5 tips om persberichten te verspreiden

Er is genoeg informatie te vinden over het schrijven van een persbericht. Een persbericht versturen lijkt daarna een simpel klusje, maar niets is minder waar. Kranten, tijdschriften en vakbladen ontvangen dagelijks ontelbare hoeveelheden persberichten om te plaatsen. Het merendeel van de verstuurde persberichten blijft daarom hangen in de Postvak IN van de redacteur. Zorg daarom voor een goede persberichten tactiek.


1. Je Eigen Site


Misschien wel de simpelste tip van allemaal. Vergeet niet om je persbericht ook op je eigen website te plaatsen. Als er iemand op zoek is naar nieuws over je organisatie is dat namelijk de eerste plaats waar ze gaan zoeken.

2. Social Media


Plaats je persberichten op de diverse social media die er zijn, zoals Twitter, Facebook, Hyves en Nujij. Natuurlijk kun je op Twitter geen compleet persbericht plaatsen, maar een korte inleiding met een linkje is altijd mogelijk. Bovendien helpen deze links met het krijgen van bezoekers en een betere ranking in de zoekmachines.

3. Doelgroep


Kijk goed naar de doelgroep voor het versturen van je persbericht. Is je organisatie vooral actief in een bepaalde regio. Ga dan op zoek naar regionale websites. Een nieuwssite over Zeeland is al snel geneigd om een persbericht te plaatsen over gebeurtenissen in Zeeland.

4. Keywords


Bepaal de belangrijkste woorden in je persbericht. Voer deze woorden vervolgens in bij Google en kijk of er sites bij staan waar je persbericht relevant voor kan zijn.

5. Monitoren


Houd bij waar je persbericht geplaatst wordt. Op deze manier kun je makkelijk een database opbouwen van relevante sites.  Bij het volgende persbericht hoef je alleen maar deze lijst erbij te pakken en je contactpersonen te mailen. Een handige tool om je voortgang bij te houden is Google Alerts.

Door actief bezig te zijn met het schrijven en versturen van je persberichten heb je een grotere kans dat je persbericht op verschillende sites geplaatst wordt. Dus ga op zoek naar nieuws of ontwikkelingen bij jouw organisatie en ga aan de slag met je persberichten.

Bron afbeelding
Blauw is de meest favoriete logo kleur
Een groen imago... Wie wil dat niet?

Gerelateerde berichten

 

Reacties 5

Gast - eindelijkeigenbaas op woensdag 22 februari 2012 11:04

Goede praktische tips, Martijn.

Bij Social Media zou ik wel selectief zijn, want als je bijvoorbeeld je Hyves of Facebook puur privé gebruikt is een persbericht misplaatst.

Misschien handig om een aantal suggesties toe te voegen van websites waar je goed persberichten kwijt kunt?

Heb je ook tips hoe je er voor kunt zorgen dat je persberichten ook geplaatst worden op andere websites dan je eigen?

groet,
Jaap

Goede praktische tips, Martijn. Bij Social Media zou ik wel selectief zijn, want als je bijvoorbeeld je Hyves of Facebook puur privé gebruikt is een persbericht misplaatst. Misschien handig om een aantal suggesties toe te voegen van websites waar je goed persberichten kwijt kunt? Heb je ook tips hoe je er voor kunt zorgen dat je persberichten ook geplaatst worden op andere websites dan je eigen? groet, Jaap
Gast - RegioinBedrijf op woensdag 22 februari 2012 14:01

Beste Jaap,

Bij de verschillende social media is het inderdaad erg van belang wat het doel van je account is en wat het profiel is van je volgers/fans.

Qua suggesties is het erg afhankelijk wat voor soort persbericht je hebt. Heb je een persbericht over een specifieke branche, dan zijn vaak ook de media in die specifieke branche het meest geschikt.

Verder zijn er een aantal algemene sites waar je persberichten (haast) altijd geplaatst zijn. Voorbeelden hiervan zijn nieuws7 en verstuurpersbericht.nl. Indien je persberichten niet commercieel zijn, zijn ook de websites nujij.nl en ekudos.nl geschikt.

Daarnaast heb je een aantal websites met nieuws voor en door ondernemers. Een voorbeeld hiervan is http://www.regioinbedrijf.nl.

Je laatste opmerking zal ik mee gaan nemen voor een volgende blog!

Beste Jaap, Bij de verschillende social media is het inderdaad erg van belang wat het doel van je account is en wat het profiel is van je volgers/fans. Qua suggesties is het erg afhankelijk wat voor soort persbericht je hebt. Heb je een persbericht over een specifieke branche, dan zijn vaak ook de media in die specifieke branche het meest geschikt. Verder zijn er een aantal algemene sites waar je persberichten (haast) altijd geplaatst zijn. Voorbeelden hiervan zijn nieuws7 en verstuurpersbericht.nl. Indien je persberichten niet commercieel zijn, zijn ook de websites nujij.nl en ekudos.nl geschikt. Daarnaast heb je een aantal websites met nieuws voor en door ondernemers. Een voorbeeld hiervan is www.regioinbedrijf.nl. Je laatste opmerking zal ik mee gaan nemen voor een volgende blog!
Gast - Hermannus Stegeman op maandag 09 juli 2012 11:05

Ik mis eigenlijk de belangrijkste:
-nabellen!
Zorg voor extra detail info en eventueel fotos, bel de media na of ze je bericht in goede orde hebben ontvangen en of ze nog extra info wensen. Deze lever je natuurlijk graag en je vestigt extra aandacht op je bericht.

Ik mis eigenlijk de belangrijkste: -nabellen! Zorg voor extra detail info en eventueel fotos, bel de media na of ze je bericht in goede orde hebben ontvangen en of ze nog extra info wensen. Deze lever je natuurlijk graag en je vestigt extra aandacht op je bericht.
Gast - Tjapko op donderdag 19 juli 2012 18:58

Oeps Hermannus, als je een journalist echt wilt pesten, moet je nabellen met de vraag of alles in goede orde is ontvangen....
9 jaar ANP heeft mij dat geleerd.
Wel een goed idee om een persbericht in de vorm van een social media relrease te sturen. Dus een link naar een online persbericht, met foto's en eventueel een video.
Denk ok aan een videoperbericht. Voor online media zeer de moeite waard.

Oeps Hermannus, als je een journalist echt wilt pesten, moet je nabellen met de vraag of alles in goede orde is ontvangen.... 9 jaar ANP heeft mij dat geleerd. Wel een goed idee om een persbericht in de vorm van een social media relrease te sturen. Dus een link naar een online persbericht, met foto's en eventueel een video. Denk ok aan een videoperbericht. Voor online media zeer de moeite waard.
Gast - Pieter Borremans op donderdag 19 juli 2012 23:08

Zelf verspreid ik ze binnen eigen private network (600 sites) en de directories (2400) dat ik voor handen heb. Maar succes tot een persbericht correct verspreiden ligt er aan wie je kent bij pers en media bureaus.

Zelf verspreid ik ze binnen eigen private network (600 sites) en de directories (2400) dat ik voor handen heb. Maar succes tot een persbericht correct verspreiden ligt er aan wie je kent bij pers en media bureaus.
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 07 december 2019

Algemene voorwaarden

Adverteren

Help/FAQ

Webwinkel

Auteurs

 
Cron Job Starts
0
Shares