Please LIKE me!

& Like the money. 


Hoewel in het Engels de term "like" al veel langer misbruikt wordt dan onze "zeg maar" (en op dezelfde manier), is er sinds een paar jaar een nieuwe LIKE opgestaan. De Social Media Like, waarbij Facebook de standaard heeft gezet.

Het begon als een klein seintje om aan te geven dat je iets wel leuk vond, maar niet leuk genoeg om er een echte reactie op te geven.m. Het is wat 'vriendelijker' dan een porretje, dat mensen toch negeren, of zelfs blokkeren. Zo ontwikkelde de like zich al snel tot een machtig instrument. Hoe meer likes hoe beter. Want hoe meer mensen jouw posts leuk vinden, hoe meer dit op jou wordt geprojecteerd, en hoe populairder jij wordt. Het heeft ook een zelfversterkend effect: “oh, al 15/150/15.000 mensen vinden dit leuk, daar wil ik ook bij horen”.

niet leukOverigens is de Nederlandse versie "vind ik leuk" een heel slap aftreksel van LIKE! Mijn oude moeder heeft die vertaling zelfs niet nodig, toch word deze heel flauw overal in de Nederlandse versie van de platforms weergegeven. Vind ik minder leuk.

Zijn Likes te makkelijk?


Many likesDe Likes vliegen ons nu om de oren (en de meldingen daarover kun je bijna als spam gaan zien): men rolt door zijn tijdslijn heen en gebruikt de like bijna als "check - gezien". Nieuwe profielfoto? (is wel OK, maar heeft al 35 likes) Like! Link naar een filmpje (niet kijken, zal wel grappig zijn): Like! Discussie over het weer? Vervelend, maar toch Like. De hond van iemand is overreden, maar hij post er heel gevoelig over? LIKE! (maar dan beter wel nog een opbeurend berichtje toevoegen).

Het gevaar zit in een klein like-je.


Er kleeft ook een gevaar aan. Wat als je iets post wat heel leuk is, maar iemand waarvan je vindt dat die dit ook leuk moet vinden (want zo sociaal zijn die media!) geeft het geen like? Zak je dan in Klout-score? Zullen anderen je gaan mijden? Of valt het niemand anders op en doet het alleen pijn, heel veel pijn?? Ga je die persoon er op aanspreken, of gaan anderen dat zelfs doen, zoals dat in Southpark werd gepersifleerd (over likes, porren, vriendenverzoeken)?

Er zit geld in een Like


Nike likeDe meeste sociale media zijn niet echt bedoeld voor zakelijk gebruik. Toch hebben veel bedrijven overal een pagina, al was het alleen maar OM het hebben van een pagina. En dan moeten de likes worden verzameld, want we hadden al vastgesteld: hoe meer, hoe beter. Een post op zo'n pagina wordt dan door veel mensen gezien (de meesten zijn wel familie en vrienden en collega's) en het is als schieten met hagel: wellicht is het maar voor 1 persoon interessant of zelfs belangrijk, maar met 1.000 likes zit die persoon er vast tussen. Direct Marketing uit de jaren 70.

Fop likes


Facebook-fake-likeEen manier om er business van te maken? Zet een pagina op waarbij je een iPad verloot onder de likes: je moet eens zien hoe hard dat gaat. Zeker als je "member get member" ook gaat belonen! (wel lastig bij te houden, maar lukt met enige handigheid wel) En als je dan 5.000 likes hebt, verkoop je die pagina aan een bedrijf, dat de naam verandert, het logo verandert, en met een forse groep volgers van start gaat. Ik weet dat dit gebeurt: ben alleen benieuwd wat zo'n truc oplevert...

Unlike/dislike


Een like-je kun je zo weer weghalen, maar dat toont nog geen afkeuring aan. Facebook - en volgens mij de meeste grote platforms - hebben (nog) geen dislike knop ("vind ik niet leuk", ook een erge fijne vertaling). Ik denk dat dat gebeurt om de sfeer Leuk te houden, want voor je het weet wordt er van bruggen gesprongen als de dislikes boven de likes uitstijgen. Wil je niet. Vind je niet leuk.

Like + 1Bij een aantal media heb je wel een + of -/- knop voor bijvoorbeeld foto's,  om iets te waarderen, om er op te stemmen. Ben benieuwd of dat ooit nog gaat komen bij Zuckerbook.

En dan nu...


Een Like is makkelijk. Ook vrij flauw, neutraal. Iets wat je héél leuk vindt, kun je toch maar 1x liken. Ik stel daarom voor om alvast de volgende knoppen in te voeren:

don't likeToch maar doen. Kun je tenminste laten zien dat je iets onzin is vindt. Of dat je het uit wilt maken met je vriendin (i.p.v. die sms te sturen).

Like Sparkle

 

Heel feestelijk, daar word ik blij van. Er zit nog glitter in mijn oren.

gay like

 

“That’s so gay, I love it.”

Like Heart

 

”Ik houd mijn hart vast.”

Zo. En nu maar wachten tot Facebook dit overneemt.

Hoe goed ken jij de klant?
5 tips voor een effectieve blog titel

Gerelateerde berichten

 

Reacties 8

Gast - Jeanette op zaterdag 10 januari 2015 11:36

Vooral op Facebook is m.i. momenteel de hype om likes te verzamelen buiten alle properties gegroeid. Maar ook in de Wordpress Reader is het een veelvoorkomend iets, niet de hele blogpost lezen maar even snel op 'like' klikken dan weet die ander dat je langs geweest bent. Waar ik me vooral zorgen over maak is dat het op mij overkomt dat Facebook het bereik en viraal bereik naar beneden bijstelt. Als het gaat om 'boosten' van je post heb je soms belachelijk lage statistieken waarmee Facebook je probeert te motiveren om vooral een advertentie te kopen. De wereld van de "Like' moet zeker ter discussie staan vind ik. Vooral in zakelijk gebruik.

Vooral op Facebook is m.i. momenteel de hype om likes te verzamelen buiten alle properties gegroeid. Maar ook in de Wordpress Reader is het een veelvoorkomend iets, niet de hele blogpost lezen maar even snel op 'like' klikken dan weet die ander dat je langs geweest bent. Waar ik me vooral zorgen over maak is dat het op mij overkomt dat Facebook het bereik en viraal bereik naar beneden bijstelt. Als het gaat om 'boosten' van je post heb je soms belachelijk lage statistieken waarmee Facebook je probeert te motiveren om vooral een advertentie te kopen. De wereld van de "Like' moet zeker ter discussie staan vind ik. Vooral in zakelijk gebruik.
Gast - Alfred Verhoeven op zaterdag 10 januari 2015 12:58

Goed verhaal! Ik was me er niet van bewust dat Wordpress dit systeem ook heeft, of dat FB de cijfers zou manipuleren. Dit laatste vind ik als jurist overigens twijfelachtig - als ze dat doen om business te genereren zou het fraude kunnen zijn. Facebook kan zich veel veroorloven omdat het gratis is en zij de regels bepalen, maar fraude is toch een brug te ver...

Goed verhaal! Ik was me er niet van bewust dat Wordpress dit systeem ook heeft, of dat FB de cijfers zou manipuleren. Dit laatste vind ik als jurist overigens twijfelachtig - als ze dat doen om business te genereren zou het fraude kunnen zijn. Facebook kan zich veel veroorloven omdat het gratis is en zij de regels bepalen, maar fraude is toch een brug te ver...
Gast - Jeanette op zaterdag 10 januari 2015 15:29

Misschien had ik beter kunnen schrijven: "mijn indruk is dat Facebook de statistieken manipuleert"......omdat ik verschil zie in statistieken van bereik en viraal bereik, na een bepaalde datum. Het zal ongetwijfeld legitiem zijn wat ze doen. maar je kunt ook legitiem anders interpreteren waardoor verschillen ontstaan.

Ik wilde ze niet van fraude betichten, dat zou niet aan mij zijn want daarvoor begrijp ik Facebook niet goed genoeg. :-)

Bij deze excuses voor de foute bewoording in mijn eerste reactie.

Misschien had ik beter kunnen schrijven: "mijn indruk is dat Facebook de statistieken manipuleert"......omdat ik verschil zie in statistieken van bereik en viraal bereik, na een bepaalde datum. Het zal ongetwijfeld legitiem zijn wat ze doen. maar je kunt ook legitiem anders interpreteren waardoor verschillen ontstaan. Ik wilde ze niet van fraude betichten, dat zou niet aan mij zijn want daarvoor begrijp ik Facebook niet goed genoeg. :-) Bij deze excuses voor de foute bewoording in mijn eerste reactie.
Gast - Alfred Verhoeven op zaterdag 10 januari 2015 17:10

Ah, ik snap het. Dat zal een kwestie van definitie zijn, bijv. "bezoeken langer dan 30 seconden" of "tussen 9 en 5". Tja - dan manipuleer je ook, maar dan binnen de regels. Er is overigens niemand die FB goed begrijpt, weliswaar is het iets transparanter dan Google, maar toch....

In ieder geval bedankt voor je reactie!

Ah, ik snap het. Dat zal een kwestie van definitie zijn, bijv. "bezoeken langer dan 30 seconden" of "tussen 9 en 5". Tja - dan manipuleer je ook, maar dan binnen de regels. Er is overigens niemand die FB goed begrijpt, weliswaar is het iets transparanter dan Google, maar toch.... In ieder geval bedankt voor je reactie!
Gast - John van de Pol op dinsdag 13 januari 2015 22:06

http://youtu.be/cwbfT9vkEec

Ik vind dit filmpje erg geestig. Hierin wordt duidelijk dat een bericht 'liken' een verplichting met zich meebrengt, nl. dat het de bedoeling dat je ook iets moet 'terugliken'. Liken is niet vrijblijvend. Dit filmpje toont dat aan.

http://youtu.be/cwbfT9vkEec Ik vind dit filmpje erg geestig. Hierin wordt duidelijk dat een bericht 'liken' een verplichting met zich meebrengt, nl. dat het de bedoeling dat je ook iets moet 'terugliken'. Liken is niet vrijblijvend. Dit filmpje toont dat aan.
Gast - John van de Pol op dinsdag 13 januari 2015 21:49

http://youtu.be/cwbfT9vkEec

Ik vind dit filmpje erg geestig. Hier wordt duidelijk gemaakt dat je ook moet "terugliken". Een "like" is niet vrijblijvend.

http://youtu.be/cwbfT9vkEec Ik vind dit filmpje erg geestig. Hier wordt duidelijk gemaakt dat je ook moet "terugliken". Een "like" is niet vrijblijvend.
Gast - Alfred Verhoeven op woensdag 14 januari 2015 07:51

Ja, Loes laat zich graag liken. ;-) En dan weet je tenminste dat ze van nasi houdt.

Ja, Loes laat zich graag liken. ;-) En dan weet je tenminste dat ze van nasi houdt.
Gast - John van de Pol op vrijdag 16 januari 2015 10:43

Hahaha.....)))

Hahaha.....)))
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
donderdag 21 maart 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
0
Shares