5 Fouten die je als ondernemer niet moet maken

Een belangrijk onderdeel van ondernemerschap is dat ondernemers fouten maken en daarvan kunnen leren. Het scheelt natuurlijk als andere ondernemers al fouten hebben gemaakt en jij daarvan kan profiteren zodat je ze zelf niet hoeft te maken. Hieronder 5 fouten die je als ondernemer niet moet maken.

1. Slechte communicatie

Waarschijnlijk denk je dat je op een juiste manier communiceert met je personeel, klanten en collega ondernemers. Wat ook waarschijnlijk is, is dat je dit eigenlijk vaak niet doet. De meeste ondernemers zeggen niet wat ze bedoelen waardoor hetgene dat je probeert te zeggen niet goed overkomt en niet de juiste impact maakt.

Dit komt meestal door het kiezen van de verkeerde woorden, het niet benoemen van de feiten en het niet buitensluiten van emotie.

2. Teveel geld uitgeven of juist te weinig geld uitgeven

 Deze fout wordt vaak gemaakt door startende ondernemers. Geld is voor een starter een van de grootste zorgen. Voor de start zijn de inkomsten nagenoeg nihil. Het sparen van geld, en het omzet maken zijn dan topprioriteiten.

De valkuil van deze houding is dat deze ondernemers nog weleens bang zijn om te investeren in goede mensen en in goede producten. Dit is weer schadelijk voor het succes op de lange termijn.

Het andere uiterste is dat een ander type starter juist teveel wil investeren waardoor er te veel geld wordt uitgegeven.

3. Het verkeerde succes najagen

 In navolging van het vorige punt van deze lijst: het teveel geld uitgeven kan ook een enorme valkuil zijn. Sommige mensen zien het hebben van bepaalde materialistische zaken als een ultieme uiting van succes hebben. De statussymbolen en een bepaalde lifestyle die hier bij horen zijn een manier voor deze ondernemers om ‘succes’ te kopen en uit te stralen.

Bedenk voor jezelf eens goed wat succes voor jou zou moeten betekenen in plaats van het beeld van een andere na te jagen.

4. Denken dat je geen directe concurrenten hebt

Gefeliciteerd! Je brengt een compleet nieuw product op de markt of je steekt met kop en schouders boven de concurrentie uit. Tenminste dat denk je…

De opwinding en de roze wolk bij de lancering en het op de markt brengen van een nieuw product kan je wel eens de kop kosten. Het maakt je blind voor de echte concurrentie. Tenzij je echt een compleet nieuw product op de markt brengt, is er altijd wel een concurrent in jouw niche die al een marktaandeel heeft. Doe goed onderzoek naar bedrijven die zaken doen in jouw niche en hoe ze (kunnen) reageren op jouw product.

5. De klant heeft altijd gelijk

 Deze oude quote en andere praatjes zitten zo ingebakken. Het lijkt om als bedrijf te kunnen overleven je minimaal de verwachtingen van je klant moet overtreffen, in de huid van de klant moet kruipen en er vanuit gaan dat de klant altijd gelijk heeft.

Het is logisch dat het succes van een bedrijf afhankelijk is van goede service, zeker voor dienstverlenende bedrijven.

Het is beter om de filosofie van dat de klant altijd gelijk heeft in te ruilen voor de filosofie dat de klant altijd met respect behandeld dient te worden. Het is nu eenmaal zo, omdat klanten ook maar mensen zijn van vlees en bloed, dat een klant het best eens helemaal verkeerd kan hebben. Communiceer dan duidelijk naar de klant toe en behandel deze op de juiste manier.

Heb jij nog ondernemersfouten die je niet moet maken die je onder dit artikel wilt delen? Het zou leuk zijn als je wilt reageren.

bron: entrepreneur.com


logoondernemer24website6

 

Bouw aan je ondernemerschap met onze

COMMUNITY, KENNIS, MARKTPLAATS en OPLOSSINGEN

Ondernemer24 helpt je vooruit met onmisbare kennis en een enorm netwerk. Je ontmoet ondernemers, je bent vindbaar in onze community, hebt toegang tot praktische oplossingen en bent op de hoogte van de laatste tips & trends. Met onze zakelijke marktplaats kun je door het plaatsen van gratis advertenties gericht naar opdrachten, experts of bedrijfsmiddelen zoeken. Heb je vragen dan kun je die stellen in ons forum en de beste kortingen hebben we als deals voor je samengesteld.

JA, Ik Meld Me Aan.

 

Ken jij 'm? De vijf voor zes klant?
Marketing top of flop?

Gerelateerde berichten

 

Reacties 1

Gast - Bjorn Huysman - AYCE MKB advies op dinsdag 27 oktober 2015 08:42

Een veel gemaakte (startende) ondernemersfout; teveel luisteren naar alle goed bedoelde adviezen en vooral waarschuwingen van al je vrienden en bekenden. Luisteren is belangrijk maar als jij overtuigd bent van je eigen kunnen, van je idee, ga er dan ook volledig voor.

Met respect voor het vak van accountant, je accountant is in mijn ervaring niet degene die je praatpaal is in je ondernemerschap. een accountant is per definitie risicomijdend en dat past niet bij het ondernemerschap. Ondernemen is risico nemen, Uiteraard bewust en in redelijkheid.

Er zullen altijd beren op de weg zijn. Er zullen altijd risico's zijn. Het is zaak om alles wat je op je pad tegenkomt op te pakken en elke beer, klein of groot, terug te stoppen in het bos. Kan niet bestaat niet gaat soms net te ver maar heeft mij in ieder geval veel gebracht in mijn ondernemerschap.

Een veel gemaakte (startende) ondernemersfout; teveel luisteren naar alle goed bedoelde adviezen en vooral waarschuwingen van al je vrienden en bekenden. Luisteren is belangrijk maar als jij overtuigd bent van je eigen kunnen, van je idee, ga er dan ook volledig voor. Met respect voor het vak van accountant, je accountant is in mijn ervaring niet degene die je praatpaal is in je ondernemerschap. een accountant is per definitie risicomijdend en dat past niet bij het ondernemerschap. Ondernemen is risico nemen, Uiteraard bewust en in redelijkheid. Er zullen altijd beren op de weg zijn. Er zullen altijd risico's zijn. Het is zaak om alles wat je op je pad tegenkomt op te pakken en elke beer, klein of groot, terug te stoppen in het bos. Kan niet bestaat niet gaat soms net te ver maar heeft mij in ieder geval veel gebracht in mijn ondernemerschap.
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
vrijdag 20 april 2018
0
Shares