De 5 geheimen achter het succes van echte ondernemers

Ik kom ze vaak genoeg tegen: de echte ondernemers. De ondernemers die het zelfs in de regen fluitend voor de wind gaan. Ze springen een gat in de lucht en vallen soms diep, maar ze staan weer sterker op en boeken het ene na het andere succes. Als je deze ondernemers spreekt, wordt duidelijk wat de geheimen achter hun succes zijn. Ze doen voortdurend aan zelfreflectie, brengen focus aan, innoveren, blijven leren en besteden het werk uit, waarin ze niet goed zijn. Wil je ook behoren tot de categorie “echte ondernemers”? Lees dan de blog en leer de 5 geheimen achter het succes nader te ontdekken.

1. Kijk vaker in de spiegel


Er zijn ondernemers die de schuld buiten zichzelf leggen. De crisis krijgt de schuld. Of de klanten zijn vervelend en kritisch of de concurrentie is moordend. Maar de echte ondernemers die ik ken, kennen deze schuldvraag niet. Dat is hun geheim van succes. Zij zoeken de fout bij zichzelf. Zij staan vaak stil bij wie ze zijn. Zij weten waar de sterke en zwakke punten liggen. Door zelfreflectie weten ze makkelijker van hun eigen fouten te leren en de kwaliteiten te benutten. Voortdurend openstaan voor kritiek, nieuwsgierig zijn en leren van eigen ervaringen en van anderen zijn belangrijk bij zelfreflectie om iets te verbeteren of te veranderen. Wie dat inziet, boekt persoonlijke vooruitgang en is een echte ondernemer. Dus, kijk als ondernemer eens vaker in de spiegel. Jij bent het gezicht van de onderneming!

2. Weet wat je wil


Door te weinig zelfreflectie zijn veel ondernemers het beeld kwijtgeraakt waar ze precies goed in zijn. Alles gaat op de automatische piloot om geld te verdienen zonder dat ze nadenken of het nog echt hun passie is. Meestal hebben zij daardoor ook geen duidelijk doel voor ogen. Ze houden zich met van alles bezig en komen om in het werk. Het kost veel energie, maar het levert vaak (te) weinig op. Vaak zijn het hobbelpaarden: ze zijn voortdurend in beweging, maar ze gaan niet vooruit en niet achteruit. De echte ondernemers brengen focus aan en beschikken over een droomdoel en een strategie om die waar te maken. Door te focussen weten zij wat ze moeten doen om succes te boeken. Zo zei een ondernemer eens tegen mij: “Ik vergelijk mezelf altijd met topsporters. Ik heb een droom, die ik blijvend voor ogen heb. Dat betekent keuzes maken, vooral dingen nalaten en bijvoorbeeld nee durven zeggen. Door te focussen weet ik veel beter wat ik wil, werk ik effectiever en bereik ik meer.” Het geheim is dus: weet wat je wil en breng focus aan.

3. Vernieuw voortdurend


Door het ontbreken van een focus weten veel ondernemers niet hoe ze moeten vooruitkijken. Ze gaan bijvoorbeeld niet mee met de tijd. Een goed voorbeeld is V&D, die te veel bleef navelstaren en verzaakt heeft zich voldoende toe te leggen op online webwinkelen. Maar de echte ondernemers hebben wel een toekomstbeeld en hebben het al weer over iets nieuws, waaraan jij nog niet gedacht hebt. Zij blijven tijd besteden aan nieuwe technieken, ontwikkelingen en trends, ook al loopt de onderneming goed. Door innovatie creëer je vooruitgang en blijf je de concurrentie voor. De essentie van ondernemen en een geheim achter het succes.

4. Blijf leren


Nog een geheim is dat de echte ondernemers bewust of onbewust weten hoe zij hun ervaringen concreet kunnen omzetten in een succes voor hun onderneming. Zij leren niet alleen van de gemaakte fouten, maar hebben een instelling van blijven leren. Zij laten zich inspireren door anderen en maken gebruik van adviezen om hun onderneming te verbeteren. Door steeds nieuwe ervaringen op te doen, leer je te leren hoe je - soms met vallen en opstaan - kunt verbeteren en leer je je grenzen en mogelijkheden beter kennen. Daarom zijn echte ondernemers ook meer innovatief en succesvol.

5. Besteed werkzaamheden uit


Ik spreek wel eens ondernemers, die denken dat ze alles zelf moeten doen, alles moeten weten en alles beter kunnen. Zo zei een ondernemer tegen mij: “Elke avond doe ik nog de administratie, want daar kom ik overdag niet aan toe”. Wellicht herkenbaar, maar ook dom. Want het kost je veel tijd en energie en het levert voor de onderneming weinig op. Die tijd kan je ook anders besteden. Bij zelfreflectie en het aanbrengen van focus heb je daar geen last van. Echte ondernemers besteden de werkzaamheden uit waar zij niet goed in zijn of waar zij te lang mee bezig zijn. Dat kost geld, maar door je toe te leggen op je onderneming verdien je dat met extra omzet dubbel en dwars terug.

Dus


Wil je een ondernemer zijn, die succes boekt? Vraag jezelf voortdurend af waar je grenzen en mogelijkheden liggen, zodat je je talenten optimaal benut. Blijf verkennen en leer daarbij te leren van je ervaringen. Ben je ergens niet goed in? Besteed het uit en focus je op wat direct bijdraagt aan het succes van je onderneming. Sta niet stil, maar denk alvast aan iets nieuws. Dan kent het succes voor jou als ondernemer geen geheimen meer.


logoondernemer24website6

 

Bouw aan je ondernemerschap met onze

COMMUNITY, KENNIS, MARKTPLAATS en OPLOSSINGEN

Ondernemer24 helpt je vooruit met onmisbare kennis en een enorm netwerk. Je ontmoet ondernemers, je bent vindbaar in onze community, hebt toegang tot praktische oplossingen en bent op de hoogte van de laatste tips & trends. Met onze zakelijke marktplaats kun je door het plaatsen van gratis advertenties gericht naar opdrachten, experts of bedrijfsmiddelen zoeken. Heb je vragen dan kun je die stellen in ons forum en de beste kortingen hebben we als deals voor je samengesteld.

JA, Ik Meld Me Aan.

 

4 Redenen waarom jij je medewerkers niet mee krijg...
Bouw een wereldmerk in 5 stappen

Gerelateerde berichten

 

Reacties 3

Gast - Trigona op dinsdag 17 februari 2015 15:30

Patrick Stolwijk
http://www.trigona.nl
De crisis wordt momenteel zeker vaak genoemd als "schuldige" als zaken minder goed lopen. Zelf ben ik alleen nog maar werkzaam geweest in "crisistijd" dus zal niet weten hoe het anders is geweest. Blijven bouwen aan een gezond bedrijf, zonder te veel op de omstandigheden te letten die toch niet te veranderen zijn, geeft zo de gewenste resultaten.

Patrick Stolwijk http://www.trigona.nl De crisis wordt momenteel zeker vaak genoemd als "schuldige" als zaken minder goed lopen. Zelf ben ik alleen nog maar werkzaam geweest in "crisistijd" dus zal niet weten hoe het anders is geweest. Blijven bouwen aan een gezond bedrijf, zonder te veel op de omstandigheden te letten die toch niet te veranderen zijn, geeft zo de gewenste resultaten.
Gast - Dirk op donderdag 05 maart 2015 07:56

Daarnaast is, in mijn optiek, ondernemen ook luisteren! Je klanten bezitten een schat aan informatie over hoe jij je product beter kunt afstemmen op je doelgroep. Succesvolle merken en ondernemingen weten als geen ander klanten te raken en een langdurige band op te bouwen. Als ondernemers meer zouden luisteren, dan zouden zij hun producten nóg beter maken voor hun markt.

Daarnaast is, in mijn optiek, ondernemen ook luisteren! Je klanten bezitten een schat aan informatie over hoe jij je product beter kunt afstemmen op je doelgroep. Succesvolle merken en ondernemingen weten als geen ander klanten te raken en een langdurige band op te bouwen. Als ondernemers meer zouden luisteren, dan zouden zij hun producten nóg beter maken voor hun markt.
Gast - Hans Bertram op dinsdag 21 juli 2015 12:58

Een goed & motiverend artikel; mijn compliment.
Als ik toch een kritische noot mag aanbrengen is dat over het uitbesteden van de administratie. Op zich natuurlijk niet verkeerd, maar dit heeft als groot bezwaar, dat er ondernemers ontstaan, die geen idee meer hebben wat ze verdienen en waarmee. Mijn advies: Zorg ervoor dat je regelmatig rapportages krijgt (1 x per maand) en bestudeer deze goed, trek je conclusies en stel eventueel je plan bij.

Een goed & motiverend artikel; mijn compliment. Als ik toch een kritische noot mag aanbrengen is dat over het uitbesteden van de administratie. Op zich natuurlijk niet verkeerd, maar dit heeft als groot bezwaar, dat er ondernemers ontstaan, die geen idee meer hebben wat ze verdienen en waarmee. Mijn advies: Zorg ervoor dat je regelmatig rapportages krijgt (1 x per maand) en bestudeer deze goed, trek je conclusies en stel eventueel je plan bij.
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
maandag 25 juni 2018
Cron Job Starts
0
Shares