Mijn doel? De (belasting)wereld een beetje beter maken!

Op de 2e werkdag na mijn vakantie vanmorgen direct uitgebreid met een licht wanhopige ZZP-er aan de lijn gehangen. Laat ik hem hier maar voor het gemak maar even ‘Bob’ noemen.

Bob vertelde dat hij vorig jaar begonnen was met zijn onderneming. Na enkele moeilijke maanden was het sinds het tweede kwartaal dit jaar lekker druk geworden. Zo druk, dat Bob geen tijd (en geen zin) had voor de jaarlijkse hobby: de belastingaangifte. Hij had uitstel gevraagd tot 1 september. Terugkomend van vakantie zag Bob dit weekend het gele memo-tje op zijn buro:  BELASTINGAANGIFTE 1-9!!!

En Bob dacht: WTF… daar moet ik dus flink mee aan de slag, want dat is het zomaar. Maar ik moet ook weer de nodige klussen afwerken, hoe kan ik dat allemaal plooien. Want ik weet helemaal niet zoveel van belastingen. Wat mag ik aftrekken? Waar zitten mijn kansen? Hoe gaat het met mijn autokosten? Welke aftrekposten zijn er zoal voor de ZZP-er? Hoe? Wie? Wat? En? Als? Ja, maar?

Bob werd het weekend hoe langer hoe zenuwachtiger, totdat hij gisteravond zijn sportmaatje sprak. Die wees hem op onze online aangifteservice. Bob belde daarom vanmorgen met onze fiscale hulplijn. Hij stelde een heleboel vragen, allemaal samen te vatten in een fiscale noodkreet: hellup!

Ik heb Bob gerustgesteld dat we samen dit fiscale varkentje wel konden gaan wassen. Als ondernemer zit je nu eenmaal aan wat administratieve en fiscale verplichtingen vast, daar kan ik niets aan veranderen. Net zo min als dat ik de wet inkomstenbelastingdienst of de Belastingdienst kan veranderen (maar wel het aangifteprogramma ;-). Gelukkig had Bob de maandelijkse BTW wel goed voor elkaar, zodat zijn administratie niet in een bekende schoenendoos zat. Het zal volgens hem allemaal keurig in mappen. Ik heb Bob daarmee gecomplimenteerd, want er zijn er nog genoeg die alles door elkaar in de bekende bureaula hebben liggen. Een volgende stap voor Bob is een goed online boekhoudprogramma, waarvan er tegenwoordig genoeg te vinden zijn. Toen ik Bob vertelde dat wij bezig zijn om zo’n boekhoudprogramma te koppelen met het aangifteprogramma, toen werd Bob nog enthousiaster om zijn boekhouding online te gaan doen.

Met Bob heb ik toen een kort stappenplan doorgenomen, aan de hand waarvan Bob nu aan de slag kan met zijn belastingaangifte. En wanneer hij er niet uitkomt, of vragen heeft, dan weet hij me te vinden. Het stappenplan is eigenlijk heel simpel. Zo simpel dat Bob begon te twijfelen of ik er wel verstand van had. De grappenmaker ;-)

Bob, stap 1 is dat we het resultaat van je onderneming gaan bepalen. Dat doe je door bijv. In Excel (gelukkig kende Bob dat) lijstjes te maken van je opbrengsten en je kosten. De kosten splitst je uit in bijvoorbeeld inkoop, huisvesting, vervoer, kantoor en algemene kosten. Je zit in de btw, dus alles zonder btw! Let ook even op de kosten die je pas in 2016 betaald, maar die eigenlijk betrekking hebben op 2015. Die mogen we meenemen. Dat geldt natuurlijk ook voor je facturen 2015 aan klanten, die pas in 2016 ontvangen zijn.
Twijfel je over wat je er mee moet, of het aftrekbaar is of voor hoeveel: vragen, lezen, informeren. Alles waarvan jij denkt dat er een zakelijk aspect aan zit, daar kunnen we denk ik wel wat mee. Bob vertelde tussendoor dat hij lid was van een ZZP-organisatie; ik zei dat ze daar vaak ook veel fiscale informatie hebben over aftrekposten e.d. Je moet er wel wat voor doen, Bob.

Stap 2, Bob, is dat we nog even kijken of je een ondernemingsbalans moet gaan invullen. Heb je bijv. Inventaris of een auto op de zaak staan? Of een zakelijke bankrekening? Alle zakelijke bezittingen en schulden moet je ook even in Excel zetten.

En dan Bob, stap 3: je begint gewoon de aangifte in te vullen alsof je geen ondernemer bent. Net als vroeger. Dat betekent dat je de aangifte opstart, gebruik gaat maken van de vooraf ingevulde aangifte (VIA) van de Belastingdienst, de inkomsten, eigen woning, hypotheekrente, aftrekposten (denk aan giften) e.d. gaat bekijken. En eventueel invullen of aanpassen. 

Als je dat gedaan hebt, dan heb je alleen de winst uit onderneming nog, stap 4. Maar je hebt alles al op een rijtje, dus het invullen van je opbrengsten & kosten en de balans is zo gepiept. Met het invullen van de eenvoudige ja/nee-vragen over de aftrekposten als ondernemer ga je echt geld verdienen. Belangrijke vraag is de vraag of je in 2015 meer dan 1.225 uur hebt gewerkt als ondernemer. Maar dat heb je denk ik wel, gelukkig zei je al dat je alle uren hebt bijgehouden in een agenda. Top! Enne, vergeet niet de vraag over starters juist te beantwoorden, want dat levert je dit jaar maar liefst € 2.123 extra aftrekpost op.

Je vrouw had ook nog meegewerkt zei je? Als ze dat gedurende zeg gemiddeld z’n 12 uur per week gedaan heeft, dan heb je denk ik ook recht op de meewerkaftrek. Het geld stroomt binnen, Bob.

Met stap 5 ben je eigenlijk al bij het einde, Bob. De gezamenlijke eigen woning en bijbehorende hypotheek, plus eventueel aftrekposten als giften, mag je verdelen tussen je vrouw en jezelf. Met slim verdelen kun je geld verdienen. Dat ga je natuurlijk niet zelf doen, dat wordt voor je gedaan. Automatisch optimaal verdelen. Mooi toch? En bekijk dan ook even of je nog toeslagen hebt laten liggen, dat zou zonde zijn toch? 

Met controleren en verzenden dien je vervolgens de aangifte simpel in bij de Belastingdienst. Enne, wanneer je later er achterkomt dat je wat vergeten bent: je kunt altijd een 2e, 3e of …. aangifte indienen. De Belastingdienst neemt altijd de laatste aangifte in behandeling.

Het werd een tijdje stil aan de overkant………

Bob klonk opgelucht toen hij zei dat het in deze 5 stappen wel mee viel. Ik waarschuwde nog dat hij er wel even goed voor moet gaan zitten, maar ik zag de pret al in Bob zijn ogen verschijnen. Het feit dat iemand hem uitlegde dat het prima zou lukken om voor 1 september aangifte te doen, dat hij er niet alleen voor staat, dat een gemakkelijk programma hem de weg zou wijzen; dat alles maakte de wereld voor Bob vanmorgen net ietsje beter. En wat voor Bob geldt, geldt voor iedereen: vrees de belastingaangifte niet, zie het als een uitdaging en haal er uit wat er in zit!

Low intrest, high impact. Zo omschrijf ik belastingen. Niemand vindt het leuk, het is niet sexy; maar het moet zo nu en dan wel. En als het dan toch moet, dan het liefst zo leuk en makkelijk mogelijk met zo min mogelijk schade. Daarom wil ik als ondernemer de belastingwereld graag een beetje beter maken, wil ik aangifteproblemen oplossen waar ik zelf tegen aangelopen ben en waar nog niemand wat aangedaan heeft. Mission Impossible? Bob bewees het tegendeel.


logoondernemer24website6

 

Bouw aan je ondernemerschap met onze

COMMUNITY, KENNIS, MARKTPLAATS en OPLOSSINGEN

Ondernemer24 helpt je vooruit met onmisbare kennis en een enorm netwerk. Je ontmoet ondernemers, je bent vindbaar in onze community, hebt toegang tot praktische oplossingen en bent op de hoogte van de laatste tips & trends. Met onze zakelijke marktplaats kun je door het plaatsen van gratis advertenties gericht naar opdrachten, experts of bedrijfsmiddelen zoeken. Heb je vragen dan kun je die stellen in ons forum en de beste kortingen hebben we als deals voor je samengesteld.

JA, Ik Meld Me Aan.

 

Met welke juridische aspecten moet men rekening ho...
Als bedrijf je voorbereiden op brand of ongeluk

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
woensdag 20 maart 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares