Actie AH-bestek: Hoe het niet moet!

De AH-bestek actie is een voorbeeld van een marketingactie waarbij de klant blij wordt gemaakt met een met een dode mus. Ondernemers zetten vaker marketingacties op waarbij vaste klanten extra beloond worden voor hun loyaliteit. Soms is dit zo’n succes dat het een ware hype is en het bedrijf ook nog eens profiteert van extra gratis (social) media aandacht.

Actie kristalglas

Spaarde heel Nederland eind vorig jaar voor zogenaamde echte kristallen glazen van Villeroy & Boch, zo probeert de Appie het dit jaar met luxe bestek van Villeroy & Boch.

Je zou verwachten dat na de blunders van de vorige actie, de marketeers van de AH nu met een betere, meer waterdichte actie zouden komen. Destijds kwam de AH in opspraak omdat ze geen echte kristallen glazen weggaven en kreeg het bedrijf een tik op de vingers van de Reclame Code Commissie.

Villeroy & Boch

Je kunt je ook afvragen waarom het merk Villeroy & Boch nog een keer met de AH in zee gaat met een dergelijke actie. Ik kan me voorstellen dat de merkschade bij de negatieve aandacht van de acties niet opweegt tegen de extra verkoop op korte termijn. Bij Villeroy & Boch moest ik altijd denken aan goede kwalitatieve producten. En ook al zijn de producten (inclusief de nep-kristallen glazen) goed, er is toch iets anders blijven hangen in mijn achterhoofd: ‘de glazen van Villeroy & Boch zijn niet van echt kristal’.

Wat gaat er mis bij de AH-bestek actie?

Het klinkt mooi, boodschapjes doen en dan na een paar maanden een mooie luxe bestek set ophalen met de zegeltjes die je gespaard hebt. Heb je normaliter geen geld voor zo’n dure set, dan is dit een leuke beloning van de AH omdat je vaste klant bent.

Nou niet dus.. je moet voor 11.000 euro aan boodschappen doen om een set voor 120,74 te mogen kopen. Dat is 2750 euro per maand en 687,50 per week. Je hoeft geen supermarktdeskundige of financieel brein te zijn om te snappen dat een doorsnee gezin zijn spaarkaartjes niet vol gaat krijgen.

Social media

En hoe een leuke actie normaliter een hype gaat worden en zich op een positieve manier via sociale media verspreid, gebeurd nu het tegengestelde. AH lijkt niet geleerd te hebben van de actie van vorig jaar met de kristallen glazen.

 
 

 

Een woordvoerster van de AH heeft inmiddels gereageerd op de commotie en reageert bijzonder arrogant op de kritiek van hun eigen klanten.

Na alle kritiek op het sociale medium vindt de supermarkt het echter niet nodig om de spaaractie aan te passen. ,,We hebben wekelijkse aanbiedingen waarbij je een extra spaarzegel krijgt en we zien dat veel klanten hun vrienden en familie oproepen om mee te sparen." (bron: Telegraaf).

Geen rechtstreekste uitleg aan klanten via social media, geen discussie en zeker de actie niet aanpassen: #fail.

Afbeelding: copyright ondernemer24. Bestek op afbeelding is niet het bestek van de actie maar louter ter illustratie.


logoondernemer24website6

 

Bouw aan je ondernemerschap met onze

COMMUNITY, KENNIS, MARKTPLAATS en OPLOSSINGEN

Ondernemer24 helpt je vooruit met onmisbare kennis en een enorm netwerk. Je ontmoet ondernemers, je bent vindbaar in onze community, hebt toegang tot praktische oplossingen en bent op de hoogte van de laatste tips & trends. Met onze zakelijke marktplaats kun je door het plaatsen van gratis advertenties gericht naar opdrachten, experts of bedrijfsmiddelen zoeken. Heb je vragen dan kun je die stellen in ons forum en de beste kortingen hebben we als deals voor je samengesteld.

JA, Ik Meld Me Aan.

 

Spreektaal en schrijftaal
5 redenen om nu een internetbedrijf te starten
 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
vrijdag 22 maart 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
0
Shares