In 6 stappen jouw kernwaarden bepalen

Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden van jouw bedrijf. Ze zeggen alles over waar jij als bedrijf en als persoon voor staat. Ze vormen het fundament en staan niet ter discussie… nooit!

Er zijn 2 soorten kernwaarden: specifiek en algemeen. Specifieke kernwaarden zijn intern gericht. Ze gaan over hoe je met elkaar omgaat en over zaken als integriteit en kennis delen.

Algemene kernwaarden zijn extern gericht. Hoe ga je om met klanten en je omgeving.

Zelf jouw kernwaarden bepalen

Het bepalen van de kernwaarden van jouw bedrijf is een proces wat aandacht nodig heeft. Deze 6 stappen kunnen je erbij helpen.

1. Maak tijd vrij

Voor het bepalen van jouw kernwaarden moet je terug naar de essentie. Dat doe je niet even tussen de bedrijven door. Daar heb je tijd en volledige aandacht voor nodig. Reserveer een hele ochtend of middag, zorg dat je niet gestoord kunt worden, zet je telefoon, email en social media uit.  Dit geldt voor iedereen die aan deze sessie deelneemt.

2. Stel de vraag; wat is belangrijk voor mij/mijn bedrijf?

Schrijf deze vraag op een flip-over en laat hem op je/jullie inwerken. Laat je gedachten de vrije loop zonder je af te vragen of iets logisch of haalbaar is. Overleg met elkaar wat voor jou als persoon belangrijk is en voor het bedrijf. Vind je het lastig om eigen kernwaarden te bedenken? Hier vind je een lijst met voorbeeld kernwaarden.

3. Noteer wat in je opkomt

De beste ideeën komen als er geen beperkingen zijn. Schrijf daarom alles op wat er in jullie opkomt. Zonder er een oordeel aan te hangen. Wees niet bang om af te wijken van de rest. Maak eerst een eigen lijst met daarop jouw persoonlijke waarden en die voor het bedrijf en deel ze daarna pas met de rest.

4. Bespreek met collega’s en/of partners

Leg jullie lijstjes naast elkaar en bespreek waarom jij deze kernwaarden gekozen hebt. De overeenkomende kernwaarden zet je direct in een lijstje. Bespreek de overige kernwaarden. Waarom heb je deze gekozen? Wat betekent het voor jou? Bepaal samen welke kernwaarden jullie willen kiezen. Maak hiervan een top 5 (of meer als dat nodig is)  

5. Vraag input aan klanten

Het is belangrijk om te zien of de kernwaarden (h)erkent worden door de klanten. Een kort klantonderzoek geeft inzicht. Herkennen klanten de door jullie bepaalde kernwaarden of beleven zij het werken met jouw bedrijf anders?

6. Leg de kernwaarden vast en integreer ze

Hebben jullie een goed gevoel over de lijst met gekozen kernwaarden? Staat iedereen erachter? Leg ze dan vast en integreer ze in je bedrijfsvoering. Communiceer ze naar de buitenwereld, zet ze op de website. Belangrijker nog, leef ze! Ze vormen een mooie leidraad voor alle beslissingen die je neemt. Strookt het met de kernwaarden? Doen! Conflicteert het met de kernwaarden? Dan is het verstandig e.e.a. nog even goed te bekijken en te (her)overwegen.

16 tips om als ondernemer je lichaamstaal te verbe...
Groei snel of stop
 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 19 januari 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares