Hoe vaak héb ik het nou gezegd?

Deze uitspraak herkennen de meeste ouders, directeuren, managers en andere leidinggevenden.

 

Hij gaat vaak gepaard met een zucht en een vertwijfelde blik omhoog.
In ieder geval is duidelijk dat de ander mentaal niet helemaal in orde is, een steekje los heeft of gewoon dom is.
In de ogen van de spreker, dan.


Slechts weinigen realiseren zich dat het mogelijk andersom kan zijn. Dat het niet echt handig is om voortdurend maar dezelfde boodschap uit te zenden en te verwachten dat die na voldoende herhaling wél zal landen. Zoiets als een vraag in het Nederlands stellen aan een Rus in Moskou en als hij niet begrijpend reageert met stemverheffing nogmaals dezelfde vraag te stellen. En dan verwachten dat de man je wel begrijpt!

De definitie van krankzinnigheid (insanity) van Albert Einstein luidde: "doing the same thing over and over again and expecting different results".
Klinkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk zijn er toch verrassend veel mensen (mezelf niet uitgezonderd!) die volkomen voldoen aan deze definitie.
We willen iets bereiken en veranderen wel van volume maar niet van aanpak. De meeste ruzies volgen dit patroon.

Maar hoe weet je nu wat wel een geschikte aanpak is?


Voordat we die vraag kunnen beantwoorden moet er aan een andere voorwaarde worden voldaan: we moeten werkelijk willen dat de ander uit zichzelf het gewenste gedrag vertoont. Klinkt wellicht vanzelfsprekend, in de praktijk valt dat vaak tegen, weet ik uit eigen ervaring. Het is soms gemakkelijker om vanuit ons eigen belang een ander dwingend iets op te leggen. Onder het motto "doe nou maar gewoon wat ik zeg". Dat willen we zelf natuurlijk niet horen, maar we vinden het anders als wij dat tegen een ander zeggen. In het beste geval zal de ander de taak uitvoeren, maar van harte is weer iets anders....De kans dat het resultaat minimaal is, is dan ook groot. We hebben dan geen poot om op te staan, want de ander heeft tenslotte de opdracht toch uitgevoerd?

Begin dus met de belangrijkste vraag die er op dit vlak te stellen is.


Of iemand nu je eigen kind is, je partner, collega, medewerkers of leidinggevende, je kunt deze vraag aan iedereen stellen: "hoe heb jij dat het liefste?" Als je wilt dat een ander iets voor je doet, kun je gewoon vragen of hij graag een opdracht heeft of een verzoek om hulp. Het verschil lijkt minimaal, maar in de praktijk kan het een wereld van verschil maken. Als ik mijn jongste dochter vraag om mij te helpen, is het antwoord in de meeste gevallen: "Natuurlijk, wat kan ik doen?". Als ik haar daarentegen zeg dat ze iets moet doen is de kans miniem dat ze dat ook doet.

Vier seizoenen, vier elementen, vier communicatiestijlen


In communicatieland worden in vrijwel elk model vier verschillende stijlen onderscheiden. De indeling is verschillend, maar in basis gaan ze allemaal van hetzelfde uit. Om te voorkomen dat het weer eens niet lukt om iets van een ander gedaan te krijgen is het erg effectief om eerst te bedenken in welke stijl de ander communiceert. Is het iemand die graag bottom-line informatie wilt, of juist eerst over het weer, de relatie en de vakantie wil praten? Is het iemand die graag van tevoren wil weten waar hij aan toe is of stelt de ander verrassingen juist op prijs? Metaforisch gesproken: spreekt de ander Nederlands, Duits, Engels of Frans? Dat het weinig zin heeft om tegen een Fransman in het Duits te communiceren voelen we met onze klompen aan. Maar in de communicatie gebeurt dat maar al te vaak

De Kunst van het Luisteren


Faalkosten in bedrijven worden grotendeels veroorzaakt door miscommunicatie. Niet omdat medewerkers of managers niet kunnen communiceren, maar omdat er te weinig flexibiliteit is om de stijl van een ander te herkennen én te gebruiken. Want we zijn toch niet gek? Wij kunnen toch prima communiceren, we zijn toch duidelijk? Als die ander het dan nóg niet begrijpt, tja....dan móet het wel aan hem liggen....
De afgelopen jaren heb ik regelmatig met bedrijven mogen werken die de noodzaak en financiële voordelen) van flexibele interne communicatie onderkennen. Helaas is dat nog altijd een minderheid die dit als speerpunt neemt.

Iedereen wil gehoord worden, maar slechts weinigen willen luisteren

Consument is de nieuwe concurrent
10 adviezen voor fouten die je als ondernemer niet...

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
woensdag 20 maart 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares