Hoe start jij een LinkedIn-discussie?

Als je op LinkedIn een discussie start, dan wil je dat mensen reageren. Je wilt dat mensen zich mengen, op je link klikken en liefst ook nog een zinnige bijdrage leveren aan de discussie. Je wilt een antwoord op je vraag, meer kennis, meer websiteverkeer en jezelf profileren als expert. Een populaire discussie zorgt daarvoor, een discussie waar niemand op reageert doet dat niet.

Hoe start je op LinkedIn een actieve discussie?’

1. Benoem een bestaand probleem.

Het mag een algemeen ondernemersvraagstuk zijn. Denk aan:‘ Moet ik zakelijk rijden? Hoe besteed ik mijn tijd effectiever?’ Het mag ook een vraagstuk zijn dat te maken heeft met je beroepsgroep. Cruciaal is dat je het een bestaand probleem is, een vraagstuk waar je echt mee zit. Het is dus geen zelfpromotie. Ik herhaal: het is geen zelfpromotie. Zelfpromotie mag best, maar niet als je een discussie wilt beginnen.

2. Schrijf een artikel

Leg je stelling of vraag uit. Liefst met praktijkvoorbeeld. Als je moeite hebt met je tijd effectief besteden, geef je aan hoe het misgaat. ‘Ik begin met LinkedIn en klik dan op de eerste link die ik zie. Voordat ik het weet ben ik 3 uur verder en heb ik niets geproduceerd.' In de afsluiter kun je actief vragen om bij te dragen aan de discussie. ‘Weet jij hoe ik LinkedIn kan gebruiken, zonder tijd te verdoen?’

3. Bedenk een aantrekkelijke titel

Besteed hier tijd en aandacht aan. Mensen bepalen in een splitseconde of ze op je link klikken. Wees duidelijk, to the point en origineel. Zelf kies ik vaak voor een prikkelende stelling ofvraag. Bijvoorbeeld: “LinkedIn kost omzet!” of iets minder stellig: ‘Kost LinkedIn omzet?’

4. Bepaal je doelgroep  

Wie is je publiek? Zelf ben ik lid van 2 soorten groepen op LinkedIn. Te weten: groepen waar mijn collegae zitten (webschrijvers & online marketeers) en groepen waar mijn klanten zitten (ondernemers die meer online omzet willen). Plaats de discussie alleen in de meest relevante groepen, alleen dan heb je de kans dat mensen reageren op je stelling of vraag. Ik plaats de discussie in 1 tot 3 groepen. Doel is immers om discussie uit te lokken, niet mijn boodschap spammen aan mensen die er niet op zitten te wachten.

5. Verleid visueel

Je wilt de aandacht vestigen op je discussie. Zorg voor een plaatje, mensenogen zijn dol op plaatjes.

6. Maak het persoonlijk

Zo kun je bijvoorbeeld zeggen: ‘Mijn nieuwste blog over spelfouten. Hoe voorkom jij ze?’Zo laat je zien dat het jouw eigen artikel is en niet iets wat je van het net hebt geplukt.

7. Doe mee

Je hebt een stelling of vraag geponeerd, dan wil je ook een antwoord. Negeer mensen die reageren niet. Het is beleefd, het houdt de discussie levendig en zorgt voor meer aandacht. Simpelweg een like uitdelen of een bericht delen, is een goede optie als je het met de boodschapper eens bent. Het gaat erom dat anderen weten wie je bent en waar je voor staat.

Hoe start jij een actieve discussie op LinkedIn? Ik ben benieuwd!

10 voordelen van schrijven voor Ondernemer24
Hoe maak jij het verschil met de perfect paper pit...

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
donderdag 21 maart 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
0
Shares