Investeren of geldverspilling: waar je als ondernemer zinvol geld aan wilt uitgeven

Bij de start van je bedrijf loop je tegen allerlei dingen aan waaraan je geld kunt uitgeven. Juist in de periode waarin er nog niets binnenkomt, geef je voor je het weet links en rechts geld uit. Honderd euro hier, vijfhonderd euro daar… Het kan flink oplopen.


Een logo, een website, het laten ontwerpen van visitekaartjes… Loont het de investering wel?

Met het antwoord op deze vraag ga ik helaas een heleboel mensen tegen me in het harnas jagen. Vooral grafisch ontwerpers. Daarom bij voorbaat – aan alle grafisch ontwerpers: het spijt me!

Het is gemeengoed dat alles perfect moet zijn als je begint met je dienstverlening – kijk bijvoorbeeld maar naar de adviezen op de website van de Kamer van Koophandel. Volgens hen moet alles klaar zijn. Je moet een website hebben en je hele huisstijl moet strak op elkaar afgestemd zijn.

Ik ben van mening dat dit meestal onnodig is! Niet in alle gevallen natuurlijk. Ben jij een productverkoper of een succesvolle onderneemster die haar tweede, derde of zelfs vierde bedrijf gaat starten, dan ben ik het helemaal eens met deze standaard. Dan is het goed om alles direct op en top te regelen. Maar in alle andere gevallen – wat mij betreft: niet doen!

Het kost veel tijd, energie en geld om een huisstijl te ontwikkelen en als je ervaring opdoet als ondernemer, kan het zomaar zijn dat je de eerder gekozen huisstijl niet meer passend vindt. Wat mij betreft is de huisstijl dan ook geen prioriteit. Het ondernemersleven ziet er hoogstwaarschijnlijk anders uit dan je dacht en het werken met je klanten ook. Dat maandenlang bezig zijn met je huisstijl zorgt er dan uiteindelijk alleen maar voor dat je de start van je bedrijf uitstelt.

Om als dienstverlener klaar te zijn voor de take-off van je bedrijf, heb je wat mij betreft maar vijf dingen nodig:

  1. Een webpagina waarop belangstellenden voor jouw dienstverlening (en jouw onderwerp), zich kunnen inschrijven voor jouw gratis weggever.
  2. Vier aanvullende webpagina’s. Op deze pagina’s beschrijf je wat de problemen zijn waar jouw potentiële klanten mee worstelen, wat de resultaten zijn die jij met jouw dienstverlening voor mensen kunt bereiken, minimaal één specifieke dienst die mensen van je kunnen afnemen en natuurlijk een contactpagina, zodat mensen in ieder geval contact met je kunnen opnemen.
  3. De verplichte zakelijke kost, zoals een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Ook een zakelijke bankrekening en een aanmelding als ondernemer bij de belastingdienst zijn belangrijk.
  4. Een listmanager waarmee je het opbouwen van je mailinglijst en het versturen van je eZine automatiseert. Op den duur kan je hier niet meer buiten en omschakelen wordt met iedere inschrijving lastiger.
  5. Een fikse dosis enthousiasme en energie. Dit is onontbeerlijk als je jouw ding in de wereld wilt zetten en er ook klanten voor wilt krijgen.



Je logo, je huisstijl en je perfecte website… het kan allemaal wachten tot je bedrijf daadwerkelijk loopt. Pas als je een mailinglijst hebt opgebouwd en je een beetje naamsbekendheid begint te krijgen, kan je een goed beeld vormen van wat jouw bedrijf in de praktijk precies inhoudt. Zorg er wel voor dat je in het begin een flink percentage van je omzet reserveert om de investeringen in die huisstijl, dat logo en in die mooie website op termijn ook daadwerkelijk te kunnen doen.

Put vertrouwen uit het feit dat het als dienstverlener in eerste instantie vooral indruk maakt als er een naadloze aansluiting bestaat tussen probleem en oplossing. Als je kan laten zien dat jij de gewenste resultaten kan boeken, zodat de problemen die je doelgroep ervaart opgelost kunnen worden, dan ben je al een heel eind op weg!

Ik ben het levende bewijs. Infomarketeers is begonnen met de lelijkste, zelfgemaakte website die je je kunt bedenken, zonder logo en absoluut zonder huisstijl. Ik heb de tijd genomen om Infomarketeers neer te zetten en heb vervolgens op basis van wat er toen was, gekozen voor de huisstijl en de website die wel één front vormden.

Kortom: als het uitgeven van een paar honderd euro aan een logo en visitekaartjes voor jou op dit moment iets is waar je over na moet denken, doe het dan liever niet. Geef dit geld liever uit aan bijvoorbeeld de eZine-toolkit, waarmee je er echt voor kunt gaan zorgen dat die klantenstroom op gang gaat komen en jouw bedrijf echt van de grond komt!

En dan hoor ik nu graag van jou! Wat vind jij onontbeerlijk om te kunnen beoordelen of je klaar bent voor de start? Of andersom: wat houdt jou tegen om je droom van zelfstandig ondernemerschap waar te maken? Laat het hieronder weten.

Marketing automation software: een must voor ieder...
Grijze teams zijn ineffectief. 6 tips voor meer kl...

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zondag 17 februari 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
0
Shares