Hoe sterk is jouw werkgeversmerk?

Is het werkgeversmerk weer hip? Na tijden van crisis wordt het nu langzaam tijd om weer vooruit te kijken. Waar eerst het beperken van kosten het devies was, is het nu tijd om je op de lange termijn te onderscheiden van de concurrentie. Een sterk werkgeversmerk kan hierin wel eens de doorslaggevende factor zijn.


Sinds een jaar ben ik met een aantal ondernemers betrokken bij de opzet van een vernieuwende en activerende sollicitatietraining. In het kader hiervan zitten we regelmatig om tafel met werkgevers van bedrijven waar medewerkers op zoek moeten naar een andere functie. Dit kan zijn omdat er gedwongen ontslagen vallen, maar ook in het kader van algemene mobiliteit binnen een organisatie.

Voordelen van een positief werkgeversmerk


Bedrijven lijken weer een stuk bewuster om te gaan met het zgn. ”werkgeversmerk,” wat wil zeggen dat het als belangrijk gezien wordt hoe huidige en toekomstige medewerkers naar het bedrijf als werkgever kijken. Een positief werkgeversmerk heeft namelijk voordelen, zoals het aantrekken en behouden van goed personeel en een algemeen positief imago.

Betere tijden?


Er wordt weer actief gewerkt aan het versterken van het werkgeversmerk. Betekent dit dat hier weer ruimte voor is gekomen omdat de economie aantrekt? Volgens de onderzoekers van TTI Research kan een sterk werkgeversmerk het verschil maken tussen wie er als winnaars of verliezers uit een recessie komt. Vanuit deze visie is het logisch dat werkgevers weer bewust aan de slag gaan met het werkgeversmerk bij een aantrekkende economie.

Zeker in een arbeidsmarkt die om steeds meer mobiliteit van werknemers vraagt kan een sterk werkgeversmerk het verschil maken tussen talent behouden of kwijtraken.

Van zenden naar engagen?


Ieder bedrijf heeft in principe twee verschillende merken. Het merk zoals dat gezien wordt door de klant of consument en het werkgeversmerk. In de consumentenmarketing zien we al enige tijd een verschuiving plaatsvinden. Merken proberen de consument steeds meer te betrekken, ofwel ”engagen” bij hun merk. Men wil klanten aan zich binden door betrokken merkfans te creëren. Deze trend is met name aangewakkerd door social media.

Voor het creëren van een sterk werkgeversmerk liggen juist in deze ”engagement” benadering grote kansen. Bedenk eens wat voor effect interne sociale media kunnen hebben binnen een grote, anonieme organisatie. Werknemers die met elkaar verbinden, op elkaars creatieve ideeën inhaken, gericht kennis delen en van elkaar leren. Werknemers raken letterlijk meer verbonden met het bedrijf en met de inzet van de juiste middelen worden werknemers mobieler en de inzet flexibeler.

Motivatie komt uit jezelf


Een sterk werkgeversmerk begint met het scheppen van een werkomgeving waarin mensen hun talenten in kunnen zetten waar deze het beste tot hun recht komen. Het is dan ook niet raar dat werkgevers steeds meer inzien dat het faciliteren hiervan zorgt voor gemotiveerde werknemers die zich verbonden voelen met het werkgeversmerk. Werk doen dat dicht bij jezelf ligt en waar je passie in kwijt kunt is de meest sterke motivatie die je kunt bedenken.

In de praktijk vinden veel werkgevers het lastig om gericht beleid te voeren op het matchen van functies en passies van werknemers. Juist daarom ligt er een kans om je hierin als werkgever NU te onderscheiden. Ik zou er niet raar van opkijken als het juist die werkgevers zijn die straks als winnaar naar boven komen drijven. Want met werknemers die in hun kracht zitten kun je de wereld aan.

25 klantinzichten voor een doeltreffende CRM strat...
De visie van Julian en de connectie met de potenti...

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
woensdag 20 maart 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares