YouTube Analytics: meten is weten! 5 tips

De cijfers worden al maar belangrijker. Dit geldt zeker ook voor marketing. Vroeger was een goed idee voldoenden, tegenwoordig verwachten we meetbare resultaten. Gelukkig kunnen we online alles meten. En dat doen we dus ook.


Voor nieuwe stromingen als content marketing is het meten van resultaat een must. Online video speelt hier een grote rol in, omdat video sterke content is. Daardoor kiezen steeds meer bedrijven voor marketing op YouTube. Maar hoe meet je de resultaten op YouTube? Met YouTube Analytics. In dit artikel maak ik je wegwijs met de 5 belangrijkste statistieken.

1. Aantal vertoningen


Het aantal vertoningen van de video laat zien hoeveel mensen je bereikt. Een denkfout is hier snel gemaakt. Veel weergave is goed, maar het laat niet zien wie er kijkt en hoe lang ze de video hebben bekeken. Gebruik daarom de onderstaande statistieken voor een goed beeld van het effect.

2. De kijkers


Wie zijn je kijkers? Dat wil je weten om te bepalen of je jouw klanten bereikt. YouTube levert informatie over leeftijd, geslacht en geografie. Ga na of de persoonskenmerken van je YouTube-publiek corresponderen met je klanten. Lever jij voornamelijk lokaal in Noord-Holland, dan doe je iets niet goed als 60% van je YouTube kijkers in Limburg woont.

3. Kijkersloyaliteit


De loyaliteit van de kijker geeft aan hoe lang men naar de video kijkt en geeft een indruk of het verhaal dat je vertelt aanslaat bij je publiek. Het is belangrijk om zeker te zijn dat je juiste publiek bereikt. Bereik je de verkeerde mensen, dan is dat waarschijnlijk de reden dat de meeste afhaken. Als je weet dat je wel de juiste doelgroep bereikt, dan is de kijkersloyaliteit enorm waardevol. Haakt men snel af dan geeft dat aan dat je verhaal niet sterk genoeg is of  je vertelt op de verkeerde manier. Er haken altijd mensen af,  dat voorkom je niet. Het leuke van YouTube Analytics is dat het ook aangeeft wáár ze afhaken. Middels een lijndiagram zie je voor iedere seconde hoeveel procent van je publiek nog steeds kijkt. Zoom in op de pieken en dalen in de lijn, want die vertellen wat de kijker wel en niet interessant vindt.

4. Verkeersbronnen


Via een tal van wegen komt kijkers bij jouw video terecht. YouTube Analytics laat zien  hoe je publiek de video heeft gevonden. Welke externe websites zijn belangrijk en welke zoektermen leiden kijkers naar de video? Dit geeft een indruk van de belangrijkste bronnen en welke zoektermen populaire zijn. Stuur op basis van deze informatie jouw publicatieplan bij. Perfectioneer je strategie, zodat iedere video weer succesvol is.

5. Betrokkenheid


YouTube valt onder de social media. Interactie met de kijkers is dus van wezenlijk belang. Het is de beste manier om er achter te komen of wat je doet werkt. Een goede of slechte beoordeling is directe feedback, maar het is te plat. Het geeft geen inzicht in wát de kijker precies goed of slecht vindt. Reacties op de video vertellen meer. Hieruit krijg je een beeld van wat er speelt bij de kijkers en welke onderdelen van de video aanspreken of schokken.

Met YouTube Analytics breng je het effect van je YouTube-video’s in kaart. Zo heb je aantoonbare resultaten. Nog beter: deze resultaten kan je nu ook verbeteren. Zie successen en mislukkingen als een les voor de volgende keer. Online is er geen vaste blauwdruk voor succes. Ga experimenteren, laat je creativiteit de vrije loop, maar zorg vooral dat je meet!

Bron afbeelding

Het hart van conflictbemiddeling
Mobiele website of app?

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 19 januari 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares