Gebruik een A/B test om de conversieratio te verbeteren

​Als je een website hebt dan heb je die niet zonder reden. Je wilt bijvoorbeeld zoveel mogelijk producten verkopen via jouw online winkel, je hoopt geld te verdienen doordat de bezoekers van jouw blog op de banners op jouw website klikken of je beoogt meer telefoontjes te krijgen van potentiële klanten nadat ze jouw website hebben bezocht.

De handeling die jij de bezoeker wilt laten verrichten noemen we – als hij dit ook daadwerkelijk doet – conversie. Als van de honderd mensen die jouw site bezoeken er tien een product uit jouw webshop kopen, dan is de conversieratio tien procent. Dat zou ver boven het gemiddelde zijn, want in Nederland heeft de gemiddelde webwinkel een conversieratio van nog geen twee procent. Maar wat als je website juist onder gemiddeld presteert? Dan is een A/B test een goede manier om te onderzoeken hoe jij je websitebezoeker kan laten doen wat jij wilt.

Conversie; van aanmelden nieuwsbrief tot kopen product

Als je een online winkel hebt, dan is het niet verwonderlijk dat je wilt weten of jij het een beetje goed doet ten opzichte van andere webshops. Verkoop jij meer via je online winkel dan je concurrent? Of blijf je juist een beetje achter? En als jouw conversieratio lager ligt dan het gemiddelde, waar komt dat dan door?

Het gemiddelde conversieratio van webwinkels in Nederland ligt tussen de twee en drie procent. Ruim 97% van de bezoekers doet dus niet wat de webwinkeleigenaar graag zou willen. De ruimte voor verbetering is dus enorm. Het is niet moeilijk dit inzichtelijk te maken: als je wilt weten hoeveel winst je kunt maken om bijvoorbeeld de conversie op je adwords-campagne te verhogen, dan is daar een handige conversie rekentool voor.

Vergelijk appels met appels

Nu is het echter niet altijd eerlijk tegenover jezelf om jouw website langs die meetlat van gemiddelden te leggen. Want een website in enveloppen, pizza's of drogisterijartikelen heeft over het algemeen een hogere conversie dan een webwinkel met duurdere producten zoals kleding, meubelen en sierraden. Je webwinkel heeft vermoedelijk een hogere conversie als: het product dat je biedt een relatief lage prijs heeft, het een rationele aankoop is, het een standaard product betreft, als het product door de brievenbus past, als je het niet noodzakelijk is voor je klant om het gebruik van het product eerst te ervaren en als het gezien kan worden als een noodzakelijk product. Een webshop zal een lagere conversie hebben als: het product dat je biedt relatief prijzig is, als het gaat om een emotionele aankoop voor de klant, als er bij jouw product enig maatwerk vereist is, als het product niet door de brievenbus past, als de klant voorkeur heeft om het desbetreffende product eerst te ervaren of als het een luxe product betreft.

Conversieratio verbeteren met a/b test

Of je nou boven of onder gemiddeld presteert volgens het eerder genoemde gemiddelde, er valt altijd te onderzoeken hoe jij jouw conversieratio nog verder kan verbeteren. Een handig hulpmiddel hiervoor is de zogenaamde A/B test. Hierbij maak je van één pagina twee varianten aan. Vervolgens krijgt de ene helft van de bezoekers pagina A te zien en de andere helft pagina B. Op die manier kun je kijken welke van de twee pagina's voor een betere conversie zorgt. Je kunt zo bijvoorbeeld ontdekken wat het effect is van een andere button, het invoegen van een filmpje, het veranderen van een plaatje of het toevoegen van bijvoorbeeld ervaringen van andere websitebezoekers. Een A/B test is dus bedoeld om het bestaande verkeer naar je website beter van dienst te zijn.

Een A/B test begint altijd met een vraag. Bijvoorbeeld "Waarom is mijn bounce rate (het aantal bezoekers dat maar één pagina op jouw website bekijkt en daarna weer vertrekt) hoger dan gemiddeld?". Vervolgens ga je een klein onderzoekje doen aan de hand van die vraag. Je kan bijvoorbeeld aan de hand van Google Analytics bekijken op welke pagina's je de meeste bezoekers verliest en op welke de minste. Wat is het verschil tussen die twee? Heb je een andere opmaak gebruikt of bied jij jouw bezoeker veel meer opties tot doorklikken? De volgende stap is dat je een hypothese ontwikkelt. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat je verwacht dat meer linkjes toevoegen aan het einde van het artikel ervoor zorgt dat je bounce rate omlaag gaat. Dit betekent dat je voor je A/B test een pagina ontwikkelt waarin dit het geval is. Dit noemen we pagina B. Je pagina A is de pagina zoals hij op dit moment is. Deze twee pagina's ga je vervolgens over een bepaalde periode testen. Doordat de helft van je bezoekers pagina A te zien krijgt en de andere helft pagina B, kun je zien of de verandering die je hebt doorgevoerd daadwerkelijk effect heeft. Als pagina B inderdaad beter presteert dan kun je besluiten de verandering op alle pagina's door te voeren. Als er geen verschil waarneembaar is of pagina A zelfs beter blijkt te presteren, dan kun je een nieuwe hypothese ontwikkelen en deze gaan testen.

A/B test; twee cases

Het testen van een webpagina door twee varianten aan je bezoekers aan te bieden wordt door veel bedrijven gebruikt. Zo nam het aantal boekingen voor reizen via Djoser.nl met ruim dertig procent toe door een A/B test. De vraag van Djoser was hoe zij het aantal geboekte reizen kon laten toenemen. De hypothese was dat het direct boeken een grote drempel was voor veel mensen die de website bezochten. Als oplossing hiervoor dacht de reisorganisatie een extra optie toe te voegen. Naast een reis direct boeken zou er ook een button komen waarmee je gratis een optie kon nemen op een reis. Jouw plek op bijvoorbeeld een rondreis in Azië werd dan alvast gereserveerd, maar je had nog drie dagen om te beslissen. Binnen die drie dagen (72 uur) kon je nog besluiten je reservering te annuleren zonder dat hier kosten aan verbonden waren. Als je niets deed dan werd je reservering na 72 uur automatisch omgezet in een boeking.

De gedachte van Djoser hierachter was gestoeld op meerde psychologische principes. Een optie nemen, klinkt allereerst minder definitief dan daadwerkelijk boeken. Je opties zijn nog open en je kunt er dus nog een nachtje over slapen, zonder dat deze kans aan je voorbij gaat. De drempel naar boeken wordt dus verlaagd met een tussenstap. Dat terwijl Djoser wel al een band opbouwt met haar klant. Daarnaast verwachtte Djoser dat de kans dat een klant zou annuleren heel klein zou zijn omdat er al een band met Djoser opgebouwd is door het aanvragen van de optie. De klant heeft daarbij ook al alle informatie ingevuld die hij of zij tijdens een boeking zou invullen.

In de A/B test heeft Djoser dus de helft van haar bezoekers de website aangeboden waarin ook de mogelijkheid was om een optie te nemen op een reis in plaats van direct te boeken. Dit resulteerde in een toename van ruim dertig procent van het aantal boekingen gedurende de testperiode van zeven week. Het aantal annuleringen bleek uiteindelijk minimaal te zijn.

Een ander bedrijf dat via A/B tests haar website probeerde te verbeteren is Fietspunt.nl. Deze website was nieuwsgierig of de verkoop zou toenemen als er klantwaarderingen op de site vermeld zouden worden. De zogenaamde social proof uit het boek "invloed" van Robert Cialdini. In eerste instantie besloot het bedrijf een A/B test te doen waarbij op de pagina van een product getoond werd dat Fietspunt.nl meer dan duizend volgers op Facebook had. Hieruit bleek dat er geen verschil waarneembaar was tussen een productpagina met deze informatie en de oorspronkelijke productpagina. De conversie ratio bleef gelijk. Dit motiveerde het bedrijf tot een tweede test waarbij niet werd getoond hoeveel Facebookvolgers het bedrijf had, maar wat de recensies van de laatste klanten waren. Hierbij viel dan bijvoorbeeld te lezen dat Cor schrijft dat "de rode achterlichten voor in het fietsstuur uitstekend" in zijn rollator passen. "Toch wat veiliger als je in de duisternis op pad bent!". Het tonen van deze onderbouwde recensies bleek wel effect te hebben op de verkoop van de fietsenhandel. De recensies van eerdere kopers bleek een deel van de angst van de potentiële kopers weg te halen. Als Cor zo tevreden was, dan zou ik dat toch ook wel zijn?

De algemene lessen van conversie optimalisatie bieden goede inspiratie. Maar uiteindelijk moet je zelf ontdekken welke verbeteringen het beste passen bij jouw webwinkel en bezoekers. Maak dus een start met testen en maak je website effectiever.

Veel succes!


logoondernemer24website6

 

Bouw aan je ondernemerschap met onze

COMMUNITY, KENNIS, MARKTPLAATS en OPLOSSINGEN

Ondernemer24 helpt je vooruit met onmisbare kennis en een enorm netwerk. Je ontmoet ondernemers, je bent vindbaar in onze community, hebt toegang tot praktische oplossingen en bent op de hoogte van de laatste tips & trends. Met onze zakelijke marktplaats kun je door het plaatsen van gratis advertenties gericht naar opdrachten, experts of bedrijfsmiddelen zoeken. Heb je vragen dan kun je die stellen in ons forum en de beste kortingen hebben we als deals voor je samengesteld.

JA, Ik Meld Me Aan.

 

Deze jongen is een ondernemer in de dop. Ongeloofl...
‘Waarom moet ik jou inhuren?’ Hoe geef je een goed...

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 15 december 2018

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares