5 tips om je merk beter neer te zetten op social media

Social media heeft een vaste plek veroverd in iedere moderne marketing mix. Naast het regelmatig delen van berichten en het re-tweeten van andere berichten zou iedere (kleine) onderneming nu actief aanwezig moeten zijn op de verschillende social media kanalen. Dit gaat dus verder dan Twitter en Facebook, denk bijvoorbeeld ook aan Instagram, Pinterest en YouTube.


Maar hoe creëer je een samenhangende boodschap en hoe verstevig je je merk op deze verschillende social media platformen? Ik deel graag een aantal tips met je om deze taak gemakkelijker te volbrengen.

1. Gebruik consistent beeld


Brand alle social media profielen met het logo van je onderneming, lettertype, stijl en beeld. Laat het er spetterend uitzien en, ook niet onbelangrijk, update de pagina’s regelmatig. Zorg ervoor dat je een dynamische Facebook omslagfoto gebruikt – dit is het eerste dat je fans zien!

Het is belangrijk dat bezoekers van social media pagina’s direct zien dat de pagina van jou is. Houd het simpel, aantrekkelijk en onderscheid je van anderen. Als je geen grafisch designer bent, hoef je je niet direct zorgen te maken, er zijn genoeg services beschikbaar die ervoor kunnen zorgen dat jouw merk opvalt.

2. Wees visueel (maar blijf menselijk)


Gebruik afbeeldingen in iedere post. Probeer niet te verkopen, maar wees juist zo natuurlijk mogelijk en maak eens een grapje. Creëer een consistente en goed gedefinieerde tone of voice die een accurate weergave is van jouw merk.

Wees ook niet bang voor een beetje zelfspot af en toe! Je wilt een actieve, online community opzetten, maar deze moet wel menselijk zijn dus laat jullie persoonlijkheid vooral zien.

3. Maak een publicatieschema


Het posten van content in de piekuren is ontzettend belangrijk, vooral op Facebook en Twitter. Je wilt daarnaast berichten posten die uniek en relevant zijn en het liefst ook de betrokkenheid van de community vergroten. Deze taak wordt veel gemakkelijker als je van te voren een deel van de posts inplant en je vervolgens aan dit plan houdt. Natuurlijk moet je ook inspringen op de actualiteit door berichten van anderen dagelijks te liken, delen, ‘favoriten’ of re-tweeten, maar het is niet onverstandig om een deel van je posts in te plannen.

Probeer je dagelijkse posts te variëren in onderwerp, bijvoorbeeld het delen van relevant nieuws, foto’s, handige links, interessante blogposts, klantverhalen, leuke weetjes over medewerkers of tips over het gebruik van jullie product of service. Het is ook ‘engaging’ om een vast thema aan een dag te koppelen, zoals het inmiddels bekende begrip “Throwback Thursday”.

4. Verhoog de betrokkenheid van je community


Focus altijd op betrokkenheid en de ontwikkeling van een actieve online community, vooral op Facebook. Moedig participatie aan door discussies te starten, gedachten of klantverhalen te delen of begin een wedstrijd.

Vergeet niet om actief om commentaar en suggesties van het publiek te vragen en reageer altijd zo snel mogelijk op kritiek. Eerlijkheid en transparantie zullen je veel volgers opleveren!

5. Word een social media pro


Word een top influencer in jouw industrie door constant interessante en aantrekkelijke content te delen. En nee, goede content hoeft niet altijd origineel te zijn. Content moet wel overtuigend en relevant zijn en, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, de betrokkenheid van de volgers vergroten. Herbruik content wanneer je kan.

Zet partnerships op met relevante ondernemingen en werk samen aan een content strategie.

Blijf content selecteren, organiseren en presenteren en voor je het weet, ben jij een social media professional!

Dit artikel wordt je aangeboden door 99designs, ’s werelds grootste platform voor crowdsourced grafisch ontwerp. Iedere ondernemer kan hier een ontwerpwedstrijd starten, ook voor een Facebook omslagfoto, Twitter achtergrond of YouTube kanaal!


logoondernemer24website6

 

Bouw aan je ondernemerschap met onze

COMMUNITY, KENNIS, MARKTPLAATS en OPLOSSINGEN

Ondernemer24 helpt je vooruit met onmisbare kennis en een enorm netwerk. Je ontmoet ondernemers, je bent vindbaar in onze community, hebt toegang tot praktische oplossingen en bent op de hoogte van de laatste tips & trends. Met onze zakelijke marktplaats kun je door het plaatsen van gratis advertenties gericht naar opdrachten, experts of bedrijfsmiddelen zoeken. Heb je vragen dan kun je die stellen in ons forum en de beste kortingen hebben we als deals voor je samengesteld.

JA, Ik Meld Me Aan.

 

Verbeter de Customer Experience in 7 stappen
Succesvol zijn is genieten van je succes

Gerelateerde berichten

 

Reacties 1

Gast - Trigona op dinsdag 17 februari 2015 15:24

Patrick Stolwijk
http://www.trigona.nl

Ik heb zelf het idee dat concentreren op een paar vormen van sociaal media, beter werkt dan op alle kanalen een beetje mee te doen. Een goed contact onderhouden op bijvoorbeeld alleen Facebook neemt al genoeg tijd in beslag. Door de tijd te verdelen is naar mijn mening een heleboel activiteit, zonder dat het wat oplevert. Is mijn idee, benieuwd hoe andere hier over denken?

Patrick Stolwijk http://www.trigona.nl Ik heb zelf het idee dat concentreren op een paar vormen van sociaal media, beter werkt dan op alle kanalen een beetje mee te doen. Een goed contact onderhouden op bijvoorbeeld alleen Facebook neemt al genoeg tijd in beslag. Door de tijd te verdelen is naar mijn mening een heleboel activiteit, zonder dat het wat oplevert. Is mijn idee, benieuwd hoe andere hier over denken?
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 19 januari 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares