5 tips voor een effectieve blog titel

Als ondernemer is het vaak moeilijk om op te vallen in de massa met je blog. Hoe schrijf je een titel die jouw doelgroep uitdaagt om het hele blog te lezen, op je blog te reageren of je content te delen? Hoe schrijf je een titel die zoekende mensen zo aanspreekt als ze je voorbij zien komen in Google dat ze niet anders kunnen doen dan klikken?


5 tips voor een effectieve blog titel

Ik heb voor jou 5 tips op een rijtje gezet om je te helpen voortaan jouw zakelijk blog van een uitdagende, inspirerende en aansprekende titel te voorzien.

1. De 5 "W's"


Vijf woorden die allemaal draaien om informatie verzamelen. Als je 1 van deze 5 woorden in je titel gebruikt, spreek je lezers aan op hun behoefte informatie te vinden.

    • Waarom

 

    • Wie

 

    • Wanneer

 

    • Wat

 

    • Waar



2. Nummers, getallen


Nummers en getallen hebben een uitnodigend effect in een titel. Lezers zijn gek op lijstjes.
Lijstjes zijn overzichtelijk, geven snel informatie en in de titel geeft een getal plus onderwerp de lezer al een overzicht van wat je aanbied. Lezers anno nu, die alle informatie binnen handbereik hebben, houden er van snel te weten of ze in een artikel zullen vinden wat ze zoeken. Gebruik termen als:

    • redenen

 

    • manieren

 

    • tips

 

    • geheimen

 

    • ideeën

 

    • technieken

 

    • strategieën

 

    • feiten



En je kunt zo vast zelf ook nog wel een aantal sterke termen bedenken die je zou kunnen gebruiken.

3. Geef duidelijkheid


Het mysterieuze tintje wat veel mensen aanspreekt is leuk voor verhalende blogs, maar niet voor de titel van een zakelijk blog. Lezers willen direct kunnen zien of de informatie die ze voorgeschoteld krijgen hun zal aanspreken of hun vraag zal beantwoorden. Een titel als '5 tips' zal niemand aanspreken.
Een titel als '5 tips voor een effectieve blogtitel' geeft gelijk duidelijkheid over waar dit blog over gaat en zal de bloggers aanspreken.

4. Maak slim gebruik van wantrouwen


De mensheid is cynisch en vol wantrouwen. Iedereen op deze wereld kan wel iets vertellen over oplichting en bedrog. En mensen zoeken daarin bevestiging. Bijvoorbeeld: één van mijn best gelezen blogs is het blog waarin ik vertel over mijn gehackte creditcard. Er zijn heel veel mensen de dupe van online fraude met een creditcard. Goede blog-titels spelen in op herkenbaarheid voor mensen, vooral als de gedachte van: "hoe kan mij dat nu overkomen" of "ben ik nu gek?" er een rol bij speelt.
Niets menselijks is ons vreemd, dus maak daar gebruik van in je titel-keuze.

Durf ook controversieel te zijn in je blogtitels. Als iedereen bijvoorbeeld vindt dat authentiek zijn of netwerken het 'ding van 2015' is, durf dan te beweren dat het helemaal niet zo effectief is als anderen zeggen. Weeg de tegen's duidelijk af tegen de overal genoemde voordelen, blijf wel dicht bij de waarheid. Wat ik eigenlijk wil zeggen is: durf links te gaan waar anderen rechts gaan.

5. Gebruik sterke woorden in je titel


Sterke woorden spreken mensen aan, een paar voorbeelden van sterke woorden zijn:

    • slim

 

    • verrassend

 

    • dood

 

    • angst

 

    • ontdek

 

    • duister

 

    • schokkend

 

    • verslavend

 

    • onoverwinnelijk

 

    • sprakeloos

 

    • geheim



Maar er zijn heel veel meer sterke woorden. Sterke woorden kunnen ook woorden zijn die voorkomen als Trendy Topic op bijvoorbeeld Twitter of veel gebruikte zoektermen in Google. In de zomer zal 'schaatsen' geen sterk woord zijn, maar stel je voor dat de elfstedentocht-koorts plotseling toeslaat? kun jij dan een blog schrijven waarin je het woord 'schaatsen' gebruikt ten opzichte van je dienstverlening of product?

blogging-tips
Ik doe er nog een bonus tip bij, want deze vind ik te belangrijk om niet met jullie te delen:

BONUS: Gebruik niet meer dan 70 karakters


Als je wilt dat je titel er goed uitziet in de Google zoekresultaten, dan zit je vast aan een maximum van 70 karakters. Google kapt het na 70 karakters af en je titel is dan niet duidelijk voor de zoekers en aspirant lezers. Zeker als je een product wilt verkopen is dat heel belangrijk. Goede titels en goede weergave in Google zijn het visitekaartje van je blog en je producten. Ze zorgen voor herkenbaarheid en daarmee voor mogelijke groei, interactie en bekendheid.

Succes met je blog.

Please LIKE me!
Verbeter de Customer Experience in 7 stappen

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 19 januari 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares