen. Sterke leiders zijn authentiek, visionair en weten vertrouwen te winnen door de drijfveren van mensen te kennen en ze zodanig te bundelen dat verschillen tussen mensen productief gemaakt kunnen worden.

Valkuilen van het Business Model Canvas
De 5 geheimen achter het succes van echte ondernem...

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 19 januari 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares