Hoe meet je het succes van je corporate blog?

Een cruciaal onderdeel van iedere inbound marketing strategie is het bijhouden van een zakelijk weblog, in mooi Engels ook wel een corporate blog genoemd. Maar hoe meet je nu het succes van jouw corporate blog? In dit artikel zet ik vier soorten data op een rij die je inzicht geven in de ontwikkeling en het succes van je corporate blog.


Welke gegevens je allemaal moet meten, is afhankelijk van de doelen die je met je corporate blog nastreeft. Stel voor jezelf vast wat je precies wilt weten. Je kunt denken aan:

    • Hoe wil je door je doelgroepen gezien worden?

 

    • Wil je meer leads genereren?

 

    • Wil je je medewerkers meer klantgericht laten denken?

 

    • Wil je de productiviteit van de verkoopafdeling vergroten?



Zodra je dit in kaart hebt gebracht, kun je de kengetallen (KPI's, ofwel Key Performance Indicators) gaan bepalen. Deze kengetallen kun je in vier categorieën verdelen:

1. Gegevens over de activiteit van je blog


Met deze gegevens kun je de 'input'-zijde van je blog in kaart brengen:

    • aantal bloggers die het gestelde blogdoel halen (aantal artikelen per periode dat verwacht wordt);

 

    • aantal blogartikelen per periode;

 

    • aantal zoektermen die gebruikt worden over het gehele blog.



2. Gegevens over de bezoekers van je blog


Met deze gegevens kun je de mate van aandacht voor je blog in kaart brengen:

    • aantal bezoekers per week;

 

    • aantal blog-abonnees (per e-mail of RSS);

 

    • aantal bezoekers per verkeersbron (zoekmachines, externe websites, social media).



3. Gegevens over de interactie met je bezoekers


Met deze gegevens kun je de interactie met je publiek ofwel 'engagement' in kaart brengen:

    • aantal bezochte pagina's/gelezen artikelen per bezoeker;

 

    • de gespendeerde tijd op het blog;

 

    • het aantal reacties op de artikelen.



4. Conversiegegevens


Met deze gegevens kun je de mate van actie van je bezoekers in kaart brengen:

    • aantal bezoekers dat doorklikt naar een andere webpagina;

 

    • aantal bezoekers dat zich daadwerkelijk abonneert;

 

    • aantal bezoekers dat 'advanced content' downloadt (sales lead).



Heb je ook ervaring met zakelijk bloggen? Dan ben ik benieuwd welke data jij gebruikt om het succes van je corporate blog te meten.
Goede voornemens? Kies er eens eentje die gaat luk...
Het sales-rookgordijn: Opportunisme niet altijd ev...

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 19 januari 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares