5 tips voor uw eerstvolgende netwerkborrel

Iedereen in een professionele omgeving heeft er mee te maken. De netwerkbijeenkomst. Of het nou een seminar, congres of business club betreft, een groep mensen uit verschillende sectoren komt samen. Met hetzelfde belang: business. Over de kracht van verbinding en de valkuil van de verkoop.


Onlangs was ik te gast op een netwerkborrel. Een nieuwe club die zich vanuit 's-Hertogenbosch richt op ondernemende mensen. Een gemêleerd gezelschap, van ondernemers, tot managers en freelancers. Zelfs een kunstenares die haar artistieke talent had verbonden aan de letterlijke Kunst van het Netwerken. Een interessante en gezellige bijeenkomst. Totdat iemand het feestje kwam bederven.

Vanaf 16.00 uur hadden we twee uur ontspannen workshops gevolgd over pitching, ruimte innemen en halen & brengen. Je kunt er moeilijk over doen, maar in alle gevallen is het een kwestie van normaal sociaal gedrag. Heb lief en gij wordt lief gevonden. Geven en pas dan ontvangen. Simple as it is.

Niet voor iedereen. De borrel met Surinaamse hap was heerlijk en naast voeding voor de mens, voeding voor goeie gesprekken betreffende gedeelde culinaire interesses. Wat hebben spijs & drank te maken met business? Alles! Evenals eender welk onderwerp. Mits je een gezamenlijke interesse hebt. Netwerken betekent letterlijk verbindingen leggen. En dat begint bij verbinding maken.

Een midden-dertiger voegde zich aan het sta-tafeltje dat ik deelde met een bedrijfsjurist, een relatiebeheerder van een gerechtsdeurwaarder en een ICT-consultant. Zonder enig oogcontact te maken, viel hij in het gesprek met de woorden: "lekker, inderdaad. Erg lekker". Om zich vervolgens te gaan voorstellen. Hij deed dat op unieke wijze door zijn visitekaartje -in de vorm van een flyer- uit te delen. Daarop de USP's van zijn fantastische diensten. Wij waren in ons gesprek gestoord en zaten op dat moment niet te wachten op een pitch over emailcampagnemanagement-weet-ik-wat.

Meneer vertelde dat hij een succesvol bureau in assurantiën had gehad en dat had verkocht. Waardoor bij ons de vraag rees of hij daarmee goed geboerd had. Jammer dat hij daar resoluut niet op in ging (het was zijn kans geweest om iets persoonlijks te laten zien; bovendien leken we daar nu wel in geïnteresseerd). We kregen een droge pitch over de tafel waarom zijn nieuwe product zo geweldig was.

U voelt het aan, de sfeer was weg. De oud-assurantie tussenpersoon werd in onze hoofden verbannen naar het eenzame kerkertje van ongewenste manspersonen-waarmee-we-geen-zaken-willen-doen. We keken elkaar aan -onze blikken waren voldoende- en de bedrijfsjurist meldde nog beleefd: "interessant, maar niet voor mij. Succes met je handel". En weg was hij.

Het voordeel van deze -toch wel ongemakkelijke- situatie is dat ie winst oplevert voor de anderen. Niet voor de midden-dertiger, die staat buitenspel. Maar voor de overige netwerkers daarentegen heeft de situatie onderling verbinding gecreëerd. Doordat we z'n allen aanvoelen dat dit niet onze mores zijn, ontstaat verbinding. Een belangrijke basis voor een relatie. De volgende keer dat we elkaar treffen, hebben we het erover en is er een ons-kent-ons-gevoel.

Wat valt er te leren uit deze situatie?


#1. Realiseer je dat een pitch belangrijk is. Echter, alleen maar om jezelf kort en krachtig neer te zetten. Niet om jezelf of je producten te verkopen. Verkopen in een B2B-omgeving gebeurt alleen als er sprake is van een relatie, als er vertrouwen is. Bouw die band zorgvuldig op en laat vooral de tijd z'n werk doen.

#2. Ga er niet van uit dat je op een netwerkbijeenkomst je toekomstige klanten spreekt. Dat klinkt misschien raar, maar de werkelijkheid is dat de meeste business uit de tweede graad komt. Net als in de online omgeving (bijvoorbeeld Linkedin) ontstaan de succesvolle zakenrelaties doordat een ander je heeft willen introduceren.

#3. Laat je verkoopverhaal thuis en focus op twee dingen: geven en vragen.

Door relevant te zijn voor de ander, groeit de relatie. Geef informatie en deel inspirerende succesverhalen waar je gesprekspartner iets aan heeft. Als je zegt iets te zullen nasturen of een introductie belooft, hou je daar aan. Kom er uiterlijk na 5 werkdagen op terug. 'Afspraak = afspraak' creëert een enorm vertrouwen.

Eén die vaak vergeten wordt is vragen. Uit onderzoeken blijkt dat wij mensen juist een goed gevoel krijgen over de ander als we die hebben kunnen helpen. Dat klinkt wellicht wat dubbel, maar werkt heel simpel. Vraag iemand een kleine gunst en in diens brein wordt iets geactiveerd dat ervoor zorgt dat hij of zij jouw aardig vindt (wil je de onderzoeksbron hiervan weten, laat gerust van je horen dan zoek ik het na).

#4 Focus op de persoon. Zoek een wederzijdse interesse of belang. Bedenk dat relaties beginnen bij verbinding. Mensen zijn geneigd eerder samen te werken met 'soortgenoten' (vertrouwen en gemak) dan met vreemde vogels (risico).

#5. Elk nadeel heeft z'n voordeel. Mensen die je feestje komen bederven, komen direct niks brengen. Indirect wel. De lol bij de anderen. En laat humor nou de belangrijkste sociale verbinder zijn.

De lessen van Sotsji: Topprestaties? Investeer als...
7 keigoede creatieve krijtbord slogans

Gerelateerde berichten

 

Reacties 3

Gast - N.J. Winkel op donderdag 20 februari 2014 16:54

Leuke en oh zo herkenbare blog!

Brengt me overigens wel op het idee dat het voor een organisator van een netwerkborrel wellicht interessant kan zijn om een acteur in te huren welke, op de hierboven vermelde wijze, verbindingen gaat leggen tussen argeloze netwerkers .... een gat in de markt?

Leuke en oh zo herkenbare blog! Brengt me overigens wel op het idee dat het voor een organisator van een netwerkborrel wellicht interessant kan zijn om een acteur in te huren welke, op de hierboven vermelde wijze, verbindingen gaat leggen tussen argeloze netwerkers .... een gat in de markt?
Gast - Jos Schuurmans op vrijdag 21 februari 2014 10:10

Nuttige tips! Ik zou n.a.v. punt #3 inderdaad erg graag de onderzoeksbron ontvangen. Dank! :-)

RE: "(...) Vraag iemand een kleine gunst en in diens brein wordt iets geactiveerd dat ervoor zorgt dat hij of zij jouw aardig vindt (wil je de onderzoeksbron hiervan weten, laat gerust van je horen dan zoek ik het na). (...)"

Nuttige tips! Ik zou n.a.v. punt #3 inderdaad erg graag de onderzoeksbron ontvangen. Dank! :-) RE: "(...) Vraag iemand een kleine gunst en in diens brein wordt iets geactiveerd dat ervoor zorgt dat hij of zij jouw aardig vindt (wil je de onderzoeksbron hiervan weten, laat gerust van je horen dan zoek ik het na). (...)"
Gast - Robert Buisman RCP op donderdag 20 maart 2014 21:37

@ N.J. Bedankt voor je reply, mooi dat ie herkenbaar is :-)
@Jos, ik heb meerdere bronnen moeten naslaan, maar kom er niet meer achter waar ik het gelezen heb. Vreemd; juist omdat ik het gegeven zelf ook zo opmerkelijk vond (maar me er later alles bij kon voorstellen). Als ik zou moeten gokken, koos ik voor het boek van Margriet Sitskoorn: "Ik wil iets van jou jij wilt iets van mij". Een boek over beïnvloeden van de hersenen om "te bereiken wat je wil". Heb dit werk wel gescand op jouw vraag, maar niet kunnen vinden. 100% zeker weten doe ik het dus niet. Mijn excuus.

@ N.J. Bedankt voor je reply, mooi dat ie herkenbaar is :-) @Jos, ik heb meerdere bronnen moeten naslaan, maar kom er niet meer achter waar ik het gelezen heb. Vreemd; juist omdat ik het gegeven zelf ook zo opmerkelijk vond (maar me er later alles bij kon voorstellen). Als ik zou moeten gokken, koos ik voor het boek van Margriet Sitskoorn: "Ik wil iets van jou jij wilt iets van mij". Een boek over beïnvloeden van de hersenen om "te bereiken wat je wil". Heb dit werk wel gescand op jouw vraag, maar niet kunnen vinden. 100% zeker weten doe ik het dus niet. Mijn excuus.
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
maandag 25 juni 2018
Cron Job Starts
0
Shares