Hoe kan ik mijn marketing effectiviteit beoordelen in 15 minuten per maand?

Essentieel voor kleine en grote bedrijven is marketing. Veelal wordt deze marketing geregeld door een bureau. Voor B2B bedrijven gaat het dan meestal over lead generatie, waarna iemand van sales zo'n lead op pakt.

Een lead is een naam en telefoonnummer of email adres (of nog meer)  van iemand die op de website geweest is ongeacht of deze persoon geïnteresseerd lijkt te zijn om klant te worden.

Vaak is het erg moeilijk voor het management van een bedrijf om te beoordelen of marketing effectief is en of te duur is. Men kijkt eigenlijk veelal naar het totaal aantal leads en de omzet, als die goed zijn vind men het al snel goed. Echter dit betekent vaak dat er te veel geld wordt uitgegeven. Of men niet goed kan sturen als het niet goed gaat.

De marketing effectiviteit

De marketing effectiviteit zou eigenlijk elke maand geëvalueerd moeten worden. Een belangrijk concept daarbij is:  CPL = Cost Per Lead  oftewel: hoeveel euro kost het om 1 lead te genereren. Als voorbeeld: Als het totaal aan Facebook ads uitgegeven afgelopen maand: =  4000,- en het totaal aantal leads via Facebook gegenereerd =  50 CPL, dan is de CPL 4000 / 50 = 80,-

1 lead kost dan dus via Facebook 80,-

De vraag is dan: is dat duur of goedkoop? Dit hangt aan de ene kant natuurlijk af van de winstmarge die een bedrijf maakt.
Maar aan de andere kant ook van de kwaliteit van zo'n lead. Wordt de lead wel een klant?  En wat is de lifetime value van zo'n klant?


De kwaliteit van een lead kan beoordeeld worden op een heleboel soorten KPI's hier een aantal voor de hand liggende:

- Hoeveel % van de leads krijg je daadwerkelijk aan te telefoon?
- Hoeveel % van de leads komt langs?
- Hoeveel % van de leads neemt een optie?
- Hoeveel % van de leads wordt een sale?
- Wat is de CPL van de lead?

Om je KPI's te kunnen meten is het belangrijk om doelen te stellen zoals bijvoorbeeld: 

- ik wil minstens 75% van m'n leads aan de telefoon kunnen krijgen.
- ik wil dat minsten 50% van de leads eens langs komt.
- ik wil dat minstens 25% van mn leads een optie neemt.
- Ik wil maximaal 50 euro betalen voor een lead. 

Maar hoe volg en meet je de kwaliteit van een lead?

Door traffic te taggen en die tags op te slaan in een CRM systeem.

Er zijn vele manier om dit te doen Gebruik bijvoorbeeld de USERID functie van Google Analytics om leads terug te kunnen leiden naar de bron zie dit artikel op searchenginewatch. Een goed digitaal bureau moet dit kunnen regelen voor je en anders kun je zelf iemand inhuren die dit voor je instelt (bijvoorbeeld op upwork)


Vervolgens is het verstandig elke maand deze 5 KPI's te beoordelen op kanaal niveau:

- Facebook
- Google adwords (Search)
- Google adwords (Display/Retargetting)
- Twitter
- Linkedin
- Organische traffic
- Email Marketing
- Affiliate 1
- Affiliate 2
- Affiliate 3 

Stel elke maand de volgende vragen:

  • Bevalt de kwaliteit van het kanaal?
  • Hoe is de prijs van een lead per kanaal? Is dit in verhouding tot de kwaliteit?

Tevens is het interessant om een totaal overzicht te hebben. Tel het totaal aantal leads van de afgelopen maand bij elkaar op (inclusief organische leads/ walk ins / email leads etc) en deel dit totaal door de totale uitgaven aan marketing van de afgelopen maand. Hou oog op de kwaliteit van de individuele kanalen en hou oog op de totale kosten per lead over het gemiddelde. 

Sommige leads zijn duurder maar betere kwaliteit, zolang het gemiddelde goed is hoeft dat niet erg te zijn.


logoondernemer24website6

 

Bouw aan je ondernemerschap met onze

COMMUNITY, KENNIS, MARKTPLAATS en OPLOSSINGEN

Ondernemer24 helpt je vooruit met onmisbare kennis en een enorm netwerk. Je ontmoet ondernemers, je bent vindbaar in onze community, hebt toegang tot praktische oplossingen en bent op de hoogte van de laatste tips & trends. Met onze zakelijke marktplaats kun je door het plaatsen van gratis advertenties gericht naar opdrachten, experts of bedrijfsmiddelen zoeken. Heb je vragen dan kun je die stellen in ons forum en de beste kortingen hebben we als deals voor je samengesteld.

JA, Ik Meld Me Aan.

 

‘Waarom moet ik jou inhuren?’ Hoe geef je een goed...
Een keer verdienen en vijf keer belasting betalen?

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
vrijdag 14 december 2018

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
0
Shares