Online marketingstrategie voor zzp’ers en kleine bedrijven in 8 stappen

Waarschijnlijk voor de meeste zzp’ers heel herkenbaar: je hebt een beperkt budget voor marketing en je doet en bedenkt het merendeel van je marketingactiviteiten zelf. Daarnaast moet je jezelf op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen en dan ook nog eens omzet maken… Tijd om eens je prioriteiten in kaart te brengen. In dit blog de top 8 marketingprioriteiten voor de zzp’er.

 

Online marketingstrategie voor zzp’ers en kleine bedrijven in 8 stappen


Dit top 8 prioriteitenlijstje ben ik tegengekomen op het bekende Hubspot.com en vind ze zeer geschikt voor zzp’ers en kleine bedrijven. Vandaar ik deze 8 marketingprioriteiten hier in een blog heb uiteengezet.

1. Stel strategische en meetbare marketing doelen


Dit is basismarketing. Zonder een doel te stellen, doe je maar wat. Ga je bloggen voor je onderneming, social media inzetten en tweeten alsof je leven er vanaf hangt.. dan is het heel handig om VAN TE VOREN eens goed te bedenken waarom je dit doet en wat je er mee wilt bereiken.

Ginny Soskey van Hubspot vergelijkt marketing met een ‘road trip’. Je begint niet met rijden als je de bestemming niet weet.

2. Stel zo exact mogelijk vast wie je doelgroep is


Omdat je als zzp’er de meeste werkzaamheden zelf moet doen en maar beperkt de tijd hebt, zul je EFFECTIEF te werk moeten gaan. Dit betekent dus dat elk stukje content dat je produceert (denk aan een landingspagina, e-book, whitepaper, e-mail, blog, tweet etc) gericht moet zijn op wat je doelgroep graag wil.

Het is verschrikkelijk frustrerend als je enorm veel tijd steekt in het maken van content dat door niemand gelezen of gewaardeerd wordt.

Maak van je doelgroep verschillende subdoelgroepen. Elke subdoelgroep beschrijft een soort meest ideale klant voor jou. Maak hier een lijst van en voeg belangrijke informatie toe over dit type doelgroep. Denk aan opleiding, inkomen, baan etc.

Als je deze verschillende doelgroepen van soorten ideale klanten hebt beschreven ben je beter in staat content te creëren die bij deze doelgroep past. Op deze manier maak je content op basis van je doelgroep.

3. Focus op de juiste social media kanalen


Als je de eerste twee stappen voltooid hebt, heb je het fundament van je marketingstrategie staan. De volgende stap is het kiezen van een goede ‘visstek’. Je moet aanwezig zijn op de plekken waar je doelgroep ook aanwezig is. Wat betreft online marketing is social media een heel belangrijk instrument.

Het is heel verleidelijk om op alle social media platformen aanwezig te zijn omdat iedereen dat doet. Maar de kans is groot dat de meeste ondernemers hun tijd verspillen. Het beste is om 1 of 2 platformen uit te kiezen en het daar bij te houden.

Om uit te vinden welk netwerk het beste bij je past en waar je dus je tijd in moet investeren kun je het beste naar je statistieken kijken. Bekijk van welke netwerken de meeste traffic vandaan komt. Ook is het belangrijk om er achter te komen welke netwerken de meeste leads opleveren.  Met deze informatie ben je beter in staat om te beslissen op welke netwerken je actief moet zijn.

Schrik niet als je verrast gaat worden dat je top netwerk niet Facebook of Twitter is, maar een heel ander netwerk. In plaats je kostbare tijd te verspillen op Twitter, terwijl dit netwerk helemaal niet past bij jouw bedrijf of je marketingactiviteiten kun je beter al je tijd investeren in dat andere (niche)netwerk.

4. Plan je Social media updates in


Veel mensen vinden het inplannen van bijvoorbeeld tweets via Hootsuite een doodzonde.  Maar tegelijkertijd willen we als ondernemer ook onze tijd efficiënt en effectief inzetten.

In plaats van elke dag weer op zoek te gaan naar interessante content om te delen via je kanalen kun je beter 1 keer per week even goed de tijd nemen hoe je social media die week in zult gaan zetten.

Als je content hebt om te delen zul je ook eens moeten kijken wanneer het voor jou de beste tijd is om deze content te delen op jouw favoriete netwerk. Wanneer zijn de meeste volgers online, en op welke tijden zorgt het delen van content voor de meeste traffic?

5. Creëer duurzame content


In het bedenken en schrijven van een blog gaat veel tijd zitten. Focus daarom op het schrijven van duurzame content. Dit wil zeggen, content die tijdloos is. Een waardevolle blog met tips over het gebruik van een bepaald programma of een ‘how to’ kan waarschijnlijk over een jaar ook nog traffic generen en is dus dan ook nog waardevol. Blogs met een scoop, of ingaan op een aan tijd gebonden gebeurtenis zijn alleen op dat moment actueel en genereren ook alleen op dat moment traffic.

In het blog van B2bcontact.nl schrijven onze bloggers ook duurzame content. Deze delen we via onze Twitter, LinkedIn, Facebook en onze nieuwsbrief. Als je ook wilt bloggen en duurzame content wilt creëren kun je je ook als blogger voor B2bcontact.nl aanmelden.

6. Zorg voor goede calls to action (CTA’s)


Zorg dat je goede CTA’s in je content verwerkt. Hoe meer CTA’s hoe meer kan op conversie. Je hebt niks aan het creëren van goede content als dit je geen conversie oplevert. Bedenk wel dat je deze op de juiste plek plaatst, en onthoud dat een CTA op een productpagina meer conversie oplevert dan een blog die erop gericht is kennis te delen.

7. Laat een aantal processen automatiseren


Laat een aantal marketing taken automatisch uitvoeren nadat mensen bepaalde taken hebben voltooid. Bijvoorbeeld: laat je nieuwsbriefsoftware automatisch een welkoms mail sturen nadat iemand zich heeft ingeschreven. En misschien kun je ze in die mail ook vragen om je te volgen via een social media kanaal.

Door dit soort marketing processen te automatiseren bespaar je jezelf een hoop werk en tijd en laat mensen toch op een simpele manier betrokken zijn bij jouw bedrijf.

8. Gebruik A/B testen bij het maken van intelligente marketing beslissingen


Weten is meten, en dat geldt ook voor je marketingstrategie. Je kunt niet veel tijd, geld en energie steken om met een natte vinger te raden welke landingpagina’s, layout, CTA’s etc het beste werken bij jouw doelgroep.

Ga hierbij niet op je intuïtie af maar doe een A/B test (ook wel splittest genoemd). Het klinkt misschien een beetje ingewikkeld maar werkt heel simpel. Je neemt twee verschillende versie van je content (bijvoorbeeld een e-mail, landingspagina of CTA) en test ze allebei op een even grote doelgroep om te zien welke versie het meest effectief is.

Als jij ook als zzp’er je eigen marketing doet, of als je met een heel klein team de marketing verzorgt voor je bedrijf dan ben ik benieuwd welke marketingactiviteiten je/jullie een stap verder hebben geholpen. Deel aub de ervaringen hieronder in de ‘comments’!

Bron: Hubspot

Genoeg lente ideeën. Je moet ze alleen wel zien al...
Opdrachtgever gezocht; iedereen kan acquireren!

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 19 januari 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares