‘Waarom moet ik jou inhuren?’ Hoe geef je een goed antwoord op deze vraag?

Of je nu solliciteert op een baan of als ondernemer een gesprek hebt met een potentiële opdrachtgever, de vraag 'waarom zou ik jou inhuren/aannemen' komt altijd in het gesprek terug. Het is dus goed om te weten hoe je een goed antwoord kan geven op deze alles betekende vraag!

Je zult de andere partij in detail moeten overtuigen waarom jij beter bent dan de concurrentie en waarom ze voor jou moeten kiezen. Om dit te bewerkstelligen moet je volgens Matt Arnerich de volgende 4 voorbereidingen treffen.

1. Zoek uit wat ze willen

Net als altijd, moet je eerst goed onderzoek doen. Lees de beschrijving van de opdracht of de vacature. Laat de tekst op je inwerken en realiseer welke vaardigheden en ervaring er gevraagd worden.

Bezoek de website van het bedrijf, zoek naar nieuws over de organisatie en kijk wat actueel is in de branche waar deze in opereert. Daarna bekijk je ook de social media profielen, blogs en algemene bedrijfsinformatie.

Met al deze informatie kun je jezelf voorbereiden op de belangrijkste factoren van het inhuren vandaag de dag: pas jij in of bij de bedrijfscultuur? Je komt door onderzoek te doen te weten in wat voor werkomgeving je terecht komt en hoe je jouw ervaring die bij het bedrijf past kunt gebruiken om indruk te maken.

2. Kwaliteit staat boven kwantiteit

De belangrijkste dingen die je in het gesprek naar voren wilt brengen zijn ervaring, vaardigheden, bekwaamheid, training, educatie en of je bij de bedrijfscultuur past.

Echter wil je dit alles kort en bondig gaan vertellen, je wilt niet dat je potentiële opdrachtgever tijdens het gesprek in slaap valt van jouw monoloog. De kans is groot dat hij of zij de aandacht laat verslappen als je meer dan drie of vier voorbeelden gaat noemen.

Zorg dat je een algemeen beeld geeft van jou als de perfecte kandidaat, maak duidelijk dat je de kennis in huis hebt om het project tot een succes te maken. De kans is immers groot dat als ze bijvoorbeeld een ervaren projectmanager zoeken, dat ze je in eerste plaats ook daarom hebben uitgenodigd. Het overdreven onderstrepen hoe ervaren je bent heeft dan ook niet zoveel zin. Probeer dus meer de verbinding van je ervaring met een specifieke industrie, rol of problemen te leggen.

3. Reageer

Hoeveel vooronderzoek je ook hebt gedaan, de kans is groot dat je iets hebt gemist. Je zult hier dus rekening mee moeten houden en passend reageren als zo'n situatie zich voordoet. Zorg dat je niet zo erg bezig bent met je eigen antwoorden, maar luister zorgvuldig wat de opdrachtgever te zeggen heeft. De andere persoon in het gesprek is je beste bron om passend te reageren.

4. Bewaar iets speciaals

Dit is het moment waarbij je echt het onderscheid kunt maken. Het feit dat je met een potentiële opdrachtgever in gesprek bent, zegt al dat je indruk hebt gemaakt en een goed gekwalificeerde kandidaat bent. Maar wat zorgt ervoor dat je nog boven de andere goed gekwalificeerde kandidaten uit steekt? Het antwoord zit in de unieke combinatie van vaardigheden. Je moet iets aanbieden wat anderen niet hebben. Wat is jouw UPS (unique selling point)? Probeer je antwoord te eindigen met iets indrukwekkends, relevant en interessants. Spreek je bijvoorbeeld een buitenlandse taal waarbij ze met jou ook eventueel een buitenlands markt kunnen betreden? Laat duidelijk merken dat jij meer te bieden hebt dan de rest.

Bron: Entrepreneur.com


logoondernemer24website6

 

Bouw aan je ondernemerschap met onze

COMMUNITY, KENNIS, MARKTPLAATS en OPLOSSINGEN

Ondernemer24 helpt je vooruit met onmisbare kennis en een enorm netwerk. Je ontmoet ondernemers, je bent vindbaar in onze community, hebt toegang tot praktische oplossingen en bent op de hoogte van de laatste tips & trends. Met onze zakelijke marktplaats kun je door het plaatsen van gratis advertenties gericht naar opdrachten, experts of bedrijfsmiddelen zoeken. Heb je vragen dan kun je die stellen in ons forum en de beste kortingen hebben we als deals voor je samengesteld.

JA, Ik Meld Me Aan.

 

Gebruik een A/B test om de conversieratio te verbe...
Hoe kan ik mijn marketing effectiviteit beoordelen...

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 15 december 2018

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares