Koning, keizer, admiraal, klant zijn we allemaal.

Iedereen consumeert, iedereen is klant maar sommige klanten zijn naast klant ook ondernemer en dan begint nogal eens het gedonder!


We willen allemaal een goed product en waar voor ons geld. Over wat goed is en wanneer iets zijn geld waard is kan gediscussieerd worden. Wanneer het echter over bejegening gaat zijn de wensen van een klant generiek. Wij willen als klant allemaal krijgen wat ons beloofd is, we willen serieus genomen worden en ook willen we graag "centraal" staan, oftewel belangrijk gevonden worden. We zijn er ook nagenoeg eenduidig in wat wij als klant niet willen. We willen niet bedonderd worden en ook geen nummer zijn.

Iedereen zal het bovenstaande beamen en toch gaat het nogal eens mis op het moment dat een klant de “schoenen” van een ondernemer aantrekt. Vaak gaat het in beginsel nog goed maar als de onderneming succesvol blijkt en groeit gaat niet zelden de binding met de universele wensen van klanten verloren. Vrijwel ieder bedrijf predikt dat de klant centraal staat en belangrijk is om vervolgens one size fits all reclameleuzen en callcenters op de prospects af te sturen. Als de prospect vervolgens klant wordt hoort deze nooit meer iets, want aan after-sales doen de meeste bedrijven niet. Verkocht is immers verkocht, volgende klant graag.

Ik schrijf dit terwijl ik wacht op een telefoontje van een bedrijf. Via een opvallend bedreven callcenter medewerker had men me, in tegenstelling tot al die andere keren, weten te interesseren in een propositie. Op het moment dat men mij belde kwam het me slecht uit om te telefoneren en terugbellen kon niet want er werd gebeld met een anoniem don’t call us we’ll call you nummer. Nee, informatie e-mailen kon het betreffende bedrijf ook niet. Wel kon men mij terugbellen op een moment dat het mij schikte, dat viel me niet tegen! Maandagochtend 10.00 uur kon men mij bellen. Fijn want dan kwam het gelegen en had ik tijd voor het gesprek. ‘Tot dan meneer van Reysen,’ besloot de ogenschijnlijk bekwame callcenter medewerker het gesprek. Inmiddels is het maandagochtend 11.30 uur en gaat mijn telefoon. Een anoniem nummer belt. Het bedrijf had een kans voor open goal en maakte de fout om te denken al gescoord te hebben. Afspraak is afspraak en deze afspraak kwam de partij die iets wil verkopen niet na. Hoe dom kun je zijn? Wat mij betreft kunnen ze de deal vergeten. Liever nog betaal ik het dubbele tarief maar dan wel aan een bedrijf waar de klant koning is en echt centraal staat.

Tot zover mijn ervaring als klant nu weer ondernemen maar wel met het perspectief van de klant voor ogen!

6 tips om meer omzet uit bestaande klanten te hale...
Van underground roddelcircuit naar wandelgangenwaa...

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
dinsdag 13 november 2018

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
0
Shares