Het opstellen van doelen voor je ondernemingsplan

Bij het schrijven van een ondernemingsplan moet je nadat je de missie van het bedrijf hebt bedacht, zakelijke doelen voor je ondernemingsplan gaan opstellen. Je maakt dan onderscheid tussen lange- en korte termijn doelen.


Als ondernemer zul je de waarde van doelen moeten begrijpen. Doelen zorgen er namelijk voor dat je bedrijf in goede richting zal groeien.

Het opstellen van zakelijke doelen


Start allereerst met het onderscheid maken tussen lange- en korte termijn doelen. Je lange termijn doelen zullen een tijdlijn van ongeveer 5 jaar moeten hebben.  Je lange termijn doelen zullen je missie moeten ‘uitademen’ en de reden waarom je bedrijf is gestart reflecteren.

Het opstellen van lange termijn doelen


Je zakelijke doelen bevatten vaak algemene dingen zoals service, sociaal, winst en groei.

    • Service: deze doelen zijn gerelateerd aan zaken zoals klantenservice, klantbeheer en klanttevredenheid.




    • Sociaal: Deze doelen zijn gerelateerd aan zaken die met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) te maken hebben. Wat geef je als bedrijf terug aan de gemeenschap? Op welke manier betrek je de omgeving bij je bedrijf?




    • Winst: Deze doelen zijn gerelateerd aan de winstgroei in percentages.




    • Groei: Deze doelen zijn gerelateerd aan de groei van het bedrijf. Denk aan bijvoorbeeld aan het aannemen van extra personeel.



Het opstellen van korte termijn doelen


Als je de lange termijn doelen op papier hebt kun je aan de slag met de korte termijn doelen. Dit kun je het beste doen door ze S.M.A.R.T. te maken. Dit is de afkorting voor:

    • Specifiek: Zorg dat je doelen concreet en gedetailleerd zijn.




    • Meetbaar: Zorg dat je doelen meetbaar zijn. Druk je doelen dan ook uit in een eenheid zoals Euro of een percentage.




    • Actie georiënteerd: Laat duidelijk in je doelen naar voren komen door welke actie(s) ondernomen moeten worden, door welke personen deze uitgevoerd moeten worden en wanneer deze uitgevoerd moeten worden.




    • Realistisch: Maak uidagende doelen, maar probeer ze wel realistisch te houden.




    • Tijdgerelateerd: Maak gebruik van deadlines in je doelen.



Bron: inc.com

Doelen stel je op nadat je een missie voor je bedrijf hebt bedacht. Lees hier meer over de missie voor je ondernemingsplan.

Veel werkgevers doen weinig om talenten te behoude...
Betalen bij resultaat in de webwereld is WIN-WIN s...

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 19 januari 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares