Drie gratis tools die je online vindbaarheid verbeteren

Als online specialist krijg ik vaak vragen van mensen uit mijn omgeving die hun website willen verbeteren omdat ze niet genoeg klanten via hun site krijgen. Vaak denken ze dat een modern en fris design nieuwe klanten wel over de streep zal trekken, maar vaak is er meer dan dat nodig om online net zo succesvol te worden als offline. Net zoals alleen jouw winkeletalage niet voldoende is om je klanten te bereiken - maar ook de straat waarin je winkel zit en je naamsbekendheid van invloed zijn – zo is er online ook meer nodig dan een mooi smoelwerk. In dit artikel zal ik drie gratis hulpmiddelen delen waarmee je jouw online doelen kan bereiken. Alle drie helpen ze je om beter gevonden te worden door potentiele klanten. Leer hoe je een expert wordt op het gebied van de zogenaamde “zoekresultaten optimalisatie”.
 

Als je onlangs je website flink hebt vernieuwd door bijvoorbeeld mooie nieuwe foto’s toe te voegen, dan kan het heel frustrerend zijn als je vervolgens geen nieuwe klanten trekt. Is het dan helemaal voor niets geweest om alle medewerkers op de gevoelige plaat te zetten? En ook meteen een aantal foto’s te schieten van jullie product?  Nee, maar de oorzaak is waarschijnlijk te vinden in de mate waarin jij vindbaar bent op Google. Als jij zoekt op de naam van je eigen bedrijf, dan is de kans groot dat jij bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnt, maar wat gebeurt er als je niet gericht op de naam van je bedrijf zoekt? Het merendeel van je nieuwe klanten zal tenslotte op een andere manier op jouw website terecht komen. Die hebben nog nooit gehoord van Bea’s bloemen, maar zoeken gewoon naar een “bloemist in Amsterdam”. Als klanten dat bij jouw bedrijf doen, ben jij dan nog te vinden? Met een beetje geluk verschijn jij op de eerste pagina met zoekresultaten, maar als je nooit iets hebt gedaan aan de zoekmachine optimalisatie van je site, dan is de kans ook groot dat je wat verder moet zoeken om jezelf terug te vinden. Hoe minder specifiek de zoekopdracht van je potentiële klant, hoe kleiner de kans dat je gevonden wordt. Want hoe vaak klik jij naar pagina tien als je zoekt naar een “telefoonhoesje”, “cadeau huwelijk” of “fotograaf”. Het merendeel van de mensen komt niet verder dan de eerste pagina.

Nu beginnen veel ondernemers enthousiast met zoekmachine optimalisatie als ik ze er een keertje over vertel, maar ik heb gemerkt dat ze ook snel teleurgesteld raken. Simpelweg omdat ze hun vinger niet achter zoekmachine optimalisatie kunnen krijgen. Het lijkt ingewikkeld. Maar dat hoeft helemaal niet. Er zijn talloze hulpmiddelen die je gratis kunnen helpen om vindbaar te worden op Google.
 

Google Analytics en Google Search Console: monitor je voortgang!


Als je begint met het verbeteren van je website, dan is het leuk om bij te houden of je ook daadwerkelijk voortgang boekt. Word je vaker getoond bij de zoekresultaten op Google, klikken mensen ook door naar je website en blijven ze dan een tijdje hangen? Die informatie is niet alleen leuk om te weten, maar ook handig. Op basis van de informatie van je huidige bezoekers kan je namelijk bepalen wat op dit moment werkt en wat niet. Als je ontdekt dat er één pagina op je website erg populair is, dan kun je proberen die pagina te versterken. Daarnaast is het handig om te weten op basis van welke zoekvraag mensen op je website terecht komen. Komen ze wel voor de producten die jij verkoopt of komen ze toevallig op je site terecht? Je zult je verbazen hoeveel aanverwant verkeer je kunt krijgen op basis van de teksten op je site. Als je dus begint met het verbeteren van je online positie, dan is het verstandig om te beginnen met het aanmaken van een Google Analytics en Google Search Console account om de voortgang van je website bij te houden.

Als je gebruik wil maken van beide hulpmiddelen dan moet je een code verwerken op de pagina van je site. De bezoeker van je site ziet deze code niet, maar Google kan je naar aanleiding van die code veel informatie geven. Wie is de bezoeker van je site? Hoe lang blijft hij op je site? Leest hij meerdere artikelen? En waar komt de bezoeker in kwestie vandaan? Wat ik persoonlijk erg interessantst vind is het feit dat je in Google Search Console kan kijken hoe vaak je website en de verschillende pagina’s daarvan getoond worden in de Google zoekresultaten en hoe vaak er doorgeklikt wordt naar jouw site. Het is namelijk één ding om in de zoekresultaten van Google te verschijnen, maar je wil uiteindelijk ook dat mensen voor jouw site kiezen. Je kan dan bijvoorbeeld zien dat “artikel x” honderd keer vertoond is in de zoekresultaten en dat vijftig procent van de mensen ook heeft besloten om je website te bezoeken. Dit is informatie die ik tot nu toe nergens anders heb gevonden bij de online hulpmiddelen.  

Webtexttool; helpt jou om je teksten te verbeteren


Als je de voortgang van je website kan bijhouden (door de hulpmiddelen van Google te activeren), dan is de volgende stap om ook daadwerkelijk voortgang te boeken. De meeste winst op je site valt niet te behalen door plaatjes aan te passen of een mooi design te maken, maar door de teksten van je website te verbeteren. Als je gevonden wil worden door Google, dan moet je de zoekmachine ook iets geven om te vinden. Dat betekent dat je moet investeren in de teksten op je site. Alleen een pagina met een aantal foto’s met bijschriften is niet voldoende. Als je bijvoorbeeld denkt aan Bea’s bloemen. De kans dat iemand die haar bedrijf niet kent specifiek gaat zoeken op haar bedrijfsnaam is nul. De kans is groter dat iemand zoekt op een bloemist in Amsterdam. Om op die woordcombinatie gevonden te worden, moet zij zorgen dat die woordcombinatie ook op haar site te vinden is. Als je nooit hebt geschreven op je site dat je een bloemist in Amsterdam bent, zullen nieuwe klanten je ook niet op die manier vinden. Maar Bea’s bloemen kan ook andere artikelen aanmaken, bijvoorbeeld met de titel “goedkoop trouwboeket”, “persoonlijk boeket”, et cetera. Maar je kan bijvoorbeeld ook denken aan een pagina met informatie over je bedrijf, een blog met de nieuwste ontwikkelingen binnen je verkoopgebied of ervaringen van klanten.

Hoewel je zult zien dat je al enorme stappen maakt als je meer informatie op je website zet dan alleen je contactinformatie, is het schrijven van gewoon een artikel niet voldoende. Om echt gevonden te worden in Google moet je voldoen aan bepaalde regels. De zogenaamde “zoekmachine optimalisatie regels”, ook wel SEO genoemd. Als je geen specialist bent op dit gebied dan is het best moeilijk om de hoogte te blijven van de laatste regels. Google verandert namelijk zo nu en dan nogal wat van haar regels om zo te zorgen dat de zoekresultaten nog beter worden. Webtexttool kan je op dat gebied helpen. Het hulpmiddel helpt je om teksten te schrijven die voldoen aan de laatste regels die Google heeft opgesteld. Zo geeft het bijvoorbeeld advies over welke woorden interessant voor je kunnen zijn, maar het mooiste is dat zij je helpen tijdens het schrijven van een webtekst met praktische tips. Ze vertellen je hoe lang je tekst moet zijn, geven aan wanneer het tijd is voor een tussenkopje en welke elementen je vooral niet moet vergeten. Je krijgt directe feedback op je artikel en ook te zien op een schaal van één op tien hoe goed je artikel geoptimaliseerd is voor Google.

Quicksprout; voor volledige website analyse


Hoewel je met de hulpmiddelen van Google al een heel eind komt op het gebied van de analyse van je website en het bezoek, vind ik QuickSprout een mooie toevoeging. Als je bij Quicksprout de naam van je website invult, dan maakt de website binnen enkele minuten een analyse van hoe goed jij het doet op verschillende vlakken. Bijvoorbeeld op het gebied van zoekmachine optimalisatie, snelheid en je gebruik van sociale media. Je krijgt dan feedback over hoe jij die punten zou kunnen verbeteren gebaseerd op prioriteit. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld opmerkingen als: “hoge prioriteit. Je wordt weinig gedeeld op sociale media. Je kan dit verbeteren door hoogwaardige content te maken die mensen willen delen”. Of: “het aantal geïndexeerde pagina’s is laag”.  Maar je krijgt ook opmerkingen zoals: “geweldig! Je hebt geen fouten op je pagina’s”.

Het unieke aan Quicksprout is niet alleen dat je de analyse vaker kan uitvoeren om te kijken of je vooruitgang boekt, maar ook dat jij je kunt vergelijken met andere websites. Je kan je dus vergelijken met je concurrenten en zien waar zij het beter doen dan jij. Op die manier kun jij leren van wat zij doen. Om een dergelijke vergelijking te maken heb je niet intieme websitegegevens van je concurrent nodig, maar hoef je alleen de domeinnaam van je concullega’s in te vullen. Het eerste stap om het gat tussen jou en je concurrenten te verkleinen.


logoondernemer24website6

 

Bouw aan je ondernemerschap met onze

COMMUNITY, KENNIS, MARKTPLAATS en OPLOSSINGEN

Ondernemer24 helpt je vooruit met onmisbare kennis en een enorm netwerk. Je ontmoet ondernemers, je bent vindbaar in onze community, hebt toegang tot praktische oplossingen en bent op de hoogte van de laatste tips & trends. Met onze zakelijke marktplaats kun je door het plaatsen van gratis advertenties gericht naar opdrachten, experts of bedrijfsmiddelen zoeken. Heb je vragen dan kun je die stellen in ons forum en de beste kortingen hebben we als deals voor je samengesteld.

JA, Ik Meld Me Aan.

 

Hoe kies je online facturatie software?
Waarom we niet zoveel van HR houden...
 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 15 december 2018

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares