Ondernemer en nog geen website? Neem drie stappen en een dag

Je bent ondernemer en je hebt nog geen website? Geeft niets, je bent lang niet de enige. Aan de andere kant ook wel jammer, want ook jij weet dat een website meer kan zijn dan alleen een visitekaartje. Het kan jouw platform zijn om je expertstatus meer vorm te geven door er bijvoorbeeld blogs, foto's of filmpjes op te plaatsen. Als jij nu een dag in je agenda inruimt en onderstaande stappen doorloopt, dan is de kans heel groot dat je nog voor het avondeten je eigen website online hebt.


Stap 1, het is 9.00 uur: Bepaal je domeinnaam

Je hebt vast een bedrijfsnaam of een naam die bij je opkomt als je aan je ondernemersactiviteiten denkt. Het ligt voor de hand deze naam ook te gebruiken als jouw domeinnaam. Nog even in herinnering wat een domeinnaam ook al weer is: kort gezegd is dat de naam na www (inclusief de extensie).

Denk wel goed na over je domeinnaam. Het beste is om een domeinnaam te hebben die de lading dekt van je activiteiten. Dat ligt voor de hand en toch loopt het soms anders. Ik zeg dit, omdat ik spreek uit eigen ervaring. In eerste instantie had ik gewoon mijn eigen naam geregistreerd (www.voornaamachternaam.com). Dat leek mij heel handig, omdat ik zelf mijn merk ben (personal branding) én ik kan gemakkelijk van activiteiten wisselen, mocht dat beter uitkomen.


Echter, ondanks dat ik veel blog en andere activiteiten ontplooi, wilde het toch niet lukken met de vindbaarheid in Google (alleen als ik zocht op mijn naam, dan lukte het, maar ja, je wilt ook gevonden worden op je activiteiten). Toen heb ik een domeinnaam gekozen die veel beter aangaf wat ik deed (zie mijn profiel welke dat is geworden). Dat leverde veel sneller een hoge googlenotering op. Bovendien, als ik later andere activiteiten wil doen, dan kan ik altijd overwegen ook nog een andere domeinnaam te registreren, naast deze.

Een andere reden om goed na te denken over je domeinnaam is dat het vanuit marketingoogpunt heel handig kan zijn om aan een domeinnaam te zien wat je te bieden hebt. Voor de ene branche is dat gemakkelijker dan voor de andere. Je kunt nog wel een ontsnapping gebruiken als jouw gewenste domeinnaam al vergeven is. Mijn gewenste domeinnaam was bijvoorbeeld al in gebruik, maar door er de voor te zetten, kon ik er toch mee aan de gang. Bovendien kun je tegenwoordig naast .nl of .com ook domeinnamen registreren met bijvoorbeeld de extensies .tips, .info, .shop, of .online. Zoek in google even op check domeinnaam en je komt verschillende sites tegen waarop je kunt controleren of jouw gewenste domeinnaam nog vrij is.

Stap 2 om 10.00 uur: Kies een provider en registreer je domeinnaam

Eenmaal tevreden over je domeinnaam en is deze ook nog vrij? Dan is het zaak deze te registreren. Meestal betaal je daar een jaarlijks of tweejaarlijks bedrag voor. Registreren kan door verschillende partijen, maar het handigst vond ik om dat te doen via de provider waar ik ook mijn website wilde onderbrengen. Bij de registratie kon ik dan direct een hostingpakket afsluiten. Heb je dat eenmaal gedaan, dan ben je binnen een paar minuten klaar om je website ook echt te gaan maken.


Mijn gouden tip is om een provider te zoeken die Wordpress ondersteunt. In de volgende stap kom ik daar uitgebreider op terug. Nog even over het kiezen van een provider en hostingpakket. Waar moet je, naast Wordpress-ondersteuning, allemaal op letten? Wat mij erg heeft geholpen bij het maken van mijn keuze zijn de volgende vragen:

  • Is de abonnementsprijs oké?
  • Bieden ze ondersteuning (voor ondernemers) met een (online) helpdesk?
  • Wat zijn de reviews van andere gebruikers?
  • Hoe wordt de kwaliteit gewaardeerd door deskundigen?
  • Bieden ze datgene wat jij zoekt (een webwinkel stelt heel andere eisen dan een online visitekaartje)?

Allemaal vragen die je aan Google kunt stellen. Neem hier wel even de tijd voor, want je gaat met een beetje wil voor langere tijd met deze provider in zee.

Het is nu 12.30 uur, dus eerst een broodje.

Stap 3 begint om 13.00 uur: Bouwen maar…

Het is waarschijnlijk niet voor niets dat je nog geen website hebt. Drukte is een reden, maar vaak is ook de help-ik-moet-een-website-berg waar je over moet nogal hoog. Dat is de reden waarom ik Wordpress aanbeveel. Wordpress wordt veel gebruikt (ongeveer een kwart van alle websites is met Wordpress gebouwd), het is een perfect pakket voor mensen met weinig technische kennis en er is veel documentatie over.


Wordpress werkt met thema's. Een gekozen thema vormt de basis voor je website en dan kun je je site met allerlei aanpassingen naar jouw smaak verder inrichten. "Maar als iedereen die thema's gebruikt, lijken al die websites dan niet op elkaar?" Goede vraag. Ik denk van niet, hoewel ik soms sites tegenkom waarvan ik het thema herken en dus weet dat het een Wordpress-website is.

De meeste thema's kun je aanpassen in de gewenste kleuren (jouw bedrijfskleuren bijvoorbeeld). Je kunt wel of geen menustructuur maken en andere widgets gebruiken (een widget is een bouwsteentje voor het uiterlijk van je site). Zo kun je een widget gebruiken om bijvoorbeeld een kalender op je pagina te zetten. Beschikbare widgets zijn afhankelijk van het thema dat je gebruikt, maar ook van de plug-ins die je installeert.

Een plug-in is een stukje software dat functionaliteit aan je Wordpress-website toevoegt. Een thema geeft je basisfunctionaliteit, maar soms heb je meer nodig. Ik wilde bijvoorbeeld op mijn website een gratis ebook aanbieden (in ruil voor een e-mailadres). Daarvoor heb je een paar plug-ins nodig die dat voor je regelen (en een filmpje op Youtube om te snappen hoe het werkt).

Plug-ins zijn trouwens de reden dat ik met klem afraad om je website te maken met de gratis versie van Wordpress (Wordpress.com). In de gratis versie kun je namelijk geen gebruik maken van plug-ins. Bovendien krijgt je webadres dan de naam wordpress.jouwnaam.com.

Oorspronkelijk is Wordpress bedacht voor bloggers. Dat zie je ook aan de vele thema's die juist op die groep gericht zijn. Je kunt echter ook een 'gewone' site maken met een zogeheten statische pagina. Mijn advies aan elke ondernemer is weliswaar om regelmatig te bloggen en dat zou een dynamische pagina rechtvaardigen, maar als je laatste blog van drie maanden terug is, dan verdient het de aanbeveling een statische (welkomst-)pagina te maken.

Het loopt nu tegen 17.00 uur en als alles goed is gegaan het je een basiswebsite staan. Vergeet niet dat websites onderhoud vereisen en dat uitgebreidere websites, zoals webwinkels, meer eisen dan een dagje knutselen (maar voor die categorie was deze blog ook niet bedoeld).

Eet smakelijk voor straks.


logoondernemer24website6

 

Bouw aan je ondernemerschap met onze

COMMUNITY, KENNIS, MARKTPLAATS en OPLOSSINGEN

Ondernemer24 helpt je vooruit met onmisbare kennis en een enorm netwerk. Je ontmoet ondernemers, je bent vindbaar in onze community, hebt toegang tot praktische oplossingen en bent op de hoogte van de laatste tips & trends. Met onze zakelijke marktplaats kun je door het plaatsen van gratis advertenties gericht naar opdrachten, experts of bedrijfsmiddelen zoeken. Heb je vragen dan kun je die stellen in ons forum en de beste kortingen hebben we als deals voor je samengesteld.

JA, Ik Meld Me Aan.

 

3 redenen waarom elke ondernemer video content moe...
Wat doet een coach nu eigenlijk?

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 15 december 2018

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares