5 Tips voor een Effectieve CTA-button

CTA staat voor “Call To Action”. Wanneer goed uitgevoerd, zorgt deze button voor de conversies van bezoekers naar klanten. Een CTA kan tot veel verschillende acties oproepen. Lead generation, social media volgers of e-mail abonnees, klanten voor een directe sale of deelnemers voor een evenement. Je kunt de button gebruiken op iedere pagina of website om mensen te laten klikken waar jij wilt.

 

Dit artikel gaat specifiek over CTA-buttons op landingspagina’s. Deze hebben vaak als doel om de bezoeker actie te laten ondernemen vanaf waarschijnlijk de eerste pagina die hij ziet van jouw website. In dit artikel deel ik 5 tips met je om de bezoeker te overtuigen van actie.

1. Gebruik tekst om conversies aan te drijven

Ritual heeft een slimme en clickable CTA gevonden met de tekst “Start your ritual”

Ritual heeft een slimme en 'clickable' CTA gevonden met de tekst “Start your ritual”


Het doel van een CTA is om de bezoekers van je website om te zetten in betalende klanten – op een zo efficiënt mogelijke manier. Hoe langer het duurt voor de bezoeker om de landingspagina te bekijken en begrijpen, hoe kleiner de kans is dat zij op een button gaan klikken. Gebruik een landingspagina om potentiële klanten te laten zien wat zij eruit kunnen halen.

Een deel van deze uitdaging ligt vaak deels in de handen van een copywriter en niet helemaal in de macht van de designer. Bedenk van te voren wat je wilt bereiken met de CTA en zoek de meest overtuigende manier om dat over te brengen. Wees kort, slim en – als het lukt – verrassend.

2. Wees direct

Er kunnen geen misverstanden ontstaan over de intenties van Icon Works

Er kunnen geen misverstanden ontstaan over de intenties van Icon Works


Je landingspagina zou een duidelijke en slechts een enkele CTA moeten hebben als dat mogelijk is. Een onderneming wil vaak meerdere 'lokkertjes' inzetten om de interactie met de klanten aan te gaan (bijv. “Lees onze blog”, “Koop ons product” en “Neem contact op voor meer informatie”) en ze gebruiken vaak ook meerdere iconen, buttons en knoppen als dit mogelijk is.

Op de landingspagina is de meest effectieve techniek om je te houden aan één call-to-action. Ga bij jezelf na wat het meest belangrijke conversie doel van de landingspagina is en ga daar dan volledig voor. Laat andere doelen achterwege en gebruik die op andere pagina’s van je website. Wanneer er verschillende taken op de landingspagina uitgevoerd moeten worden, raad ik je aan om een visuele hiërarchie te creëren zodat de gebruikers de belangrijkste taak eerst uitvoeren. Dit kun je doen door kleur, formaat, vorm (hier later meer over) of een strategische vouw te gebruiken.

3. Dirigeer het oog van de gebruiker


Sosh gebruikt een boeiende, maar vervaagde afbeelding om de aandacht van de gebruiker te trekken en dirigeert deze vervolgens naar de CTA button.

Sosh gebruikt een boeiende, maar vervaagde afbeelding om de aandacht van de gebruiker te trekken en dirigeert deze vervolgens naar de CTA button.


Alleen omdat het je doel is om de energie van de gebruiker te laten focussen op een specifieke button, betekent het niet dat de button al het werk alleen kan doen. Een lege pagina met een call-to-action betekent niets, de gebruiker heeft context nodig om zijn actie relevant te maken. Er zijn drie elementen die je altijd kunt gebruiken naast de CTA:

1) De naam van de onderneming of product en beschrijving. Ga er niet vanuit dat de bezoeker weet wat je verkoopt wanneer zij op de pagina aankomen. De taak is aan jou om dit te laten zien. Deze informatie wordt vaak boven de CTA geplaatst, in verschillende mate van subtiliteit.
2) Een afbeelding, illustratie of video die de aandacht trekt, waarin je het product laat zien en de verbeelding van de klant pakt. Dit component wordt (zoals bij Sosh) vaak samengevoegd met de CTA.
3) Testimonials helpen om vertrouwen op de bouwen bij de bezoeker. Overal waar ze kijken wordt de consumenten iets verkocht. Laat hen zien dat jouw product of dienst waarde toevoegt aan hun leven en gebruik de ruimte onder de CTA voor beelden van tevreden klanten.

4. Experimenteer met de vouw


Every Last Drop gebruikt een gedurfde en doelgerichte techniek waarmee ze bezoekers meeslepen in een idee alvorens hen te confronteren met een CTA.

Every Last Drop gebruikt een gedurfde en doelgerichte techniek waarmee ze bezoekers meeslepen in een idee alvorens hen te confronteren met een CTA.


De vouw is het punt waarop je moet scrollen om de rest van de webpagina te kunnen zien. Wat boven de vouw zit zie je meteen bij aankomst op de website, wat eronder valt, is strategisch verstopt. Er is een hele wetenschap over de keus om je CTA boven of onder de vouw te plaatsen en jouw keus daarin hangt af van het type en de hoeveelheid informatie die je op de landingspagina plaatst.

De beste keus maak je door eerst na te gaan hoeveel tekst je nodig hebt om je punt duidelijk te maken. Vervolgens bedenk je je of deze informatie zichtbaar moet zijn voordat je de bezoeker om actie vraagt. In de meeste gevallen zal de CTA boven de vouw terechtkomen, maar er is geen strategie die in 100% van de gevallen toe te passen is. Voor informatie-zware pitches zou je twee verschillende landingspagina’s kunnen testen om erachter te komen wat het beste werkt.

5. Focus op de details


Tumblrs landingspagina is fascinerend, mooi en ook nog eens functioneel. En verandert iedere keer als de pagina opnieuw laadt. Over het algemeen geldt dat hoewel ze een full-page afbeelding gebruiken, deze niet verstikkend is en het formulier altijd duidelijk zichtbaar blijft.

Tumblrs landingspagina is fascinerend, mooi en ook nog eens functioneel. En verandert iedere keer als de pagina opnieuw laadt. Over het algemeen geldt dat hoewel ze een full-page afbeelding gebruiken, deze niet verstikkend is en het formulier altijd duidelijk zichtbaar blijft.


In het creëren van een CTA zijn een aantal design elementen nog belangrijker dan in andere ontwerpen.
1) Kleur: Contrasterende maar complementaire kleuren helpen je om de button op te laten vallen, maar doe dit op een manier dat het de gebruiker niet irriteert. Zorg dat je het kleurenpalet van het merk begrijpt en daarmee werkt en in hoeverre je hiermee kunt spelen.
2) Formaat: Dit hangt sterk samen met de kleur. Neem alle elementen van de pagina even door en bedenk hoe groot de CTA moet zijn om de aandacht te trekken zonder de pagina uit balans te halen.
3) Vorm: Vorm helpt de balans van de pagina te bepalen en deze een bepaalde stemming te geven. Vraagt jullie stijl om harde hoeken of zachte randen om het oog van de gebruiker naar de meest belangrijke informatie van de pagina te dirigeren?
4) Witruimte: Zoals in alle goede website designs is witruimte een belangrijke factor in het dirigeren van het oog, negeer dit feit niet!
5) Symbolen: Ze kunnen je van dienst zijn. Gebruik bijvoorbeeld een pijl om te verduidelijken wat de CTA doet voor de gebruiker, maar gebruik symbolen vooral niet als dekmantel voor een anders onduidelijk ontwerp.

Laatste tips


We kunnen wel alles wat wij over CTA’s weten met je delen, maar er is niet een recept die voor iedere website geldt. Wat voor de ene landingspagina succesvol blijkt, hoeft dat voor een andere niet te zijn en de beste manier om erachter te komen wat de meeste conversies oplevert is om meerdere versies te testen.

Wij hebben goede ervaringen met A/B tests, waarbij we de ene versie van de webpagina aan het ene segment laten zien en een aangepaste versie aan het andere. Dit geeft je de mogelijkheid om te meten welke versie van de site meer klanten converteert. Houdt deze informatie bij, zodat je bij een volgend project niet dezelfde test nogmaals uit hoeft te voeren, maar wellicht een derde optie kunt testen.

Hoe scoor jij op de 5 Momenten van de Waarheid?
Waarom een gratis weggever zo belangrijk is
 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
dinsdag 24 oktober 2017
Cron Job Starts
0
Shares