Maakt social media ondernemen leuker? Ja, wel als het wat oplevert!

Je kunt als ondernemer tegenwoordig geen seminar bijwonen of je wordt gebombardeerd met succesverhalen over social media, hoe belangrijk het is en dat je zonder social media strategie echt nog in de vorige eeuw leeft. Zoveel hosanna en hallelujah maakt natuurlijk achterdochtig. Tijd om als onderzoeker hier eens goed in te duiken. Dat hebben we gedaan door in het meest recente TNS/FD Ondernemerspeil ruim duizend ondernemers hun mening te vragen over dit onderwerp.


Wat blijkt? Ten eerste ben je geen buitenstaander wanneer je nog niet met social media bezig bent. Drie op de tien ondernemers zijn hier helemaal niet mee bezig, tegenover een kwart die zeer actief is. En de andere helft? De grootste groep ondernemers doet er wel iets mee, maar niet heel veel. Dat is de grote groep die waarschijnlijk wel een twitterprofiel heeft aangemaakt, maar eigenlijk nooit iets post. Een Facebookpagina heeft waar weinig nieuws gebeurt of een LinkedIn account waar alleen familie en vrienden gelinkt zijn. Kortom, de eerste stap is gezet zoals aangeraden werd door de experts. Maar wie A zegt moet ook doorgaan naar B.

Veel ondernemers hikken tegen het echt doorzetten van social media aan, omdat het ze teveel tijd kost, ze gevoelsmatig niets te melden hebben (geen content) of simpelweg niet echt weten waar te beginnen. Dat kan er in belangrijke mate mee te maken hebben dat ondernemers het ook helemaal niet echt leuk vinden om iets met social media te doen. Wanneer we het ze vragen is slechts 42% van de ondernemers het eens met de stelling dat social media ondernemen leuker maakt versus 37% die het niet eens is met de stelling. Geen overweldigend positivisme dus.

Maar het loont


Gelukkig zijn er ook social media gerelateerde zaken die ondernemers wél leuk vinden. Hoewel social media je wellicht wat tijd kost levert het bewezen wat op. Wanneer we ondernemend NL in drie groepen verdelen; zij die erg actief zijn op social media, degenen die er iets mee doen (maar niet veel) en de bedrijven die niets met social media doen, zien we grote verschillen in de bedrijfsresultaten. Kijkend naar 3 belangrijke bedrijfsindicatoren en hoe zich die afgelopen maand ontwikkeld hebben scoort de groep ondernemers die zeer actief is op social media op alle punten beter. Per saldo had 39% van hen meer offertes (tegen 3% die niet actief is) en zag 28% de winst toenemen (tegen 5% daling bij de groep die niet actief is op social media).

1 | Toe of afname per aspect afgelopen maand
Blog
Bron: TNS NIPO, 2014

We zien dat de (grote) groep die een beetje actief is op social media ook al duidelijk beter presteert dan de groep die niet actief is op social media. Is een beetje actief zijn daarmee voldoende?

Nee, zou ik zeggen. De ondernemers die een beetje actief zijn halen bijna net zoveel opdrachten binnen. Maar wat voor opdrachten? De omzet is duidelijk beter bij de zeer actieve groep en de winst is nóg beter. Opdrachten binnenhalen lukt dus kennelijk ook met een beetje actief te zijn, goede opdrachten binnenhalen lukt door écht actief te zijn op social media. Het geeft je als ondernemer ruimte om betere prijzen te vragen (persoonlijke klik dus minder pure prijsconcurrentie) en kritischer te zijn in de opdrachten die je aanneemt.

Aan de slag!


De meest succesvolle social media strategieën zijn dan ook echt om de interactie op te zoeken. Het merendeel van de bedrijven zet social media in voor het creëren van naamsbekendheid. Een selecter (en succesvoller) deel gaat echt op zoek naar klantenbinding, zoekt contact met klanten en vraagt om ideeën. Precies waar social media om gaat, het delen van informatie met peers (vakgenoten, vrienden, collega’s, klanten) die voor iedereen interessant is. Op deze manier ontstaat verbondenheid rond het onderwerp en vaak ook met de afzender (jouw bedrijf dus). Hoe je dit verder het best kunt invullen is voer voor duizenden experts, maar dát het gebruik van social media in 2014 een zeer belangrijke bijdrage aan de winstgevendheid van je bedrijf geeft, staat als een paal boven water!

Uitvallen en weer opstaan
Facebook steeds meer pay-to-play

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
donderdag 21 maart 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
0
Shares