Google Analytics: waar begin je?

Voor elke website eigenaar is Google Analytics een belangrijke bron van informatie. Je ziet er niet alleen hoeveel personen je site bezoeken, maar ook waar deze vandaan komen en hoe ze zich op je website gedragen. Beginnen met Google Analytics kan lastig zijn, er zijn zoveel gegevens dat je gemakkelijk verdwaalt. En bovendien, wat kun je nu precies met deze gegevens?


In dit artikel bespreek ik 3 basis rapportages die voor elke website eigenaar van belang zijn. Heb je nog geen Google Analytics account of is deze nog niet aan je website gekoppeld, lees dan eerst dit.

Website bezoekers


Selecteer in de linker kolom van Google Analytics Doelgroep --> Overzicht. Je ziet direct een aantal grafieken met basis gegevens over de website.

    • Bezoeken: het totale aantal bezoekers. Ook terugkerende bezoekers worden meegeteld.

 

    • Unieke bezoekers: het aantal unieke personen dat de website bezocht heeft. Terugkerende bezoekers worden slechts één keer geteld.

 

    • Paginaweergaven: het totaal aantal pagina’s dat bekeken is.

 

    • Pagina’s/bezoek: het gemiddelde aantal pagina’s dat een bezoeker bekijkt.

 

    • Gemiddelde bezoekduur: de gemiddelde tijdsduur van een bezoek.

 

    • Bouncepercentage: het percentage bezoekers dat slechts 1 pagina bekijkt en vervolgens de website verlaat.

 

    • Nieuwe bezoeken:  het percentage bezoekers dat de website voor het eerst bezoekt.



Het is belangrijk om te letten op opvallende pieken of dalen in de grafieken. Heb je bijvoorbeeld de lay-out van je website aangepast en zie je vervolgens een enorme daling in het aantal bezoekers of een verhoging van het bouncepercentage, dan weet je dat er ergens iets niet goed gaat.

Verkeer naar de website


Selecteer in de linker kolom Acquisitie --> Alle verkeer. Dit rapport geeft aan waar bezoekers precies vandaan komen. Voor je online marketing strategie is deze informatie van grote waarde, omdat je zo kunt beoordelen of je op de juiste manier bezig bent en welke kanalen extra aandacht verdienen. Besteed je bijvoorbeeld veel tijd op sociale media, met als doel om bezoekers naar je website te trekken, dan moet je dit terugzien in de verkeersbronnen. Zie je dit niet, dan is het tijd om je plan van aanpak bij te stellen.

Bestemmingspagina’s


Selecteer Gedrag --> Site inhoud --> Bestemmingspagina’s in de linker kolom van Google Analytics. Hier zie je op welke pagina een bezoeker terechtkomt als deze jouw website bezoekt. Vaak is dit de homepage, maar het kan ook een dieper gelegen pagina zijn. Zorg ervoor dat elke pagina in je website bezoekers aanzet tot een actie. Op een productpagina is dit bijvoorbeeld het plaatsen van een artikel in het winkelwagentje. Op een blog kan deze actie simpelweg ‘meer lezen’ zijn. Maar ook het invullen van een formulier, het aanvragen van een offerte of het inschrijven voor een nieuwsbrief zijn acties. Met het rapport Bestemmingspagina’s analyseer je hoe goed elke pagina zijn doel bereikt. Blijft de bezoeker lang op de website of verlaat hij de site na één pagina? En hoeveel pagina’s worden er gemiddeld bekeken? De antwoorden op deze vragen vind je in dit rapport.

Wat kun je met deze gegevens?


Je weet nu hoe je belangrijke basis informatie uit Google Analytics kunt halen, maar je hebt pas echt iets aan deze gegevens als je er ook wat mee doet. Maak hiervoor een plan van aanpak en begin met het stellen van haalbare, meetbare en concrete doelen. Bijvoorbeeld ‘binnen 3 maanden 20% meer verkeer via zoekmachines verkrijgen’. Bepaal vervolgens hoe je dit gaat aanpakken. Bijvoorbeeld door je te verdiepen in SEO en dit toe te passen op je website. Houd de statistieken scherp in de gaten zodat je ziet welke acties het gewenste resultaat opleveren en je je plan van aanpak kunt bijstellen als dat nodig is. Houd wel rekening met het feit dat het soms even kan duren voordat aanpassingen aan je site in de statistieken merkbaar zijn.

3 pijnlijke LinkedIn fouten die je omzet kosten
Kloof tussen kader en werkvloer werkt frusterend
 

Reacties 2

Gast - Arjan Gout op dinsdag 12 november 2013 05:01

Aardig stukkie, maar wel met de meest elementaire fout die er maar kan zijn.

Want ben ik nou kippig? Heb toch driemaal gekeken.

Leuk fotootje, maar waar staat nou de naam van de auteur?
Ik zie die niet bij de titel, noch bij de auteursbeschrijving.
Laat staan een link naar haar eigen domein.
Zo schiet het niet op natuurlijk...

Aardig stukkie, maar wel met de meest elementaire fout die er maar kan zijn. Want ben ik nou kippig? Heb toch driemaal gekeken. Leuk fotootje, maar waar staat nou de naam van de auteur? Ik zie die niet bij de titel, noch bij de auteursbeschrijving. Laat staan een link naar haar eigen domein. Zo schiet het niet op natuurlijk...
Gast - Peter Drewes op dinsdag 12 november 2013 05:10

Hi Arjan,

Bedankt voor je oplettendheid op deze vroege morgen. Ik heb het gefixt, lag aan een eerdere systeemfout en niet aan de auteur.

Website url stond er trouwens wel bij (web).

Groet,

Peter

Hi Arjan, Bedankt voor je oplettendheid op deze vroege morgen. Ik heb het gefixt, lag aan een eerdere systeemfout en niet aan de auteur. Website url stond er trouwens wel bij (web). Groet, Peter
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
donderdag 21 maart 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
0
Shares