"In 7 stappen uit de crisis"

Het is crisis. Nu staan de echte ondernemers op. Wat verklaart hun succes? Wat is hun geheim? Zij hebben een aantal zaken goed voor elkaar. Kortom: “In 7 stappen uit de crisis”.

1. FOCUS


Kiezen om gekozen te worden. Maak duidelijke keuzes en wees consequent. Communiceer duidelijk welke oplossing je aanbiedt aan je doelgroep.

Wanneer je doet wat anderen ook doen dan creëer je je eigen concurrentie.
Kijk als ondernemer vooral vooruit! Terugkijken, waarom ging het mis? Heel boeiend en goed voor de statistieken. Vooruitkijken en anticiperen, daar zit de winst . Kijk 20% van je tijd terug en 80% vooruit. Hoe kunnen we het vandaag beter doen dan gisteren?

2. KEN JEZELF


Wees eerlijk tegenover jezelf en geef jezelf eens een rapportcijfer. Vraag ook anderen om dat te doen. Confronterend maar erg leerzaam.  Stel jezelf een aantal vragen: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? Maak je eigen SWOT-analyse.
Verzamel de juiste mensen om je heen. Gebruik hun kracht en talenten. Vertaal je doelstellingen naar concreet gedrag en geef zelf het goede voorbeeld. Bedenk dat  jijzelf de moeilijkste persoon bent om te managen.

3. KEN JE KLANT


Behandel jij je klanten zoals jij zelf behandeld wil worden? Of ga je een stap verder en behandel jij je klanten zoals zij zelf behandeld willen worden?

Je zult je echt moeten verdiepen in je klant. Wat wil de klant? Wat is zijn behoefte?

Klanten ervaren dat producten en diensten steeds meer op elkaar zijn gaan lijken. Waarin zit hem dan het onderscheidend vermogen?
Lastig want alle ondernemers bieden (of zeggen dat zij dit doen) goede service voor een goede prijs. Zorgen voor een stipte levering, hebben een ruim assortiment en hebben verkopers in dienst met goede vakkennis en enthousiasme. Maar klanten eisen dit en zien dit als voorwaarde om zaken te doen.

Klanten verwachten van ondernemers en verkopers een krachtige, proactieve, houding die gericht is op de klant. Niet langer “IK-gericht” (eigen belang) maar “ANDER-gericht” (belang van de klant). Daar zit het onderscheidend vermogen.

4. CASH = KING


Meer omzet, een betere marge en meer winst. Het gaat uiteindelijk ook om de knikkers.
Maar ligt de focus op acquisitie of op relatiebeheer?  Natuurlijk zet je de voordeur open voor nieuwe klanten en je legt zelfs de rode loper uit. Zorg er dan wel voor dat de achterdeur goed is dichtgespijkerd. Nieuwe klanten werven is nu eenmaal kostbaarder dan klanten behouden.

Een nauwkeurig debiteurenbeheer levert direct cash op! Bel klanten eens op na de levering van een product of dienst. Niet tevreden? Dan is er werk aan de winkel! Wel tevreden? Dan kan de nota snel worden betaald! Vooraf duidelijke afspraken maken over de betalingstermijn voorkomt problemen.

Overigens, wanneer heb jij als ondernemer voor het laatst jouw ‘algemene voorwaarden’ kritisch bekeken?

5. WETEN DOOR METEN


Belangrijke zaken om in de gaten te houden zijn bijvoorbeeld omzet, bruto marge, winst, ziekteverzuim, order-, offerte- en afspraakconversie. Maar ook zaken als klanten- en medewerkerstevredenheid zijn te meten. Zorg er voor dat wat je met elkaar afspreekt je ook daadwerkelijk doet. Maak ook gedrag concreet, meetbaar en controleerbaar.

6. CRISIS BIEDT KANSEN


Ondernemer worden doe je niet zo maar. Echte ondernemers houden niet alleen van avontuur en durven (gecalculeerde)  risico’s te nemen maar zien ook kansen in tijden dat het tegen zit! Wordt het bij de pakken neerzitten en hopen dat het beter wordt? Of nemen we het stuurwiel krachtig in eigen hand?

Durf buiten de gebaande paden te denken, denk “out-of-the-box”! In tijden van crisis en schaarste worden mensen gedwongen om creatief te zijn: crisis en klachten bieden kansen!

7. NETWERKEN


Kijk eens om je heen en zie wie je allemaal kent. Maak gebruik van je netwerk maar bedenk dat het echte netwerken begint met de vraag wat je voor de ander kunt doen. “ANDER-gericht” in plaats van “IK-gericht”.
Netwerken moeilijk? Ermee beginnen is de eerste stap. Loop eens op iemand af, maak oogcontact en steek je hand uit. Kijk wat er dan gebeurt.

Zorg er wel voor dat je een kort en krachtig antwoord hebt op de vraag die gaat komen: “En wat doe jij?” Bereid netwerken goed voor met onder andere een elevator-pitch: naam, functie, bedrijf en vertel kort welke oplossing je biedt voor welke doelgroep. Dat is een start!

8. DOE 1% MEER!


In 7 stappen uit de crisis? Precies, dit zijn er 8! Succes realiseer je door de verwachtingen van anderen, van je klanten te overtreffen. Doe 1% meer. Bedenk op welke momenten je kunt laten zien waarvoor je staat. Klanten zullen dit merken en je belonen: je ontvangt wat je geeft!  Succes met ondernemen!

Succesvol focussen in 5 stappen
7 tips om ervoor te zorgen dat je klanten terugkom...

Gerelateerde berichten

 

Reacties 1

Gast - Richard Medema - ViewOpener Marketingadvies op maandag 14 januari 2013 12:49

De eerste tip is goud waard. Focus is in deze, en eigenlijk, in alle tijden van groot belang. Helaas is focus iets wat maar al te vaak ontbreekt. Vaak wordt dit ingegeven door angst om omzet te missen omdat men denkt door focus juist klanten(groepen) te missen. Terwijl focus juist leidt tot efficiëntere, effectievere en goedkopere marketing. En dat is nu precies waar je klanten mee binnenhaalt en dus omzet genereert.

Richard Medema - ViewOpener Marketingadvies

De eerste tip is goud waard. Focus is in deze, en eigenlijk, in alle tijden van groot belang. Helaas is focus iets wat maar al te vaak ontbreekt. Vaak wordt dit ingegeven door angst om omzet te missen omdat men denkt door focus juist klanten(groepen) te missen. Terwijl focus juist leidt tot efficiëntere, effectievere en goedkopere marketing. En dat is nu precies waar je klanten mee binnenhaalt en dus omzet genereert. Richard Medema - ViewOpener Marketingadvies
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
vrijdag 22 maart 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
0
Shares