Van website tot abri tot pen: is jouw logo ontwerp multi-inzetbaar?

In ieder business development proces, ergens tussen het schrijven van de strategische plannen en het vinden van een kantoorruimte komt een belangrijk moment: het ontwerpen van het logo van de onderneming. Wat wil je dat het logo uitstraalt? Jouw logo zal de corporate identity visueel weergeven, het ontwerp is dus belangrijk.


Er wordt tegenwoordig zoveel digitale marketing gedaan, dat het ontwerpen van logo’s een stuk gecompliceerder is geworden dan dat het 10 jaar geleden was. Op maat gemaakte lettertypen, dynamische kleuren en zelfs animaties zijn geen uitzondering meer. Online geef je het logo gemakkelijk een metallic look, een gekleurde schaduw of pas je een van de ontelbare designtrucs toe, maar wanneer je dat logo vervolgens op een T-shirt drukt, wordt het onleesbaar.

Hoe zorg je ervoor dat het logo multi-inzetbaar is? In dit artikel deel ik 7 tips met je.

1. Houd het simpel


Ontwerp van Daivat


Het kan verleidelijk zijn om je logo ingewikkeld en mooi te maken, maar in tegenstelling tot kunst, heeft een logo een specifieke taak. Het logo moet de boodschap van jouw bedrijf in één keer overbrengen aan het publiek. Als je een logo wilt creëren dat scherp en helder is, betekent dat vaak dat je het logo ontwerp zo simpel mogelijk moet houden. Dit is een gemakkelijke test: kun je je logo beschrijven in 1 korte zin? Zo niet, dan is het ontwerp waarschijnlijk te ingewikkeld en ongeschikt om op kleine oppervlakten te drukken.

2. Maak het leesbaar


Ontwerp van Dimitry99

Een van de voordelen van het huidige computer tijdperk is de mogelijkheid om op maat gemaakte lettertypen voor je logo te creëren. Hiermee beschrijf je je onderneming op een unieke manier. Veel lettertypen echter zijn moeilijk te lezen. ‘Sans serif’ lettertypen werken heel goed, omdat ze schreefloos zijn. Schreven zijn de dwarsstreepjes aan het eind van de letters. Logo’s (en websites!) in een sans serif lettertype zijn gemakkelijker te lezen, omdat de tekst rustiger ervaren wordt. Denk hier over na voordat je een logo kiest met een heel mooi, maar gecompliceerd lettertype. Als je potentiële klanten je bedrijfsnaam niet kunnen ontcijferen, heb je er immers weinig aan…

3. Denk na over kleur


Ontwerp van ludibes


Ik raad je aan om kleur te gebruiken; kleur kan een logo een stuk opvallender maken. De meeste designers zullen er altijd rekening mee houden dat het logo ook in grijstinten aansprekend moet zijn, voor het geval je eens in zwart-wit print. Een andere mogelijkheid, een die vaak vergeten wordt, is om slechts 1 kleur te gebruiken in het logo. Dit kan lastig zijn, omdat het logo dan niet altijd opvallend genoeg is in combinatie met bepaalde achtergrond kleuren.

4. Het formaat doet ertoe


Ontwerp van cmyk13


Logo’s kunnen er fantastisch uitzien als je ze full-screen op je desktop bekijkt, maar hoe ziet het logo eruit in de hoek van je website? Hoe ziet het logo eruit op briefpapier of op een visitekaartje? Kan het logo een billboard vullen? Schaalbaarheid is cruciaal bij logo ontwerp. Het logo moet er in ieder formaat goed uitzien en het is daarom erg belangrijk dat je hier over nadenkt tijdens het ontwerpproces. Ik raad je aan om voor een logo te kiezen dat je kunt gebruiken op een visitekaartje, als avatar op Twitter, Facebook en overige social media kanalen, op je website en gedrukt op briefpapier, enveloppen en eventueel op merchandise artikelen zoals een pen of notitieblok.

5. Wees uniek


Ontwerp van gscgsc

We worden iedere dag overspoeld met ontelbaar veel marketing afbeeldingen en daar bovenuit stijgen is moeilijk, vooral je je in een competitieve industrie positioneert. Het is daarom (vanzelfsprekend) belangrijk dat je een logo creëert dat origineel is, maar ook specifiek past bij de industrie van jouw onderneming. Maak niet de fout om jouw logo op die van je concurrenten te laten lijken!

6. Vermijd trends


Ontwerp van Design Press


Slechts enkele zeldzame trends, bijvoorbeeld Art Deco, hebben een lange levensduur. De meeste trends echter, houden het niet lang vol. Op dit moment is het misschien populair om een kompas-stijl logo te gebruiken met een leuk lettertype of een logo met een snor (al dan niet ironisch bedoeld), maar zou je dit logo over 5 jaar ook nog kunnen gebruiken? En over 15 jaar? Het is mogelijk om je logo van tijd tot tijd lichtelijk te bewerken, maar ik raad je aan om een logo te kiezen dat in de basis tijdloos is.

7. Vergeet de negatiefruimte niet


Zie jij de verborgen pijl?


Een van de briljante elementen van vector ontwerp is de mogelijkheid om uiterst creatief te zijn met negatiefruimte. Een perfect voorbeeld is de verstopte pijl in het logo fan FedEx: beweging wordt op een elegante manier uitgebeeld. Gebruik de negatiefruimte, het kan een extra boodschap toch overbrengen!

Met deze 7 tips zou een multi-inzetbaar logo binnen handbereik moeten zijn. Is jouw logo al geoptimaliseerd?

Een effectieve advertorial: 5 tips
9 principes voor succesvol innoveren

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
donderdag 16 augustus 2018
0
Shares