Een zakelijk weblog verbetert je online vindbaarheid

Uit het "2010 State of Inbound Marketing" onderzoek , uitgevoerd in opdracht van Hubspot blijkt, dat steeds meer ondernemingen in de Verenigde Staten een toenemend deel van het marketing budget reserveren voor het bijhouden van een eigen zakelijk weblog. Daarnaast blijkt uit dit onderzoek dat het onderhouden van een zakelijk weblog daadwerkelijk leidt tot het werven van nieuwe klanten.

Wat is een weblog?


Een weblog is een soort online dagboek waarop je op eenvoudige wijze artikelen kunt publiceren, voorzien van tekst, afbeeldingen, geluidsfragmenten en videobeelden.

De bedoeling van een weblog is dat je informatieve artikelen schrijft, die zijn gericht op je beoogde potentiële klant. Hierbij is het zaak dat je laat blijken, dat je jezelf kunt inleven in de problemen waarmee deze op zakelijk vlak worstelt. Als je dit op deze manier doet, profileer je jezelf als een echte kennisleider in je vakgebied.

Probeer hierbij wel te waken voor het schrijven van louter promotionele artikelen, met name als deze over de eigen onderneming gaan. Dit zal lezers al snel doen besluiten om af te haken, waardoor de kans op een trouwe lezersschare snel afneemt.

Het is aan te raden om aan het eind van ieder artikel een prikkelende vraag of een stelling te plaatsen. Een prominent onderdeel van vrijwel ieder weblog is het reactieveld: hierin kan je lezer zijn of haar reactie plaatsen.

Je kunt ervoor kiezen om reacties eerst te controleren, voordat ze geplaatst worden. Het is een stuk natuurlijker om iedere reactie direct op de website te laten plaatsen. In geval van onwelvoeglijke bijdragen, kun je deze binnen no-time verwijderen. Vrijwel ieder blogplatform stuurt een e-mailbericht, zodra er een reactie is geplaatst.

In de "wereld van het weblog" is het gebruikelijk om zelf ook weer te reageren op reacties. Hierdoor houd je het weblog levendig en kan er een interessante discussie ontstaan.

Een mooie bonus van het bijhouden van een zakelijk weblog, is een betere vindbaarheid in zoekmachines:

    • Veel zoekmachines geven artikelen uit weblogs namelijk hoog weer in natuurlijke zoekresultaten.

 

    • Daarnaast wordt voor ieder artikel een aparte webpagina aangemaakt. Een programma als Hubspot, dat een geïntegreerd blogplatform bevat, stelt je op eenvoudige wijze in staat om je artikel te optimaliseren voor vindbaarheid. Dit levert je weblog, en dus ook je website uiteindelijk een hogere rangschikking in de zoekresultaten op met als gevolg weer extra traffic.



Samengevat zijn dit de voordelen van een zakelijk weblog:

    • Je wordt gezien als specialist in je vakgebied;

 

    • Je kunt online van gedachten wisselen met je (potentiële) klant;

 

    • Je vindbaarheid in zoekmachines wordt aanzienlijk groter.



Heb je zelf ervaringen met het bijhouden van een zakelijk weblog?

Focus niet altijd nodig in je marketing
Gemakzucht management leidt tot slechte werknemers...

Gerelateerde berichten

 

Reacties 2

Gast - Elize Brolsma op woensdag 16 oktober 2013 15:45

Hallo Robbert, interessante blog!
Ik zou graag nog iets willen toevoegen aan je verhaal, want ik denk namelijk dat zakelijke blogs zich niet alleen hoeven te richten op potentiële klanten. Ook je huidige klanten, opdrachtgevers, leveranciers en partners mogen weten dat jij de kennispartner bent in jouw vakgebied. Het kan dan ook interessant zijn om de thema's van je blog wat af te wisselen, zodat je deze verschillende doelgroepen allemaal kunt aanspreken met je blogs.

Om je zakelijke blog extra onder de aandacht te brengen is het ook belangrijk om er naar te verwijzen via social media, om zo het aantal views - en hopelijk reacties- te verhogen.

Groet, Elize

Hallo Robbert, interessante blog! Ik zou graag nog iets willen toevoegen aan je verhaal, want ik denk namelijk dat zakelijke blogs zich niet alleen hoeven te richten op potentiële klanten. Ook je huidige klanten, opdrachtgevers, leveranciers en partners mogen weten dat jij de kennispartner bent in jouw vakgebied. Het kan dan ook interessant zijn om de thema's van je blog wat af te wisselen, zodat je deze verschillende doelgroepen allemaal kunt aanspreken met je blogs. Om je zakelijke blog extra onder de aandacht te brengen is het ook belangrijk om er naar te verwijzen via social media, om zo het aantal views - en hopelijk reacties- te verhogen. Groet, Elize
Gast - Robbert op woensdag 16 oktober 2013 21:20

Hoi Elize,

dank je wel voor de goede aanvulling!

Hartelijke groet, Robbert

Hoi Elize, dank je wel voor de goede aanvulling! Hartelijke groet, Robbert
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
vrijdag 22 maart 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
0
Shares