Waarom netwerken zo weinig oplevert

Je beseft – als ondernemer zijnde - hoe belangrijk een netwerk voor je is en je bent dus ook actief bezig om dat netwerk voor jezelf op te bouwen. Alle mogelijkheden om te netwerken grijp je met beide handen aan. Waar er ook een netwerkontbijt of een netwerkborrel is, je bent van de partij! Zelfs op verjaardagen praat je honderduit over je dienst en wat je voor mensen kunt betekenen, in de hoop zo klanten naar je toe te trekken.

Toch gaat er iets mis bij je pogingen tot het uitbreiden van je netwerk, want al je harde werk levert nauwelijks iets op.


De mensen die je ontmoet op de netwerkontbijten en de netwerkborrels lijken op het moment zelf erg geïnteresseerd te zijn in je dienst, maar laten daarna niets meer van zich horen. Je netwerk wordt eigenlijk niet groter en je hebt ook niet het gevoel dat er meer mensen op je af komen. Of je netwerk groeit wel, maar zonder interessant effect op je omzet.

Het is makkelijk om bij het opbouwen van een netwerk-relatie met potentiële klanten de mist in te gaan.


Netwerken kent vele facetten en deze zijn niet voor iedereen even bekend, waardoor het moeilijk wordt om op een effectieve manier te netwerken. Ook zijn er denkbeelden die het netwerken moeilijker maken dan het hoeft te zijn.

In dit artikel bespreek ik de drie meest gemaakte fouten bij het opbouwen van een netwerk-relatie zodat je er verzekerd van kunt zijn dat je deze fouten niet meer zal maken!

 

Fout 1: je denkt dat wat je te bieden hebt zó interessant is voor andere mensen, dat je er vanuit gaat dat potentiële klanten je vanzelf gaan bellen.


Het is logisch dat je denkt dat iedereen jouw bedrijf enorm interessant vindt, omdat je zelf zo gelooft in waar je bedrijf voor staat. Toch is het onrealistisch om er vanuit te gaan dat iedere potentiële klant contact met jou zal leggen, nadat hij of zij je één keer heeft ontmoet op een netwerkbijeenkomst. Voor een klant is het een hele grote stap om uit zichzelf een dienstverlener op te bellen, laat staan als de klant in kwestie jou nog maar net kent.

Eén van de belangrijkste marketingregels is de ‘7-10 regel’. Het is normaal gesproken zo dat potentiële klanten pas klant bij je worden, nadat ze zeven tot tien keer contact met je hebben gehad. Dat ene initiële gesprek tijdens een netwerkbijeenkomst, borrel of een verjaardag is dus niet genoeg om een potentiële klant over de drempel van de koop heen te laten komen. Dat was namelijk pas de eerste keer contact die je met deze potentiële klant hebt gehad. Het is dus zaak dat je een manier bedenkt die ervoor zorgt dat je nog zes tot negen keer met deze ene persoon in contact komt.

Een manier om nog een keer in contact te treden met mensen die je op een netwerk-event tegen bent gekomen, is door ze de volgende dag een mailtje te sturen. In dit mailtje kan je bijvoorbeeld vertellen dat je een artikel hebt geschreven over het onderwerp waar je het de dag daarvoor met de potentiële klant in kwestie over hebt gehad. Als je deze potentiële klant vraagt of hij of zij het leuk vindt als je dit artikel opstuurt, zegt hij of zij hoogstwaarschijnlijk ‘ja’. Op deze manier krijg je een tweede keer contact en je leert die persoon meteen iets meer over jouw dienstverlening en expertise. Makkelijker en effectiever is het om nieuwe contacten je gratis weggever en een abonnement op je gratis eZine/Nieuwsbrief aan te bieden. Daarmee wordt het hebben van nog 6 tot 9 keer contactmomenten geautomatiseerd!

Fout 2: je bent ervan overtuigd dat het in contact komen met potentiële klanten alleen kan door werkelijk fysiek met ze te zijn.


Dit is iets wat in de gedachten van veel dienstverleners mis gaat. Met de o-zo belangrijke 7-10 regel in je achterhoofd, ben je snel geneigd te denken dat die zeven tot tien keer contact met potentiële klanten fysieke contactmomenten moeten zijn.

Uit ervaring weet ik dat dit absoluut niet zo hoeft te zijn. Als een potentiële klant mij opbelt en vervolgens klant wordt, heb ik deze persoon in vrijwel alle gevallen nog nooit persoonlijk ontmoet. Om dit voor elkaar te krijgen is het zaak dat je het internet en e-mail op zo’n manier gaat gebruiken dat ze een heel deel van de netwerk-functie gaan overnemen. De eerder genoemde gratis weggever en het eZine zijn hierbij onontbeerlijk.

Fout 3: je gaat er vanuit dat je het nieuwste van het nieuwste moet doen om onder de aandacht van klanten te komen.


Met andere woorden: je gaat er vanuit dat je gebruik MOET maken van Social Media en dan ook nog wel de allernieuwste vormen van Social Media. Voor je gevoel biedt Social Media de uitkomst voor je probleem om aan de 7-10 regel te voldoen. Alhoewel Social Media je kunnen helpen, is het vaak maar een matige oplossing die opnieuw veel tijd kost en weinig oplevert. Bovendien zullen niet al jouw potentiële klanten zullen gebruik maken van Twitter, Facebook, LinkedIn etc.

Het is dus niet praktisch om volledig te vertrouwen op deze vormen van Social Media. Als Facebook een van de weinige manieren is waarop jij een netwerk opbouwt, dan mis je een deel van je doelgroep. Ouderen gebruiken vaak nog geen Social Media en er zijn daarnaast ook genoeg mensen die wel een account hebben op bepaalde vormen van Social Media, maar er nauwelijks gebruik van maken. Ik raad altijd aan om ook gebruik te maken van de “good old e-mail”, aangezien vrijwel iedereen een e-mailadres heeft en ook regelmatig zijn of haar e-mail checkt.

Zorg ervoor dat je al je netwerkinspanningen, zowel online als ‘in real life’ leiden naar je gratis weggever en je eZine. Je gratis weggever is het cadeautje dat je aanbiedt in de vorm van een eBook, MP3 of videoserie. Dit maakt inschrijven op je eZine aantrekkelijk. Het opbouwen van een relatie met potentiële klanten kun je met dit eZine vervolgens doen door op regelmatige basis inhoudelijk interessante artikelen te schrijven die gaan over de problematiek waarmee jouw doelgroep kampt en deze dan als e-mail naar je potentiële klanten te sturen.

Deze artikelen hoeven helemaal niet lang te zijn. Het gaat erom dat de artikelen mensen inzicht geven in wie jij bent. Dat de lezers jouw expertise ervaren door de tips die je geeft. Je doelgroep krijgt dan als vanzelf zin om met jou te werken. Ook loop je de kans dat mensen die jouw e-mails krijgen je artikelen door gaan sturen aan vrienden en kennissen, als ze denken dat die mensen iets aan jouw informatie zullen hebben. Waardoor je netwerk en naamsbekendheid nog verder groeien!

Kortom: netwerken heeft veel facetten, waardoor je makkelijk de mist in gaat en het hele netwerken weinig meer oplevert. In dit artikel heb ik de drie meest voorkomende fouten bij het netwerken beschreven, zodat jij zonder in deze valkuilen terecht te komen op een effectieve manier kunt gaan netwerken!

Ik ben heel benieuwd naar jouw fouten – deel je ze hieronder met ons? Gedeelde smart is halve smart.

Hoe word je net zo bekend als Axl Rose of Bono?
De kennis die de meeste sprekers niet gebruiken in...

Gerelateerde berichten

 

Reacties 1

Gast - Patrick Stolwijk op dinsdag 17 februari 2015 15:14

Patrick Stolwijk
http://www.trigona.nl

Interessant artikel. Ervaring met de diversen netwerk bijeenkomsten komt inderdaad overeen met bovenstaande artikel. Contact houden met vaste klanten, en deze waar mogelijk ondersteuning bieden levert volgens mij veel meer op.

Patrick Stolwijk http://www.trigona.nl Interessant artikel. Ervaring met de diversen netwerk bijeenkomsten komt inderdaad overeen met bovenstaande artikel. Contact houden met vaste klanten, en deze waar mogelijk ondersteuning bieden levert volgens mij veel meer op.
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 20 oktober 2018

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
0
Shares