Hoe kun je als ondernemer na de crisis weer groeien?

De crisis heeft diepe sporen achtergelaten. Veel bedrijven zijn over de kop gegaan of hebben in afgeslankte vorm een doorstart gemaakt. Lichtpunt is dat er weer voorzichtig gesproken wordt over groei. Groei betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Maar dan moet je ze als ondernemer wel zien, want ook de concurrentie zit niet stil. Welke kansen zijn er dan zoal? Hoe kun je als ondernemer weer klimmen op de ladder? In deze blog geef ik je een aantal groeimogelijkheden, elk voorzien van enkele praktische voorbeelden.


Je hoort het weer meer de laatste tijd: groei. Er zijn weer meer kansen voor de ondernemer om nieuwe mogelijkheden te verkennen, business op te starten of uit te breiden. Een mooi signaal dat we de crisis langzaam te boven komen. Groei is nodig voor de continuïteit en om “vet” te creëren, zodat ook in slechte tijden het bedrijf overeind blijft. Groei betekent niet “grijp alles maar aan, als het maar snel winst oplevert”. Elke ondernemer weet dat deze groeistrategie uiteindelijk tot niets leidt en later problemen geeft. Groei doe je verantwoord met de focus op de langere termijn, waarbij de risico’s goed worden ingeschat. Aan welke groeimogelijkheden kun je nu zoal denken?

Geef bestaande klanten een goed gevoel


Het klinkt voor de hand liggend. Toch laten veel ondernemers ze in de kou staan: de bestaande klanten. Maar als het tij keert naar groei liggen hier zeker kansen. In een groeimarkt is het gemakkelijker het marktaandeel te vergroten bij bestaande klanten dan bij nieuwe klanten. Timing, een ongedwongen benadering en welgemeende aandacht zijn essentieel voor de beleving bij bestaande klanten. Dat geeft klanten een goed gevoel en biedt groeipotentie. Hoe doe je dat dan? Ik noem een aantal concrete voorbeelden:

    • Beloon de klant door bij meer aankopen meer korting te geven
    • Verras de klant door het aanbieden van een cadeau of attentie. Bijvoorbeeld: Wij bieden u 3 dagen gratis een extra hotelverblijf aan bij het boeken van een reis naar …
    • Bouw met de klant een goede relatie op via social media. Een goed voorbeeld daarvan is KLM.
    • Zorg dat de klant direct geholpen wordt. Werk dus bijvoorbeeld niet met een telefonisch keuzemenu, waarbij de klant daarna onder het gehoor van ongevraagde muziek lang moet wachten. Wachten is killing en te lang wachten vergroot de kans op "weg klant!".
    • Benader de klant opnieuw als de levensduur van de eerdere aankoop bijna verstreken is. Maar stuur niet voortdurend en ongevraagd reclame via een email als de klant eerder een aankoop heeft gedaan. Daarmee jaag je de trouwe klanten uiteindelijk weg. Een goed gevoel maakt dan plaats voor irritatie.

Verbreed productaanbod of dienstverlening


Een andere optie is dat je als ondernemer het aanbod uitbreidt passend bij de core business. Deze groeioptie is met name van toepassing als blijkt dat de verwachtingen en behoeften van de klanten veranderen. Je kunt als ondernemer zelf je bestaande netwerk gebruiken om je product aan de man te brengen, maar vergeet niet dat een samenwerking ook veel mogelijkheden biedt. Daarmee kan je een completer pakket aanbieden of kan de samenwerkingspartner je product/dienst aan haar klanten aanprijzen. Een paar voorbeelden:

    • Als ondernemer in de bouw voor gevelrestauratie lever je ook – eventueel in samenwerking met een schilderbedrijf – ambachtelijk schilderwerk aan klanten met monumentale panden.
    • Als slager lever je naast scharrelvlees in samenwerking met een groothandel en lokale boeren ook visproducten en biologisch vlees voor barbecue feesten.

Zoek nieuwe klanten met bestaand concept


Bij groei kan ook gedacht worden aan nieuwe markten, waarop je als ondernemer je bestaande producten of diensten aanbiedt. Als nieuwkomer zal je daarvoor actief moeten acquireren, nieuwe netwerken moeten opbouwen en zal je je moeten profileren via advertenties, social media, etc. Een voorbeeld is: Als websitebureau ontwerp en bouw je specifiek websites voor de horeca en cateringbedrijven. Nu bouw je deze dienstverlening uit door dit ook aan te bieden aan bedrijven in de hotelbranche en de reiswereld.

Word dé expert


Groei is ook mogelijk door je als ondernemer te profileren als expert. De expertise uit zich door een uitstekende kwaliteit, maatwerk, creativiteit en excellente service, die met kop en schouders boven die van de concurrenten uitstijgen. De mond-tot-mond reclame doet de rest. Groei ontstaat vanuit vakmanschap aangevuld met een nazorg waar je u tegen zegt. De prijs van het product of de dienst is vaak van ondergeschikt belang. Een goed voorbeeld is het restaurant De Leest uit Vaassen, dat in 2014 volgens Michelin drie sterren kreeg voor haar vakmanschap, creativiteit en flexibiliteit. De crisis heeft er mede toe geleid dat dit restaurant terugkeerde naar de essentie, naar de basis: een (h)eerlijke maaltijd, top ingrediënten en veel smaak. Kortom: topkwaliteit!

En?


Nu het einde van de crisis in zicht is, dienen de groeimogelijkheden zich weer aan. In deze blog is hiervoor een aantal genoemd. En? Welke groeioptie kies jij als ondernemer? Zoek je de groei bij bestaande klanten, in een nieuwe markt of door profilering als expert?


logoondernemer24website6

 

Bouw aan je ondernemerschap met onze

COMMUNITY, KENNIS, MARKTPLAATS en OPLOSSINGEN

Ondernemer24 helpt je vooruit met onmisbare kennis en een enorm netwerk. Je ontmoet ondernemers, je bent vindbaar in onze community, hebt toegang tot praktische oplossingen en bent op de hoogte van de laatste tips & trends. Met onze zakelijke marktplaats kun je door het plaatsen van gratis advertenties gericht naar opdrachten, experts of bedrijfsmiddelen zoeken. Heb je vragen dan kun je die stellen in ons forum en de beste kortingen hebben we als deals voor je samengesteld.

JA, Ik Meld Me Aan.

 

Infographic: 8 essentiële stappen voor de branding...
Waarom een doelgroep kiezen noodzakelijk is

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
maandag 25 juni 2018
Cron Job Starts
0
Shares