Schrijf als mens, niet als omzetmachine!

Als een tekst recht uit mijn hart komt, dan scoort mijn stukje twee keer zo goed. Kun je oprechtheid soms ruiken? Kun je de frustratie, verwondering of passie soms aan het lettertype aflezen? Niet dat ik weet. Maar toch prikken lezers direct door mij heen als ik op de automatische piloot een stukje tik. Mijn lezers herkennen oprechte emotie op papier, al weet ik niet precies waarom.

 

Ruik, voel en proef ik hetzelfde als de auteur?


Wat ik wel weet: je drijfveer doet er toe. Is het een tekst om te scoren of wil iemand je beroeren? Wil je zenden of werkelijk gehoord worden? Lezers merken aan de tekst of het onderwerp de schrijver werkelijk heeft beroerd. Altijd. Lees ik een cleane beschrijving, of ruik, proef en voel ik hetzelfde als de auteur? Als dat laatste het geval is, dan is je schrijversmissie geslaagd. In dat geval neem ik als lezer de informatie niet passief op, maar ben ik even in een andere wereld. Ik deel actief een waardevolle ervaring.

Slinger niet je privébesognes op het web


Natuurlijk is een zakelijk blog geen roman. Ik wil ondernemers niet aanraden om al hun gevoelens en privébesognes op het wereldwijde web te slingeren. Liever niet zelfs. Waar het wel om gaat: tonen wie je bent, wat je voelt en wat je denkt. Je komt dan niet alleen over als afstandelijk expert in je vakgebied, maar een persoon die je herkent. Iemand die ook wel eens twijfelt, onzeker of angstig is, maar desondanks de durf heeft daar een stuk over te tikken. Kortom: een echt mens en geen omzetmachine.

Oprechtheid kun je niet leren


Hoe schrijf je nu een oprecht stuk? Oprechtheid kun je volgens mij niet leren, maar je kunt wel wat van oprechte schrijvers opsteken. Zelf lees ik graag de columns van Henk van Straten. Hij is genadeloos voor zichzelf. Negatieve emoties als afgunst, angst of depressie legt hij zonder schroom op tafel. Of zoals hij zelf zegt: “Ik schrijf graag over mijn leven als disfunctionele vader en echtgenoot.” Prachtige columns.

Verban emoties niet uit je zakelijke blog


Nogmaals: een zakelijk blog is geen krantencolumn. Je zielenroerselen zijn geen zakelijk onderwerp en moeten ook nooit centraal staan in een zakelijk blog. Wat je wel moet doen: probeer weer te geven waarom je iets vindt. Geef niet alleen ondernemerstips, maar vertel hoe deze adviezen jou concreet helpen. Geef praktijkvoorbeelden, wees eerlijk naar jezelf en verban emoties niet uit je zakelijke blog. Dat maakt je tekst origineler, herkenbaarder en overtuigender!

5 grote marketinguitdagingen voor bedrijven
Maak een plan voor social media

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 19 januari 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares