En nu allemaal: Het Fusielied! Dat kan harder!

Tijdens een fusie kun je nooit genoeg met je medewerkers communiceren. Zo. Dat is er alvast uit. Niet dat je op andere dagen van het jaar gerust de interne communicatie kunt laten versloffen: medewerkers die weten wat er speelt zijn meer betrokken en gemotiveerder, wat altijd wel goed is voor je winstgevendheid.

Nog afgezien van fijne begrippen als openheid, vertrouwen, algehele gezelligheid, altijd op tijd komen, enzovoorts.  Maar de aanloop naar een fusie is toch wel de periode dat het budget voor PR en reclame even in één van de nog niet wegbezuinigde ijskasten mag - ten gunste van veel en geduldig praten met je eigen mensen. En luisteren, dat hoort er dan ook bij.

Heel wat HR-managers zullen ons nu gelijk geven. Toch is niet iedereen al zo ver. Veel organisaties denken aan alles bij een fusie of reorganisatie: dure externe adviseurs, waterdicht en toch betaalbaar sociaal plan, een goede binnenhuisarchitect en logo-artiest voor de nieuwe huisstijl, die best wat mag kosten. Maar ze vergeten het belangrijkste: genoeg communiceren met hun personeel. Ze denken dat de factor tijd wel de wonden heelt van de fusie of ze zijn op den duur moe van het kneden, in de week leggen, informeren en vragen beantwoorden. Je hóórt dan het management denken: “Ga nu maar gewoon weer aan t werk.”

Voorbeelden? Een anekdote, die ik kon optekenen, omdat we gebruik maak van de moderne variant van spioneren in de hotellobby met een gat in de krant: op een zonnig terras oordopjes in, maar dan de muziek uit. Het Vrijthof in Maastricht, eind van de middag. Aan het tafeltje naast me waren ze werkelijk in hun nopjes, de twee managementteams op weg naar fusie. Net klaar met de eerste van twee Praatdagen-voor-het-hele-Personeel. Vrij-uit discussiëren, brainstormen, maar ook veel doen: rollenspellen met ingehuurde acteurs, met als frivool toetje: live muziek. Gelukkig niet André Rieu, maar prachtige zangeres met speciaal voor vandaag geschreven Groot Fusielied.

Meest gebruikte woord, je dacht het al: SAMEN. Als dat geen band zou scheppen!

De jongere managers - en de oudere die nog wel een groen blaadje lustten - koerden als verliefde duiven rond de mooie zangeres, die niet alleen heel warm kon zingen, maar ook tamelijk ‘hot’ was, voor een fusiebegeleider. Complimenten alom. Zij op haar beurt overlaadde de directie met lof voor zo’n goed idee: Praatdagen Op Neutraal Terrein. Zorgvuldig voorbereid volgens een vooraf dichtgetimmerd programma. Wat je noemt beleid. Nu zou alles vast soepel gaan lopen. Tevredenheid, tevredenheid.

Een zorgorganisatie in Limburg fuseerde met een Brabantse zorgorganisatie. De mensen gingen niet alleen onder dezelfde naam (met fris nieuw logo!) verder, ze kwamen ook in hetzelfde kantoor te zitten, en voortaan dagelijks samen op de werkvloer.

Nu zaten ze alvast even samen, de gefuseerde niet ontslagen, opnieuw aangenomen mensen, aan picknicktafels verderop, waar ik toevallig ook net even moest zijn met mijn oordopjes. Er waren mensen ‘boventallig’ verklaard, een soort vagevuur voordat je ontslagen wordt. De verbloemende term voor ‘overbodig’, zoals ‘moeilijk bemiddelbaar’ eigenlijk betekent: ‘hopeloos geval’. Je moest solliciteren op je eigen functie. En dan maar afwachten. Goed voor weken in kille spanning of de fusie nog meer en ook blijvende ellende zou brengen dan nu al het geval was: onrust, stress, onzekerheid, angst, onderlinge irritaties die makkelijk tot haat konden uitgroeien. Met een zachte G allemaal. De gesprekken gingen over het programma van vandaag: goed bedacht, afwisselend en inspirerend.

Tot zover positief. Maar de mensen op de werkvloer voelden zich niet gehoord, ze hadden nog zo veel vragen en binnen al die dichtgetimmerde thema’s was daar geen ruimte voor. Werden er straks nog meer mensen ontslagen? Wat ging er verder nog veranderen? Was het nu definitief dat ze op één vestiging bij elkaar kwamen te zitten?

Kortom, het was vooral éénrichtingsverkeer geweest: het ontbrak aan communicatie waarbij de mensen gehoord werden, en het ontbrak aan het geven van echte informatie.

Extra tip voor de ingehuurde deskundigen - adviseurs, rollenspelacteurs: praat niet alleen met directie en bestuur, maar praat ook met de medewerkers. Of observeer hen op z’n minst. Desnoods undercover, met oordopjes in.

Nóg een tip voor iedereen, nu we er toch zijn: kom je binnenkort nog bij Café Den Ouden Vogelstruys in Maastricht, probeer dan echt alle vier de bieren op de tap. Proost!

Bron afbeelding

De HR afdeling verdwijnt !
Hoe zorgt een piramide voor meer website conversie...
 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 20 oktober 2018

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
0
Shares